Dimljusmontering BMW E36

Jocke0155
3 juni 2009 · 279 Inlägg

Hej!

Hur jag än försöker så förstår jag mig inte på detta.
Jag ska montera mina dimljus i min M3-front och det verkar totalt omöjligt!
Är väl säkert hur lätt som helst när man väl vet hur man gör.
Antar att jag har alla delar som behövs, ram + plastgrej som följer med spoilern.
Om någon har erfarenhet av detta får ni väldigt gärna beskriva tillvägagångssättet i detalj!

Tack på förhand!

/J

sjolin87 sjölin
5 juni 2009 · 15 Inlägg

Tjena!

Det brukar väll följa med en plastram till dimljusen, denna ska fästas i spoilern. Det finns färdiga hål som ramen ska placeras i, det kan hända att du måste ta 2 skruvar för att fästa den. Sen är det bara att haka i dimljuset och trycka försiktigt tills du hör ett klickande ljud.

MVH Dennis

Jocke0155
5 juni 2009 · 279 Inlägg

sjolin87 skrev:
Tjena!

Det brukar väll följa med en plastram till dimljusen, denna ska fästas i spoilern. Det finns färdiga hål som ramen ska placeras i, det kan hända att du måste ta 2 skruvar för att fästa den. Sen är det bara att haka i dimljuset och trycka försiktigt tills du hör ett klickande ljud.

MVH Dennis

Ungefär det jag försökte med men det ville inte funka!

Ingen som har några tips?

Jag har ingen M3-orginalfront utan det är en kopia, men borde ju inte spela någon roll då det ska vara en exakt kopia.

bombare
5 juni 2009 · 282 Inlägg

Du kanske får ta nån sorts "järnbalk" som du fäster någonstans.. Blir nog stadigt och bra.

Rquired Allmänt envis
6 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Finns en spärr på baksidan, är denna i "öppet" läge klickar inte dimljuset fast...

Finns säkert någon bra guide eller beskrivning om du söker runt på autopower.se annars smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hilmer
6 juni 2009 · 1 792 Inlägg

Eftersom det är en kopia så ska man inte förutsätta att den är exakt detsamma, jämför med den gamla för och se om det finns olikheter som kan försvåra monteringen.
I övrigt så är det inte riktigt samma monteringssats, det skiljer en del från standard och M front, bland annat så ser byglarna som fäster i balken olika.

Schumi
6 juni 2009 · 401 Inlägg

du måste montera ner spoiler iaf. och då blir det hur lätt som helst smile

BMW E61 "520d" (2007)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
6 juni 2009 · 718 Inlägg

Schumi skrev:
du måste montera ner spoiler iaf. och då blir det hur lätt som helst smile

Varför måste man det!?!? Gjorde aldrig jag på min gamla E36! Gick hur bra som helst ändå! Kommer dock inte ihåg exakt hur man gjorde!

Jocke0155
6 juni 2009 · 279 Inlägg

Montera ner den verkar onödigt, kommer åt ganska bra genom hålet till bromskylningen och underifrån.

Jag får väl meka runt lite, tycker inte att det borde vara så jävla svårt.

Tack för tipsen i alla fall!

Schumi
6 juni 2009 · 401 Inlägg

mycket enklare gänom att montera ner hela fronten tycker jag iag....så mycket jobb e det inte...
men som ni säger under ifrån går det också

BMW E61 "520d" (2007)
Darkie dARKiE
6 juni 2009 · 5 031 Inlägg

Schumi skrev:
mycket enklare gänom att montera ner hela fronten tycker jag iag....så mycket jobb e det inte...
men som ni säger under ifrån går det också

Håller faktiskt med schumi.

2 skruvar bakom hörnplasten och 2 i varje hjulhus så är fronten borta.
OCH då ser du även lättare varför det bråkar för dig.

För det ska bara vara att montera plastramen och sedan "klicka" dit dimljuset. Nu vet jag inte om det går att vända ramen på fel håll eller något. Så "fästet" hamnat på andra sidan. Det kan du ju självklart också kolla..


mvh skog

Senast redigerat av Darkie (6 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Jocke0155
6 juni 2009 · 279 Inlägg

Schumi & Darkie: Min front sitter med 8 insex M8 bultar och 6 stjärnskruvar så montera ner verkar vara alldeles för mycket jobb.
Men som sagt, skulle tro att det räcker med det jag kommer åt i nuläget.


Det gäller väl bara att försöka förstå sig på funktionen med dom där ramarna. Fick ju med några plastgrejer när jag köpte fronten, behöver jag ens dom? Ser ut som ett L nästan.

Jackack BMW-entusiast
8 juni 2009 · 362 Inlägg

jag byte till klarglas dimljus i vintras på min M3-front. det ena ljuset klicka i perfekt, det andra var mycket jobbigare att få på plats. löste sig dock efter en jäkla massa pill och tålamod, (slag och bank) ;-)

Mvh// Jackack

Volvo V70 (1999)
BMW 320da M-sport E91 "Performance" (2007)
Jocke0155
9 juni 2009 · 279 Inlägg

Jo själva dimljusen är nog ganska lätta att få dit, men ramen verkar svårare!
Nu har jag dock inte haft tid att pilla på det mer, men som sagt, sist var det jävligt knepigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang