Koppling av lågninvåkablar till 2 slutsteg

Arion
12 juli 2006 · 69 Inlägg

Jag håller på att planera inför ett ljudbygge och har nu bestämt hur jag ska ha allting utom kablaget. Jag ska ha ett monosteg som driver en bas och ett 4kanals som driver 4 st högtalare. Båda stegen har line-out, och stereon har 2 par lågnivåutgångar.

Hur kopplar jag detta på bästa sätt? Är det två par kablar till det 4 kanaliga som gäller, och sen line out från det till monosteget? Hur funkar då signalen till basen? Slocknar den helt om jag tex fadar allt bak och basen är kopplad till samma kabel som framkanalerna?

Och en liten fråga om area med, hur tjocka behöver kablarna mellan högtalarna o stegen vara? Högtalarna är på 55W RMS och basen 300W RMS.


Kom på en sak till, stereon har subwoofer-utgång, är detta något som jag har användning av eller är det för att koppla en subwoofer utan förstärkare?


Mycket tacksam för svar

MVH
Aron Svensson

Drönirettab
12 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Eftersom stereon har subwooferutgång så kan du koppla den till monoblocket, du får väl kolla vilka inställningar som kan göras med den utgången (filtrering, nivå etc).

Jag tycker att 2,5mm2 till framhögtalarna och 4mm2 till basen borde gå bra.

Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2006)

Arion
12 juli 2006 · 69 Inlägg

Men jag behöver alltså dra 3 st RCA kablar från stereo till bagaget?

gurenius
13 juli 2006 · 1 631 Inlägg

Ja, du drar tre par lågnivåkablar från stereon till stegen. Subwoofer out till monoblocket och de två andra till fyrkanalaren.

Då har du alla möjligheter att justera ljudet via stereon istället för att springa bak och ändra. Underlättar tweakningen och ger bästa resultatet.

Line-out på stegen behöver du då inte använda.

2.5mm och 4mm högtalarkablar som tidigare sagts är lämpligt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang