Volvo v70n t5 -00 motorlampa lyser men fungerar felfritt

SvineT
15 februari 2009 · 66 Inlägg

motor lampan lyser. kolla instruksjonsboken och då står de fel i bilensavgasreningsystem. bilen går jämt och fint och fungerar utan problem men de är inte riktigt samma kräm, i skiten längre... va kan de va för fel?? dyrt??
info om bilen:
volvo 70n
-00
ca19500 mil
manuel
t5
ej chippad m.m.

/svinet

Stefan Varberg Supraman
15 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Eftersom volvo är kända för problem med sensorerna så e det en sån som felar, men för att veta vilken så får du åka till en verkstad som kan köra en felsökning eller om du hittar någon som har utrustning privat.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
_ralle_ Servicetekniker
15 februari 2009 · 235 Inlägg

Ja du måste läsa av bilen för att få reda på vad du har för felkoder. Annars är det typ omöjligt att veta kan vara vad som helst som är fel.

Att bilen går som vanligt i stort sätt beror på att det finns ersätningsvärden som går in om en komponent felar.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
SvineT
15 februari 2009 · 66 Inlägg

jo allt de där med "limp home" vet ja men ja tycker att den borde gå ojämt eller liknande.. den går ju bra men kaske te 90% av motorkraften. men ja vet en som har kodläsare från volvo som ja kanske kan låna... så de e la bara plug and play

tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 februari 2009 · 1 140 Inlägg

jo men dom går ganska lika, men finns ju iaf 200 olika felkoder som du måste ju läsa av och kolla..

SvineT
5 april 2009 · 66 Inlägg

ok felkoden är: em-250a (adaptiv lamda övre gränns) har bytt tändstift och bränlefilter sammt kollat läkage. sen bytte ja luftmasmätare och nu går bilen jävligt kass.... vid fult gaspådrag rycker den några gånger tills turbon börjar ladda. och sen dör den på tomgång (specielt när man bromsar in och kopplar).

BlackT5 Kloak dykare ;))
6 april 2009 · 51 Inlägg

Har du kollat spjällhuset?? Låter som om det e den som e boven i dramat.. Borde ju ha fått felkod på det med.. Är det rätt LMM du satt dit??

//Daniel

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!
Volvo 850 T-5R "EOS" (1995)
Volvo 960 "T5" (1996)
SvineT
13 april 2009 · 66 Inlägg

asså spjäl huset har ja funderat på.... fast då borde de inte blivit den felkoden tycker ja. men ja borde också beräta att när deta börja så va de så här att ja hade kanske 2-3 liter kvar i tanken och då åkte ja och tanka fult efter de kom ju dehär..... lmm e rätt... va och dubbel kolla den och de va de.... fast ja funderar på om man måste programera bilen efter man har bytt lmm? eller om de kanske e bara mjukvara fel? ska ringa te bilia och prata med dom om deta felet och se va de brukar va och va en felsökning kostar...

GODDIE
15 april 2009 · 6 Inlägg

närmin motor lampa lyste hade jag ett hål mellan 1 och 2 cylinder och den fungera med felfritt ^^

removal PULVERLACKERAR
15 april 2009 · 605 Inlägg

ganska säker på tändspole som håller på att ge upp....

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
removal PULVERLACKERAR
20 april 2009 · 605 Inlägg

Hittat några fel?Skriv gärna när du kommit på felet fall någon annan har liknande problem wink

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
f_konradsson stolt pappa
5 maj 2009 · 20 Inlägg

jag hade precis samma fel på min har du haft öppetluftfilter eller???

Rodge
6 maj 2009 · 4 Inlägg

jag har EXAKT samma symptom jag med, har ni fått någon klarhet i problemet?
har i alla fall bokat tid för felkodsavläsning imorgon!

TritoN Motorburen Ungdom
6 maj 2009 · 499 Inlägg

Vet inte, men fick en tanke att man kanske borde mäta avgasvärdena ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
6 maj 2009 · 695 Inlägg

Eftersom det är en sån pass ny VOLVO hade jag testat att lossa minus-kablen på batteriet och låta det ligga utan kontakt i nån halvtimme så du nollställer "databoxen", hade samma fel på min 740i -90 att lambda-mätaren lös, kolla data-koden och fick felfritt-diagnos lossade minus-kablen och hade den av en 20min monterade tillbaka minus-kablen igen och gick in och startade bilen och WALLA!!! lampan var släckt.. testa detta du också se om det går annars ta in på VOLVO-verkstan och be dem släcka den till dig.
Lycka till!
Volvo740mannen cool

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Rodge
7 maj 2009 · 4 Inlägg

Nu har jag avläst felkoder i alla fall, Koden var: 261A Adaptiv Lambdareglering Felaktig.

Vad kan detta bero på? Kör en V70N T5-01

Senast redigerat av Rodge (7 maj 2009)

removal PULVERLACKERAR
7 maj 2009 · 605 Inlägg

Rodge skrev:
Nu har jag avläst felkoder i alla fall, Koden var: 261A Adaptiv Lambdareglering Felaktig.

Vad kan detta bero på? Kör en V70N T5-01

stod det bara så?
Brukar vara mer text...
Finns fler saker på 261A...

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Rodge
7 maj 2009 · 4 Inlägg

nej, det stod bara så!

fred89 Mazda Über Alles
9 maj 2009 · 121 Inlägg

lambda sond brukar väl vara vanligt på v70?

snart på en väg nära dig
Rodge
13 maj 2009 · 4 Inlägg

LMM-Luftmassemätaren är nu utbytt, och bilen går kanon igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang