Rostlagning, gör jag rätt?

Azteriks
27 maj 2009 · 47 Inlägg

Har måttliga rostangrepp vid skärmkanterna på min bil och tänkte göra så här. Är det något jag borde ändra på?

1. Blästra med kompressor
2. Lägga zinkgrundfärg från Biltema
3. Spruta med slipbar "filler/primer" från Biltema
4. Slipa för hand med sliprondell (har ingen slipmaskin)
5. Lackering

Är det okej för en lagom hög ambitionsnivå?

matheus
27 maj 2009 · 181 Inlägg

jo nu ska vi se om jag har rätt..
1. bort med rosten.
2 primer, slipa lite.
3.grunda,slipa (våtsliåp),grunda.
4.lackera, våtslipa,lackera,våtslipa och klarlack.

så skulle jag göra smile

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
Azteriks
27 maj 2009 · 47 Inlägg

matheus skrev:
jo nu ska vi se om jag har rätt..
1. bort med rosten.
2 primer, slipa lite.
3.grunda,slipa (våtsliåp),grunda.
4.lackera, våtslipa,lackera,våtslipa och klarlack.

så skulle jag göra smile

Okej, verkar vara lite för hög ambitionsnivå för mig med allt slipandet dock tongue

Soderqvist
27 maj 2009 · 660 Inlägg

Som jag gjorde på min gamla sunny med toppresultat!

1. blästra
2. pp100 spackel från ÖB
3. Slipa ner spacklet, lägg på mer om det blir gropar/ojämnheter
4. på med primer som sen våtslipas silkeslent ca 3 lager
5. färg ca 3 lager eller tills du är nöjd, våtslipas
6. klarlack i några lager våtslipa om ytan blir ful

Klart! Detta ser skitbra ut och på sunnyn kunde inte folk skilja omlackeringen mot orginalet, tog ca 2 - 3 timmar att fixa hela dörren!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Azteriks
27 maj 2009 · 47 Inlägg

Tack! Verkar som det är viktigt att slipa mycket, ska tänka på det.

CalibraDanne
21 juni 2009 ·

Kolla in mina bilder. Byt även ut biltema grejerna mot dyrare.

Larsson_Power Saabvilde!
21 juni 2009 · 1 708 Inlägg

Använd inte zinkgrund om du ska 2k-färg sen. Då reser sig färgen.

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
alexxe En gång till nu
21 juni 2009 · 760 Inlägg

Azteriks skrev:
Tack! Verkar som det är viktigt att slipa mycket, ska tänka på det.

Underarbetet är de som är allra viktigast.
glöm inte att ta bort alla fetter och smuts innan du lägger lack/spackel, du kan ta t-röd till det.

glöm inte heller att låta spacklet härda tillräckligt,
gör du inte innan du lägger lack på så blir det KANSKE, men inte säkert, bubblor i lacken.
du kan gå över med värmepistol Alt hårtork för att korta torktiden.

Lycka till smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
CalibraDanne
22 juni 2009 ·

Kolla in mina bilder. Jag har bytt båda bakskärmarna på min bil. Jag använde enbart 1-komponent förutom klarlacken som är 2-komponent. Etsande grundfärg, sen spackel, sen hagmans sprayspackel, sen etsande grundfärg igen, sen metallic färgen och sist klarlacken. Blev kanon bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang