Skrammen i avgasrör

Fritte-vika
30 april 2009 · 37 Inlägg

Tjenare.

Jo det är så här att jag har ett mycket iriterande skrammel i mitt avgasrör, det är antagligen en sot flaga som ligger löst och för ett j''vla oväsen. Har haft samma "problem" förut, men då hade jag sådan tur att sot flagan flög ur när ja stod och varvade. men denna biten vill verkligen inte ut! och jag har absolut ingen lust att skruva isär halva avgasröret, ( det är nämligen hemma byggt av någon tjomme) så vill inte skruva isär det och sedan riskera att inte få ihop de igen. Så istället så funderar jag på att försöka suga ut bilten med en grovdammsugare, så min fråga är nu, vad tror ni om det, de finns väl ingenting som kan ta skada av det??  MVH.

Dubs I got Dubs!
30 april 2009 · 2 423 Inlägg

en sotflaga kan inte skramla så mycket.
det ligger inte emot nånstanns?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
aakesson
30 april 2009 · 812 Inlägg

har du katalysator på bilen? om du har det så kan det vara det. så var det i alla fall för mig en gång, jag hittade delar stora som golfbollar i den sista ljuddämparen

Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 april 2009 · 2 203 Inlägg

Det kan vara innehållet i katalysatorn som låter. Har precis åtgärdat detta felet på min bil genom att dra bultar igenom katten som håller innehållet stilla.

Fritte-vika
30 april 2009 · 37 Inlägg

aakesson skrev:
har du katalysator på bilen? om du har det så kan det vara det. så var det i alla fall för mig en gång, jag hittade delar stora som golfbollar i den sista ljuddämparen

jaha, det ska ja kolla, tackar så mycke=)

Fritte-vika
30 april 2009 · 37 Inlägg

Rspeter skrev:
Det kan vara innehållet i katalysatorn som låter. Har precis åtgärdat detta felet på min bil genom att dra bultar igenom katten som håller innehållet stilla.

okej, tackar för tippset=)

Blida
1 maj 2009 · 654 Inlägg

Som nämnts av någon/några så tvivlar även jag starkt på att en flisa sot kan skramla/föra sånt oväsen som det låter som av din beskrivning.
Som även redan nämn ovan, gissar mer på att kattens innehåll har börjar släppa och där med skramlar.
Alt att någon form av plåt eller dylikt sitter löst och framkallar detta ljud.
Kolla värmeplåten som sitter ovan katten om den är "lös".

Senast redigerat av Blida (1 maj 2009)

T12
1 maj 2009 · 112 Inlägg

keramik bitar från katten är hyfsat vanligt skrammel fenomen, om du har tur så är bittarna efter katten o inte innan: mindre att montera ner...

Saab 99 "Red Fox" (1982)
mikke_89
1 maj 2009 · 37 Inlägg

vid vilka varvtal händer detta? är det bara när du drar på lite hårdare? låter som samma prob jag har med min 850 och letat efter vad det kan vara för fel!

Välte Ovanligt Lätt Vid Omkörning;)
Volvo 855 T5 "RIP" (1995)
MrKerm Avstängd
1 maj 2009 · 1 557 Inlägg

Kanske dumt svar men kollat så alla värmeskyds plåtar sitter fast? Brukar ju skramla sat*n

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
wistfors Performance meck
6 maj 2009 · 342 Inlägg

är antagligen katten som fått ungar. är den 88a eller äldre så är det bara o ta isär (inte så bara men) och få ut alla bitar och kanske göra slut på katten för att slippa framtida problem?. är den nyare så behövs den bytas mot en fungerande/ny givetvis passar du på att få ut alla gmmla bitar under bytet.dock så är ju en sådan där katt inte så billig så skulle kolla över allt annat nogrant innan du börjar mecka gammalt avgas.finns absolut ingen risk att något går sönder för du endast suger med en damsugare dock så tror jag tyvär inte det hjälper men även jag har fel ibland./viktor

Senast redigerat av wistfors (6 maj 2009)

Fritte-vika
21 maj 2009 · 37 Inlägg

mikke_89 skrev:
vid vilka varvtal händer detta? är det bara när du drar på lite hårdare? låter som samma prob jag har med min 850 och letat efter vad det kan vara för fel!

det låter som mest när jag släpper gasen o motorbromsar eller när jag står och bara "småvarvar".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang