Råd angående utbyggnad

Vallås Locos
11 juli 2006 · 407 Inlägg

För tillfället har jag ett 4 kanaligt slutsteg till mina främre och bakre högtalare men i slutet av månaden funderar jag på att köpa en bas till mitt system. Min fråga är då hur man ska koppla det? Kan man koppla de fyra högtalarna till två av de fyra kanalerna på steget och sedan koppla in två basar på de två resterande kanalerna? Alternativt koppla in mina fyra högtalare på två av kanalerna och sedan en bas till en av de resterande kanalerna och lämna den fjärde kanalen ”ledig”?

Från början var det meningen att jag skulle ha köpt ett 5 kanaligt slutsteg och då skulle jag haft en kanal kvar till att plugga in en nyinköpt bas i slutet av månaden. Nu blev det dock bara ett 4 kanaligt så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu.

Nästa månad tänkte jag lägga kring 1500:- på grejer och som jag ser det finns det tre olika alternativ. Hoppas ni kan ge mig råd om vilket jag ska ta!

1. Jag köper ett billigt paket på exempelvis brl med ett slutsteg och en färdigbyggd bas och pluggar in.

2. Jag köper mig en dubbel baslåda från exempelvis brl och pluggar in på mitt nuvarande steg. Frågan som ställdes ovan är om det fungerar att göra?

3. Jag köper mig ett Rockford Fosgate Punch baselement och bygger mig en egen baslåda och kopplar in den på slutsteget. Fråga är om det också går? Blir i sådana fall en kanal som blir "ledig".

Tar gärna emot andra råd om vad jag kan göra med ca 1500 riksdaler för att bättra på ljudet i min bil. Kravet är att där ska vara en bas involverad och jag bygger gärna den själv eftersom jag tycker det är roligt att göra sådant plus att jag i stort sett får materialet gratis.

Senast redigerat av Vallås Locos (11 juli 2006)

gurenius
12 juli 2006 · 1 631 Inlägg

1. Nej, 1500 räcker inte till bas och steg. Blir bara skitgrejor.

2. Nej, dubbel färdigbyggd låta kan inte mäta sig med ett löst element i samma prisklass.

3. Under förutsättning att ditt nuvarande steg orkar driva en bas (det gör de flesta, bara olika bra):

Frigör bakkanalerna på steget och koppla bakhögtalarna på cd-spelaren istället. Köp en enkel, lättdriven 12:a för 1000-1500 kr. Bakkanalerna på steget bryggas till att driva basen. Basen ska ha en 4 Ohms talspole.

Finns det inbyggda delningsfilter i cd-spelaren eller steget?

Alternativ 3 ger dig troligvis den bästa uppgraderingen!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang