Bygga låda, hur göra vinklar?

alexus65
4 juli 2006 · 152 Inlägg

Hur får jag till sne vinklarna på baslådan? cirkelsåg?  sticksåg?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Streckkoden
4 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Elhyvel funkar bra..

alexus65
4 juli 2006 · 152 Inlägg

Streckkoden skrev:
Elhyvel funkar bra..

Men om jag ska exakt 77 grader då?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Sharky
4 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Exakt? Alltså +/- 1 grad typ. Lämna till en sniceriverkstad med riktiga verktyg och låt dom kapa bitarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
alexus65
4 juli 2006 · 152 Inlägg

Sharky skrev:
Exakt? Alltså +/- 1 grad typ. Lämna till en sniceriverkstad med riktiga verktyg och låt dom kapa bitarna.

/Göran

Exakt och exakt jag bygger enligt Mds ritning och där står det 77 grader.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Freddan
4 juli 2006 · 282 Inlägg

Finns ju vinklar du kan köpa o sen ställa in graderna.. Sen äre bara att kapa..

alexus65
4 juli 2006 · 152 Inlägg

MrFredde skrev:
Finns ju vinklar du kan köpa o sen ställa in graderna.. Sen äre bara att kapa..

Förklara mer, vad finner jag dessa?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Izual
4 juli 2006 · 4 571 Inlägg

Bygg klart allt utom just den biten lätt sedan en bit i ungefärlig storket där den skall vara och rita av.

kungkokkos
5 juli 2006 · 26 Inlägg

Jag använde en vinkelsåg som man bara ställer in i rätt vinkel och sedan sågar man... farsan hade en sån, tror inte det är svårt att få tag på...

Fernicus Kejsare
5 juli 2006 · 547 Inlägg

Finns ju sticksågar som man kan vinkla foten på, annars kan du som sagt gå till ett lokalt snickeri och be att få låna justersågen (förutsatt att det går att fälla klingan)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
TT-Avant
5 juli 2006 · 6 851 Inlägg

MrFredde skrev:
Finns ju vinklar du kan köpa o sen ställa in graderna.. Sen äre bara att kapa..

Eller så mäter man fram sig till vinkeln. Mät övre (djup) måttet och undre (djup)måttet, opps så har man rätt vinkel

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Domiseven f.d. Robospine
8 juli 2006 · 208 Inlägg

Tiaz skrev:
Eller så mäter man fram sig till vinkeln. Mät övre (djup) måttet och undre (djup)måttet, opps så har man rätt vinkel

precis, så brukar jag göra..
sen när det gäller att få rätt vinkel på övre uch undre skivans kant, gör jag såhär:

ta måtten från ritningen, skit i vinklarna, de kommer av sig själva.. sen brukar jag ta en vinkelslip med en sanpappersrondell på för att slipa ner så att det blir samma vinkel överallt (på den övre och undre skivan, för sidorna har ju redan rätt vinkel)
samma sak sen när lådan sitter ihop, då brukar det sticka upp kanter på ryggskivan, de slipar jag ner så att de kommer i linje med övre och undre skivan..

låter kanske omständigt men det går snabbt att göra och duger gott och väl om du ska klä lådan med lurv..

Senast redigerat av Robospine (8 juli 2006)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Vogge
9 juli 2006 · 494 Inlägg

jag hade också lite probs med de dära men där du köper virket brukar de ju ha skysst såg så mät ut allt och alla vinklar lägg ner tio min åp en vettig ritning lämna in till de funkar hemma hoss mig koste mig 20 kr extra typ de såga till alla bitar exakt och alla vinklar har alldrig byggt en låda som passat ihop så bra:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang