Hur byter jag växellådsolja på en MB 300 automat?

mrali The Big
20 juni 2009 · 52 Inlägg

Hej kan nån hjälpa mig med min bil .. köpte en mb 300 automat som fungerade helt okej.. men igår började den sluta växla den växlar till steg ett och 2 men mer blir det inte  ...
kan det vara att oljan i växellådan e slut ? för att olja lampan lyser  lr va e det som krånglar  den går bra och växlar fint när den e kal men när den blir varm så blir det samma skit igen sadsadsadsad Hjälp mig om ni kan .... Tack

Senast redigerat av chrizz (20 juni 2009)

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
Dubs I got Dubs!
20 juni 2009 · 2 423 Inlägg

står väl i instruktionsboken hur mkt olja och vad det ska vara.
men du får spola lådan om du ska byta allt. går ca 8 liter i lådan, du får bara ut ca 3 liter när du tömmer via pluggen.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
mrali The Big
20 juni 2009 · 52 Inlägg

DEt finns ingen bok i bilen sad och hur fan ska jag göra .. skit  MB

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
te_wik Forummoderator
20 juni 2009 · 12 813 Inlägg

Adde666 skrev:
står väl i instruktionsboken hur mkt olja och vad det ska vara.
men du får spola lådan om du ska byta allt. går ca 8 liter i lådan, du får bara ut ca 3 liter när du tömmer via pluggen.

Jag tror inte MB har någon plugg utan man måste släppa sumpen. Byte av packning och filter är också att rekomendera.

Sedan fyller du på via stickan så mkt som står i specifikationen. Sen startar du bilen och kör fram och tillbaka R-D-R-D. Sedan kollar du nivån, glöm inte att bilen måste vara igång när du kollar nivån.


Stämmer inte detta så rätta mig någon!
Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mrali The Big
21 juni 2009 · 52 Inlägg

alltså i stykan så visar det att det finns bra med olja men det va nån som sa att oljan har blivit tun så du måste byta det ,,,

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
te_wik Forummoderator
21 juni 2009 · 12 813 Inlägg

mrali skrev:
alltså i stykan så visar det att det finns bra med olja men det va nån som sa att oljan har blivit tun så du måste byta det ,,,

Låter vettigt. Kör du med för lite olja eller gammal olja så ka ndu bränna lådan.
På min automat ford jag hade så gick en packning i lådan.. oljan kom ut och jag fick nästan varva 5000 rpm innan den rörde på sig med Drive läget i.

Så oljan kan ställa till med en hel del då en automatlåda kräver rätt oljetryck för att fungera optimalt.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mrali The Big
21 juni 2009 · 52 Inlägg

men det e konstigt när bilen e kal så växlar den fint och utan problem men så fort den blir varm så lägger den av att växla... läge ett och 2 och baken .. sen kylar jag ner han så går den bra igen... men jag har en annat problem fläkten funkar inte när bilen blir varm så kommer det ingen ström till fläckten ,,,  fattar inte hur det e med automat bilar. 


du som e bilmekanink kan säkert sånt på en Mb  fattar ingenting av mb


Mvh ali

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
te_wik Forummoderator
21 juni 2009 · 12 813 Inlägg

När oljan blir varm så blir den tunnare, vilket skulle kunna förklara ditt fenomen.
Det är väldigt svårt att felsöka på ett forum.. men har du kollat oljenivån alls?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mrali The Big
21 juni 2009 · 52 Inlägg

aa det har jag kollat de e lite mer en märkeringen på stikan .. och den ser inte att vara tun ut men om jag ska byta oljan sj  e det svårt lr ??

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
te_wik Forummoderator
21 juni 2009 · 12 813 Inlägg

mrali skrev:
aa det har jag kollat de e lite mer en märkeringen på stikan .. och den ser inte att vara tun ut men om jag ska byta oljan sj  e det svårt lr ??

Vilken färg är det på oljan? Den ska vara röd, är den brun och luktar svin så är det dags att byta.
Svårt och svårt... beror ju på hur kunnig du är men jag beskrev det tidigare i tråden.
Köp en Haynes rep. handbok, du kommer ha mkt hjälp av den.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
AccordiCTDI
22 juni 2009 · 2 Inlägg

MB Har alltid haft problem med sina ventilpaket i automatlådan. Men börja med att byta olja. Enklast är att mäta hur mycket du får ut när du lossar pluggen, och fyll i lika mkt olja som du får ut. Förutsatt att du har rätt olje nivå när du står på tomgång i P läge och kollar stickan.

MVH Tommie

mrali The Big
23 juni 2009 · 52 Inlägg

tack för all hjälp nu va blev bilen såld ...

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang