Fortkörningsböter som man kan slippa!?

kolvas
13 maj 2009 · 4 001 Inlägg

Thorssa skrev:
Det var väl ett jävla gnäll! Känner man att man blivit felaktigt tagen för något inom trafiken så är det ens rättighet att neka och ta det till Tingsrätten. Man kan begära rådrum på plats och sedan skriva på senare om man skulle vilja tänka igenom det men ändå inte vill ta det till rätten. Dessutom har du rätt att begära ut platsprotokollet för hastighetskontrollen och är det felaktigt/saknas så kan mätningen på dig bli ogiltigförklarad.

håller med, men det är tur att det finns så många här på g.org som aldrig kör för fort eller liknande.
Visst ska man stå för det man ha gjort men om man kan få ner bötesbeloppet eller få kortare spärrtid utav att överklaga/dra till tingsrätten så gör man ju självklart det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
gratzner Slacker
13 maj 2009 · 59 Inlägg

Blir du stoppad av polisen med laserpistol så kan du ju vägra att skriva på böterna på plats. Då tar dom det iof till domstol men det finns risk att det inte blir av. Det har hänt mig en gång.. sen har jag iof åkt dit 3 gånger men 1 gång klarade jag mig.. och det var c:a 2 år sedan nu.

What's your name? What've you had? ....Safe as fuck!
Nehe
13 maj 2009 · 687 Inlägg

Growe skrev:
erkänn aldrig på plats utan neka
har du tur så väljer åklagaren inte att väcka något åtal

det kommer inte kosta dig något att neka  mer än böterna du endå skulle få

vill du inte dra det till rätten så skriver du på att du erkänner gärningen när åklagaren skickar papper
om åtalat
så det är helt riskfritt att neka till en början

om alla i sverige kunde ta och FATTA detta så skulle alla som kör 5-20km/h för fort slippa böter för systemet skulle aldrig klara av dom påfrestningarna utan åklagarn skulle lägga ner dessa direkt pga tidsbrist
och polisen skulle inte kunna stå och ta fast fortkörare som endå inte döms

så skriv inte på när ni blivit stoppade!!!!!!

Den dan det sker så ska nog se att det sker ändringar angående bötesbelopp och andra åtgärder så det svider ännu mer.

Nehe
13 maj 2009 · 687 Inlägg

Sen så kostar det mer än enbart bötesbeloppet. Det kostar ju iform av förlorad arbetstid för att du måste gå till en rättegång, det klingar inte bra i en arbetsgivares öron om att du måste ha ledigt för att gå på rättegång gällande dig själv, det kostar i form av bensin/bussbiljett till tinget.....

Och sist men inte minst så kostar det skattebetalarna pengar för att du har gjort fel men inte kan ta det som en man/vuxen/kvinna och stå för att du har gjort fel.

anvandare_12345
13 maj 2009 · 654 Inlägg

Nehe skrev:
Sen så kostar det mer än enbart bötesbeloppet. Det kostar ju iform av förlorad arbetstid för att du måste gå till en rättegång, det klingar inte bra i en arbetsgivares öron om att du måste ha ledigt för att gå på rättegång gällande dig själv, det kostar i form av bensin/bussbiljett till tinget.....

Och sist men inte minst så kostar det skattebetalarna pengar för att du har gjort fel men inte kan ta det som en man/vuxen/kvinna och stå för att du har gjort fel.

Sådana trafikmål kan genomföras utan att den åtalade är närvarande.

_Nas_
13 maj 2009 · 309 Inlägg

Jävlar vilken pajkastning tongue

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Tubriken
13 maj 2009 · 156 Inlägg

Varför ens diskutera ämnet big_smile  Trådskaparn ja.. hna kan ju testa och försöka slippa fortkörningsböterna då? tongue wink

AudiFors
13 maj 2009 · 906 Inlägg

Det är bara blåneka! Din mätare stod på tex 70, om det nu är 70 sträcka! osv, har du tid och ork så är det bara att NEKA NEKA NEKA:)smilesmile

=)
Arradin
13 maj 2009 · 631 Inlägg

Suck.

Hitta kryphål för att slippa undan är jävla idioti..
Själv blev jag stannad häromdagen, kommentaren jag fick var "  Det gick visst lite för fort här ja? " 

Jag svarade lite på skoj  " Hur fort då? "  .. Fick till svar " Vet inte, mätte ej så kan inte ge dig böter " .. Ungefär..    Ehh, ok big_smile     

Man är ju inte helt blåst.. så jag tackade och tog emot och åkte iväg..   MEN hade dom däremot gett mig böter hade jag erkänt och tagit med en klackspark.. Antar jag..

mulleri
13 maj 2009 · 508 Inlägg

håll hastigheten och man slipper se dessa trådar.

MrJAM
13 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Fransson778 skrev:
Jag hörde nån gång att om man blir tagen längs vägen i en laserkamera som en polisman står och håller i så ska man kunna kräva att få se besiktnings- och kalibrerings protokoll för den kameran innan man ens funderar på att skriva på någon böter. Stämmer detta eller är det bara nåt påhitt?

Det kan du. En kollega gjorde detta då han var tämligen irriterad och fick ett uppdaterat sådant slängt i ansiktet (bildligt talat) och fick glatt betala böterna. Jag satt sidanom honom och skämdes över att han skulle spela så jefla tuff inför mig.

Pinsam tystnad i bilen sen den dagen. tongue

Fråga kan man, för det är din fulla rätt. Däremot tror jag faktiskt som andra att de har ganska bra koll på det där. Och som nån nämnde, risken att de går igenom hela bilen lär ju öka. Även om du precis rullat ut från besiktningen så kan de ju hitta fel...

Käfta mindre, uppträd ohyggligt hövligt så tror jag man har en större chans för ett '- Låt gå för denna gången... Men tänk på...'-varning imho. Att leta kryphål känns som en dålig ursäkt att köra för fort dock.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Nehe
13 maj 2009 · 687 Inlägg

danhild skrev:
Sådana trafikmål kan genomföras utan att den åtalade är närvarande.

Förlorar lite sin vits med att överklaga om den som överklagar och bestrider böterna ej är på plats för att försvara/förklara sin ståndpunkt eller hur.

dulken
15 maj 2009 · 63 Inlägg

Arradin skrev:
Suck.

Hitta kryphål för att slippa undan är jävla idioti..
Själv blev jag stannad häromdagen, kommentaren jag fick var "  Det gick visst lite för fort här ja? " 

Jag svarade lite på skoj  " Hur fort då? "  .. Fick till svar " Vet inte, mätte ej så kan inte ge dig böter " .. Ungefär..    Ehh, ok big_smile     

Man är ju inte helt blåst.. så jag tackade och tog emot och åkte iväg..   MEN hade dom däremot gett mig böter hade jag erkänt och tagit med en klackspark.. Antar jag..

Exakt samma sak hände för mig, hade sån tur att dom inte mätte mig, men gjorde som du och frågade hur mycket för fort jag körde, till svar fick jag att jag antagligen hade förlorat kortet. som sagt tur, men numera så tänker man sig för lite extra hur fort man kör, och vars..

Senast redigerat av dulken (15 maj 2009)

FranZzon88
16 maj 2009 · 10 Inlägg

Självklart ska man följa de hastigheter och regler som finns och klarar man inte det får man ta konsekvenser av det. Att käfta med polisen och gnälla på något man själv orsakat är dumt.
Men det finns ju ibland vissa rättigheter man har som många kanske inte vet om.

Chevrolet Caprice Classic "ChevyMetal" (1980)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
16 maj 2009 · 581 Inlägg

biber skrev:
Var på rätt ställe vid rätt situation = Slipp polisen = Profit smile

Indeed!

-Kör inte fort när du ser en Volvo v70, SAAB i närheten. (speciellt svarta, hehe)
-Kör inte fort när du ser en bil med "starka lampor".
-Kör inte fort mellan 07:00-16:00 (kontroller)
-Kör inte fort förbi dolda korsningar (huvudled) m.m.
-Kör inte fort innan du har spanat in området lite. Speciellt vid industri områden där polisen har bevaknings uppdrag ibland.
-Kör inte fort över backkrön.
-Kör inte fort runt dolda svängar.

Detta är alla situationer jag har stött på polisen, men har i sista sekund tänkt på dem och saktat ner.

Så undviker du böter.... Välj din plats o tid och planera tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang