golf iv -03 - behöver ritning på orginalkablage till stereon

Domiseven f.d. Robospine
9 juli 2006 · 208 Inlägg

jag köpte en golf för ca två veckor sedan och fick börja med att köpa en adapter för att få stereon att ha minnet kvar även när man stängt av bilen..

alltså, från fabrik (antar jag, det ser så ut iaf) är iso-kontakten kopplad så att minneskabeln är kopplad via tändningslåset.. verkar inte riktigt klokt.

jag köpte iaf en iso-adapter med honor i ena änden som jag kopplade ihop med de hanar jag hade från förra bilen. dessa två skarvade jag ihop så att jag fick den funktion jag ville utan att behöva klippa av orginalkablaget (försöker hålla det intakt).
men idag när jag kom ut till bilen så var batteriet helt urdraget, det visade sig efter lite sökande att remotekabeln till steget hade ständig ström..

de kablar som kommer från bilen (orginalkablarna alltså) är kopplade så att det ligger ständig ström på det som är remote från stereon..
bör det inte vara så att om det finns en iso-kontakt så bör den vara kopplad enligt standard?

jag skulle vilja ha en ritning på hur det är draget i bilen för att kunna reda ut hur det ska kopplas ihop med stereon.. det finns inget i ägarboken och elschemat i haynesboken är helt obegripligt..

/alex

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
NiKeMaN Entreprenör
9 juli 2006 · 1 286 Inlägg

Normalt sett så när man köper en stereo så sitter det "kontakter" på minnes och tändningsströmmen som gör att man kan skifta dessa. På Pioneer så är det alltså Gul och Röd kabel man ska skifta i Pioneer-kablaget så fungerar det utan bekymmer sedan.

// Niklas Johansson
Domiseven f.d. Robospine
9 juli 2006 · 208 Inlägg

så har det inte varit på nån stereo som jag haft.. men ok..

tack för tipset

edit:
fast det förklarar ju inte varför det finns fast spänning på det stift som motsvarar remote/antenn på en normal iso-kontakt.

Senast redigerat av Robospine (10 juli 2006)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang