Hjälp mig med garantin!

sEAMP
10 juli 2006 · 392 Inlägg

Jag är inte super hightech på bas-området och har därför lite svårt att skapa en diskussion med killen på MDS om garanti på min bas.
Jag köpte en bas av typen APX 12", en sk värstingbas med 4000w peak, 2000rms, samt ett tillhörande steg av typen MDS APH 1DD, även det ett "värsting"-steg.

Byggde låda _exakt_ enligt MDS.se's ritnginar, dämpade osv, rätt rörlängd.
jag spelade på, men inte värst mkt, flyttade inte värst mkt luft i bilen (mits eclipse om det kan vara ngn info), allt på steget var rätt inställt, bas boost stod på 0, även basboost-controllern stod på 0.

Jag kanske hade spelat 30-40 timmar med basen då den en vacker dag hem från jobbet började brinna. "WTF?!" sa jag och undrade vad i hela fridens namn som kunde vara fel då jag inte krämat på detta paket vad det är värt, för ett sådant paket tycker jag ska tåla lite kräm?
Konen har inte rört sig värst mkt så som jag har spelat, låga inställningar på steg och normal volym i bilen.

Har iaf pratat med en kille från MDS och även skurit sönder basen och skickat talspolen till honom. Han ringde idag och sa att den hade bottnat och det kan vara en rad olika faktorer som gjort att den pajjat, bl a:

- Felbyggd låda (enligt mds ritningar)
- Fel rörlängd (även det enligt mds ritningar)
- Att min nya stereo sänder ut orena frekvenser via rca kabel (ny kenwood stereo)
- Dålig jord på steget, för då kan den sno jord från stereon som gör att den sänder ut orena signaler. (jordade i baksätes fästet i en fet bult)
- Att min musik har dåliga frekvenser (spelar techno, trance)
- Fel inställningar på steg (en polare som kan ljud fixade inställningarna)
- Har man + på sub leveln på stereon kan vilken bas som helst brinna upp (min stod på 0)

Han verkade så tvetydlig i sina menigar och aningen "nervös" då det INTE kunde vara basens fel utan det måste vara något fel som jag gjort.
En polare nämde att om man inte har på bass-boost , subleveln, (sen nåt mer) så ska det kräva väldigt mycket att bränna en bas.

Jag ställer mig därför till er som kan, är detta skitsnack han säger? eller är det helt och hållet mitt fel?

Har haft problem med MDS's personal förr. Bara för att få tag i någon som kunde garanti fick jag 5 olika telefonnummer.. Men det värsta jag varit med om var när MDS hade ett erbjudande att alla MDS butiker i landet hade kvällsöppet så jag for 30 mil till karlskoga, men visst var det stängt! Ringde dagen efter och pratade med en mindre trevlig kille och sa att jag betalat bensin för 300:- , slösat bort en ledig kväll hemma, och även köpt mat på vägen. Då svarar killen :"Ja, men vadå.. Du skulle ju ändå ätit mat om du var hemma.."

Senast redigerat av sEAMP (10 juli 2006)

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
alexus65
10 juli 2006 · 152 Inlägg

En sak är säker iaf, Mds är inte kunniga, jag köpte en bas hos dom för ca 2 veckor sedan. Jag frågade killen i butiken hur jag skulle koppla basen för att få ner den i 1 ohm, då sa han kolla på nätet det står där... jag lämnade tillbaka den rätt snabbt!!!

Insane Base
Mazda 323 (1989)
LAE
10 juli 2006 · 121 Inlägg

Jag tror inte på så många tillverkare som skryter med basar som tål 4000W peak, 2000W RMS oftast skrytwatt, watt-talet skrivs upp för att sälja mer. Sen går det väl alltid köra sönder en bas genom att köra in orent ljud i den. Om du nu inte har spelat onormalt med den tycker jag garantin borde gälla.

Opel Vivaro (2007)
LAE
10 juli 2006 · 121 Inlägg

alexus65 skrev:
En sak är säker iaf, Mds är inte kunniga, jag köpte en bas hos dom för ca 2 veckor sedan. Jag frågade killen i butiken hur jag skulle koppla basen för att få ner den i 1 ohm, då sa han kolla på nätet det står där... jag lämnade tillbaka den rätt snabbt!!!

En bashögtalare har en viss impedans ex. 4 ohm eller 8 ohm, att man kan ändra impedansen har jag alldrig hört talas om, eller har jag missat något?
För att få ner  impedansen till 2 ohm kopplar man 2 st (4 ohmiga) parallellt, för 1 ohm måste man parallellkoppla 4 st (4 ohmiga) bashögtalare, då talar vi om en kanal. Vill man då ha stereoljud blir det 4 st till för nästa kanal.

Opel Vivaro (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang