Motorproblem B230F

BioCenter The Mad Scientist
12 juni 2009 · 36 Inlägg

Har en 240 -89 med en B230F som har ett lagom jobbigt fel.
Ibland vid vått väder, så går motorn bara på 3 burkar.
Har bytat;

Rotor
fördelare
kablar
tändförstärkare
stift

Kan någon hjälpa mig att hitta vad som felar och gör att bilen strular?

Livet börjar vid 7000RPM
volvo_1987
12 juni 2009 · 1 675 Inlägg

inte sväng hjuls givaren som spökar?!

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
BioCenter The Mad Scientist
12 juni 2009 · 36 Inlägg

Kan vara.
Får ta en titt på den när jag slutar jobba imorgon.

Rent logiskt så skulle man testa genom att byta ut den. Kan man lyckas hitta en sådan på feltema?

Livet börjar vid 7000RPM
volvo_1987
12 juni 2009 · 1 675 Inlägg

BioCenter skrev:
Kan vara.
Får ta en titt på den när jag slutar jobba imorgon.

Rent logiskt så skulle man testa genom att byta ut den. Kan man lyckas hitta en sådan på feltema?

Ja byta är lätt gjort, skulle rekomendera att köpa en begagnad på skroten istället om du inte vill köpa en ny. Tror inte biltema har nån.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
BioCenter The Mad Scientist
13 juni 2009 · 36 Inlägg

Sådär. Då jag jobbar lite udda, så fick polaren handla en ny givare på mekonomen.
När jag väl slutat så ställde mig & började byta. Tänkte vara lite lat och släppte därför inte ner lådan. Efter mycket svordomar om varma grenrör så var det "bara" att dra ut den gamle givaren....Trodde jag. Eftersom jag lever enligt principen, "fungerar inte våld? Använd mer!" så slutade det med att jag fick loss givaren + fästet. Ridå!

Nu står bilen utan kardan och lådan är på väg ner. Blir till att besöka skroten på måndag på väg hem från jobb för att slutföra givarbytet.

Lär återkomma om fortsättningen.

Livet börjar vid 7000RPM
vofloo
13 juni 2009 · 739 Inlägg

har samma problem med min b230f säg te om det hjälpte att byta den givaren

mvh

BioCenter The Mad Scientist
13 juni 2009 · 36 Inlägg

Det lär jag inte veta egentligen.
Det visar sig endast vid fuktigt väder, och inte alltid.

Livet börjar vid 7000RPM
vofloo
13 juni 2009 · 739 Inlägg

jag har bara när det är blött/fuktigt ute men när det är sol /tort ute går den skit bra :S

cheffer
13 juni 2009 · 1 422 Inlägg

Skulle gissa på styrsystemet faktiskt, ganska många som har problem med det när det är fuktigt och efter motortvättar, sedan när det är torrt så har det funkat fint igen. Sitter ju trots allt insprut på b230f och styrenheten brukar kunna ha tendens att börja fela när det blir mycket fukt, ett resultat kan ju vara att den inte går på alla burkar.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
vofloo
13 juni 2009 · 739 Inlägg

något som man kan byta? förra ägaren hade motortvättat den. tacksam för svar!!!

mvh

volvo_1987
13 juni 2009 · 1 675 Inlägg

vofloo skrev:
något som man kan byta? förra ägaren hade motortvättat den. tacksam för svar!!!

mvh

klart man kan byt. billigt, o nej hmm

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
13 juni 2009 · 1 675 Inlägg

Har haft en del bilar med b230f motorn och brukar haft standard felena. Så tror starkt på Sväng hjuls givaren.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
vofloo
13 juni 2009 · 739 Inlägg

jo man blir pissoff när motor misständer sen när man stå på tomgång o gasar upp så går den först på 3 burkar sen på alla :S

volvo_1987
13 juni 2009 · 1 675 Inlägg

vofloo skrev:
jo man blir pissoff när motor misständer sen när man stå på tomgång o gasar upp så går den först på 3 burkar sen på alla :S

Förstår det och när väl motorn ska börja krångla på en volvo är det mer som ska jävlas hmm

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Holmberg_90
13 juni 2009 · 90 Inlägg

lånar lite:P

tja! 740 expert nån?? bytte bort min 530 topp mot 531 med vx kam. nu startar den inte. när vi bytt topp så malde vi på starten lite inget hände 5-56 i tändkabla och malde lite till slut starta skiten. men när vi test körde så om man nudda sakta sakta på gasen så gick han på alla cylindrar, tryckte du till på gasen så gick han bara på 3. ja kom faktist hem med bilen men dagen efter så fick ja f**n inte liv e skapelsen. har kollat typ allt det kommer bränsle har fixat relä och alla pumpar går. gnista kommer det me på alla cylindrar. tar man ur alla tändstift och blåser rent sätter tillbaka stiften och drar på starten så hoppar han igång i en halv sekund sen maler den bara hela tiden. hjälp ja får inget liv i den!?!?! :s

240boy
13 juni 2009 · 471 Inlägg

ni har väl inte bara bytt topp och kam hoppas jag :S

Skiiit du nedde ! ;)
Holmberg_90
13 juni 2009 · 90 Inlägg

packningar me om det är det du menar

BioCenter The Mad Scientist
14 juni 2009 · 36 Inlägg

Såja, nu står lådan på marken
Då det var första gången som jag rev ner en låda, så tog det lite extra tid, då man är lite osäker.
Fästet till givaren är 3 delar och när man skulle ha ner lådan så var jag tvungen att lossa själva växelspaken från hållaren. (osäker på namnet).
När man tittar på växelspaken underifrån så finns där en insex skruv som man ska ha ut. Sen är det en tvärgående tapp som ska ut. Efter 20 år så sitter den lagom fastrostat. Efter mycket svordomar och rostlösare, så åkte stora artilleriet fram.......Gassvets. Tappen har ett par vita plastringar. Eller, i mitt fall, hade. Sen kom lådan ner.
Blir till att besöka volvo imorrn och se om de har saker hemma. Målet är att lådan ska vara uppe senast tisdag.

Hade tyvärr inge kamera, och jag är dålig på att beskriva. Men ni som har koll kan kanske informera mig om vad plastringarna heter?

Livet börjar vid 7000RPM
volvo_1987
14 juni 2009 · 1 675 Inlägg

Bara att säa till på volvo att du ska ha bussningarna till växel spaken så plockar dom ihop en lite påse wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
BioCenter The Mad Scientist
14 juni 2009 · 36 Inlägg

kanon smile
Jag tackar för det svaret.

Livet börjar vid 7000RPM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang