Är kabelskor viktigt?

eastonenn
29 april 2009 · 37 Inlägg

Tjena !

Har dragit nya kablar till 6.5"arna i framdörrana och bakdörrarna, högtalarna som sitter där är ett par Focal 165 vslim fram, och Focal 165 CVX bak (slutsteg ett Mutant MT300.4X).

Nu till frågan, högtalarkablarna är 2,5mm2 DLS av god kvalitet, sen kabelskorna ja har är bara ett par jag har hittat på jobbet skulle tro dom är rätt billiga och kanske inte så bra, tappar man mycket bara för att man ahr dåliga skor ?? eller ska jag satsa på nya bättre ?


Jonte

påsen If your not out of control, your not in control
29 april 2009 · 686 Inlägg

Tror inte du märker någon större skillnad faktiskt.

Men jag har aldrig gillat ljudbygge eller hållt på med det så jag är inte 100% säker.
Men det jag vet om kabelskor så skiljer det inte så mycket mellan "bra" och dåliga" mer än att biltemas och liknande skitbilliga är kass då dem knappt håller ihop när man klämmer dit kabeln, annars så funkar nog dem också bra.

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Gazoline
29 april 2009 · 63 Inlägg

Halloj!
Som arbetare i elföretag föreslår jag, lägg gärna ut nån slant extra då dom billigaste har en tendens att släppa med tiden. men för att svara om du tappar nått. så har jag svårt att tro det. Men se till så att kabelskon är av färgen blå(för 2.5mm2) sen gärna att du trycker till med en riktigt presstång. och om du verkligen vill att det ska sitta, krymp slang över allting.
smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 april 2009 · 8 744 Inlägg

Biltema har billiga skor som jag tycker fungerar riktigt bra! Om jag inte mins fel så är det ca 20kr för 5 par. Tjockt gods i dom samt guldplätering.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BMWKimmo Mekaniker
29 april 2009 · 472 Inlägg

Sär bort höljet och löd dom istället för att klämma. Sen krympslang över..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Deutsch-style
29 april 2009 · 379 Inlägg

ja tyckerdu ska ha dom kabelskorna men i "guld"
men även om dom ej e i guld så märker du nog inte ngn skillnad precis som en där uppe skrev
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Boostrider Försöker iaf
29 april 2009 · 1 998 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Sär bort höljet och löd dom istället för att klämma. Sen krympslang över..

så gjorde jag. Är trött på glappande eller ärjade kontakter tongue

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
joonte_ got stance?
29 april 2009 · 546 Inlägg

de guldpläterade hjälper till bättre ström överförning men går att använda vanliga.

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Snoogiloo
29 april 2009 · 685 Inlägg

Jag hade löddat dom om jag vore du. då har du alltid BRA kontakt och ingen risk att kabeln hoppar av smile

Lonefox Bad music kills good sound
29 april 2009 · 7 241 Inlägg

joonte_ skrev:
de guldpläterade hjälper till bättre ström överförning men går att använda vanliga.

Nja....största fördelen med pläterade är att ytan slits inte lika mkt om de lossas o trycks fast igen relativt ofta. OM det är BRA pläterat vill säga. Sedan att de inte ärjar lika fort är en annan fördel.
Men med de små kontaktytor man får så är förlustskillnaden försumbar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
andreas_gbg_
30 april 2009 · 1 634 Inlägg

Ser ingen anledning att använda kabelskor om inte situationen kräver det, och då använder jag så kraftiga som möjligt. Guldpläterat är väl egentligen ganska smart att använda i motorrummet även om jag själv inte gör det wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
evilaudio
30 april 2009 · 16 195 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Ser ingen anledning att använda kabelskor om inte situationen kräver det, och då använder jag så kraftiga som möjligt. Guldpläterat är väl egentligen ganska smart att använda i motorrummet även om jag själv inte gör det wink

säger desamma.. använder bara kabelskor när de VERKLIGEN behövs.. på filter å dyligt kör ja alltid utan..

om man nu ska köra me guldpläterat så ska dom va BRA pläterade. ofta e ju dessa billiga dåliga å pläteringen släpper lätt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
1 maj 2009 · 3 585 Inlägg

Inget fel på ex biltema kabelskor. Om man har en riktig tång att pressa med. (inte biltemas för 22.50)

Även de grövde om man har riktig tång. (skruvstäd är en en tång)

Även jag har haft bråttom och pressat med mindre lämpligt värktyg och sedan fram med lödkolven och visst det funkar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Gulmun * Klåpare
1 maj 2009 · 1 718 Inlägg

Använder nästan uteslutande Biltemas kabelskor (har kris-köpt ett par på Statoil nån gång) när det behövs.
Annars så ska jag ärligt erkänna att jag brukar "epa" ihop kablage. Alltså tvinna ihop kablar och isolera med eltejp... tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
T-RÖD Hifi Freak
1 maj 2009 · 462 Inlägg

Sj så löder ja alltid mina högtalaranslutningar m.m. Den enda kabelsko ja använder är på +kabel vid batteri. Och jordkabel vid chasi. Resten löder ja.

Kabelsko på högtalare? Det ser ja ingen mening med. Blir oftast dålig kontakt oavsett om du köper biliga på biltema eller dyra. Så om ja vore dig så skulle ja löda. Det blir alltid bäst. Då slipper man bekymra sig för att det är dålig kontakt.

/Andreas

dbjanoz
1 maj 2009 · 1 785 Inlägg

eastonenn skrev:
Tjena !

Har dragit nya kablar till 6.5"arna i framdörrana och bakdörrarna, högtalarna som sitter där är ett par Focal 165 vslim fram, och Focal 165 CVX bak (slutsteg ett Mutant MT300.4X).

Nu till frågan, högtalarkablarna är 2,5mm2 DLS av god kvalitet, sen kabelskorna ja har är bara ett par jag har hittat på jobbet skulle tro dom är rätt billiga och kanske inte så bra, tappar man mycket bara för att man ahr dåliga skor ?? eller ska jag satsa på nya bättre ?


Jonte

Löda för bästa kontakt

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lonefox Bad music kills good sound
2 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Absolut löda för bästa kontakt, dock är det rätt trist att löda om om man har ner grejerna stup i kvarten eller gör andra saker som innebär att högtalarna måste loss.

Själv brukar jag använda kabelskor tills allt är klart fullt ut.....då löder jag.
Vet fler än jag som gör så wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang