Hur får ja ur mer hästar av motorn?

kolvas
28 maj 2009 · 4 001 Inlägg

kontakta Lången på www.mpre.se han har byggt många Voc motorer.

beroende på hur mycket effekt du vill ha så kostar det ju, sen blir det inte speciellt bra bränsleekonomi i en trimmad sugmotor.

Exktraktor & 2,5" system, lättat svänghjul (ger ingen effekt men en trevligare karaktär på motorn) optimera tändning/bränsle samt polera lite i toppen, plana topp & block så man får lite bättre kompförhållande och justera in kammen alternativt byta till en vassare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
allenalle snickare
28 maj 2009 · 612 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Alltså fyfan vad dumma i huvudet alla är... hjälp han i stället!
eller hänvisa till en annan tråd på ett trevligt sätt...

men tyvärr inget bra utgånsobjekt, bättre att skaffa en turbo maskin och sen regbesikta med den i stället... eller köpa en bil med turbo.

farsan sa samma sak att ja skulle skaffa en annan motor och sen stoppa i den efter trimmning och regga om bilen. men ja har ingen aning om hur mycke jobb som de innebär,hur svårt är det och få den igenom besiktningen efter byte av motor?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
allenalle snickare
28 maj 2009 · 612 Inlägg

brk95 skrev:
så alla som kör volvo original cup bilar har lagt 100-150 k på sina motorer ??. dom går rätt bra för att vara sug motorer , och dessutom får dom ju bara använda delar som certifieras av volvo .alltså delar som vem som helst kan köpa på volvo .om ni inte kan bidra med hjälp till honom så är det nog bättre att int e säja nåt ,  alla har inte råd att köpa en turbo bil och framför allt alla vill inte ha en turbo bil .det är inte bara fördelar med dom ::

ja går fortfarande i skolan så pengar är ett större problem för mig,har inte råd att köpa en bil för 25.000..
ja hade gärnat skaffa en turbo bil istället men ja köpte bilen ja har nu för den var billig, gav 9.500 den har gått 23.000mil. förra bilen ja hade fick ja ge 12.000.

ja tror man inte behöver lägga ner 100 150.000 för att få en bra motor,finns en här på garaget som är specialist på s60/s40 o han kan plocka ur 400 ur dom motorerna. hade tänkt försöka få ur 200 ur min motor hade gärna försökt med mer men pengarna begränsar som sagt tyvär hmm är väldigt tacksam för dom som verkligen har varit till hjälp och kommit med jätte bra förslag sen så finns de alltid folk som ska klaga , tyvär.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Mickius
28 maj 2009 · 4 670 Inlägg

allenalle skrev:

brk95 skrev:
så alla som kör volvo original cup bilar har lagt 100-150 k på sina motorer ??. dom går rätt bra för att vara sug motorer , och dessutom får dom ju bara använda delar som certifieras av volvo .alltså delar som vem som helst kan köpa på volvo .om ni inte kan bidra med hjälp till honom så är det nog bättre att int e säja nåt ,  alla har inte råd att köpa en turbo bil och framför allt alla vill inte ha en turbo bil .det är inte bara fördelar med dom ::

ja går fortfarande i skolan så pengar är ett större problem för mig,har inte råd att köpa en bil för 25.000..
ja hade gärnat skaffa en turbo bil istället men ja köpte bilen ja har nu för den var billig, gav 9.500 den har gått 23.000mil. förra bilen ja hade fick ja ge 12.000.

ja tror man inte behöver lägga ner 100 150.000 för att få en bra motor,finns en här på garaget som är specialist på s60/s40 o han kan plocka ur 400 ur dom motorerna. hade tänkt försöka få ur 200 ur min motor hade gärna försökt med mer men pengarna begränsar som sagt tyvär hmm är väldigt tacksam för dom som verkligen har varit till hjälp och kommit med jätte bra förslag sen så finns de alltid folk som ska klaga , tyvär.

Om du går i skolan o inte har bra inkomst o ska trimma en sugmotor? 131 org eller vad har den?
Vad räknar man 1500 kr hk grovt räknat?!

Du kanske ska gå i banorna o spara till en annan motor eller bil istället?

De ramlar iväg snabbare än man tror när man ska trimma!

BARA RÅD!!!

Är nog väldigt mycke billigare o leta på blocket efter en komplett turbomaskin o stoppa i tar inga tider o byta om man jobbar på!

Senast redigerat av mickius (28 maj 2009)

allenalle snickare
28 maj 2009 · 612 Inlägg

ja hade inte tänkt göra någon värsting grej av bilen vill bara få den o bli piggare. har ingen tanke på o racea eller så vill bara få bilen piggare. vet att om man ska trimma och köra som en idiot måste man förstärka lådan,byta till kraftigare bromsar och så vidare men ja vill lära mig mer än vad ja redan kan.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Kiddan
29 maj 2009 · 12 Inlägg

allenalle skrev:
tänkte om det är någon som har tips o trix på hur ja kan trimma min motor utan att göra stora modofikationer på den, är väldigt tacksam för hjälp. Har satt på ett sportfilter som ska ge 5% extra hästar.


bilen: volvo 940 GL , Årsmodell 91.




__________________________________________________________________________________

   Bilen finns i galleriet om man vill följa bygget smile

Ett sportluftfilter ger ingen som helst effekt om du inte har en trimmad motor eller ett igenstockat orginalfilter. Enligt mig skickar det bara in en massa skrot i motorn smile räcker inte orginalluftfiltret till får man ju sätta ett öppet.

Senast redigerat av Kiddan (29 maj 2009)

BMW 330D (2007)
kolvas
29 maj 2009 · 4 001 Inlägg

allenalle skrev:
ja tror man inte behöver lägga ner 100 150.000 för att få en bra motor,finns en här på garaget som är specialist på s60/s40 o han kan plocka ur 400 ur dom motorerna. hade tänkt försöka få ur 200 ur min motor hade gärna försökt med mer men pengarna begränsar som sagt tyvär hmm är väldigt tacksam för dom som verkligen har varit till hjälp och kommit med jätte bra förslag sen så finns de alltid folk som ska klaga , tyvär.

För 200hk i en 940 så är det billigare att leta upp en turbo eller turbomotor att byta till.
Men det kostar så jättemycket att få ca 200hk ur den motorn du har.
Grovt räknat vad du behöver köpa & göra:
Boxar som är chippade för t.ex Voc = 3.500:-
Kam = 3.000:-
Porta toppen & eventuellt nya större avgasventiler 2.000-10.000:- beroende på vem och vilken nivå man ska lägga sig på.
Renovering av underdelen & balansering och viktjustering 2.000-10.000:- beroende på vem och vilken nivå man ska lägga sig på.
Exktrakor & 2,5" system 5.000:-

med dessa grejor bör man närma sig 200hk iaf. men då gäller det att man gör allt rätt.
En Voc-motor lämnar runt 170hk och de sista 30hk är svårare att plocka än de första 30, du behöver den stora LMM också osv. det blir alltid en massa runtomkring grejor som drar iväg några tusenlappar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
allenalle snickare
29 maj 2009 · 612 Inlägg

ja har hört oxå att man måste byta el-systemet,måste man det eller duger de gamla? har man en turbo maskin i från början och sätter på en 531 topp så får man mycke bättre drag är det sant eller snack?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang