Datsun -79 går inte att stänga av efter generatorbyte!

Kasi
2 juni 2009 · 140 Inlägg

Har en gammal Datsun 140Y -79 som vägrar att fungera. Har lagt ut en annan tråd om problemet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126214

Laddproblemet är nu löst genom att jag köpte en ny generator. Jag orkade inte leta runt efter en originalgenerator, så det blev en lite nyare mitsubishi-generator som visade sig funka utmärkt. Dock lyser batterilampan på instrumentpanelen när bilen är igång, fast batteriet är fulladdat och generatorn laddar. Men det som jag tycker är mest underligt är att det inte längre går att stänga av tändningen med nyckeln, den bara fortsätter gå.

Jag lokaliserade felet till laddningsrelät som annars ska slå till, eller bryta kontakten mellan generatorn och tändningen så att motorn slocknar, men relät är helt dött. Testade nämligen att trycka ner "armen" över spolen manuellt när jag hade stängt av tändningen med nyckeln, och då stängdes den av, så jag misstänker i alla fall att felet ligger där någonstans.

Byta laddningsrelä eller är det den nya generatorn som ställer till det?
Någon som är bekant med detta fenomen?

Oerhört tacksam för svar!

Drönirettab
2 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Behövs fortfarande det externa laddrelät, har inte den nya generatorn inbyggt laddrelä?

VW_67
2 juni 2009 · 446 Inlägg

satt det en nippon/denso generator i den innan du bytte till mitsubishi?
de har nämligen olika plats på stiften i en likadan kontakt.

Kasi
2 juni 2009 · 140 Inlägg

Drönirettab skrev:
Behövs fortfarande det externa laddrelät, har inte den nya generatorn inbyggt laddrelä?

Det kan det nog stämma, ska kolla upp det.

Kasi
2 juni 2009 · 140 Inlägg

VW_67 skrev:
satt det en nippon/denso generator i den innan du bytte till mitsubishi?
de har nämligen olika plats på stiften i en likadan kontakt.

Ne, det va en hitachi-generator. Tror den ska funka rätt bra.

Kasi
4 juni 2009 · 140 Inlägg

Det var inbyggt relä på den nya generatorn, så jag kopplade bort lite grejer i det gamla relät. Fick experimentera lite, men nu funkar den iaf! smile Tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang