Dra husvagn med sänkt V40

Crillee
21 juli 2009 · 133 Inlägg

Hej !

Är på jakt efter ny bil med drag. Fundera lite över hur det skulle gå att dra ett lätt husvagn (952kg) med en 60/40 sänkt V40 med 18" på.

Bottna direkt eller ?
Kultrycket ska väl ligga på ca 30-40kg ?
Går ju att balansera upp med lite vikter också-

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
21 juli 2009 · 2 258 Inlägg

Jag har ett... eh... prydligt ekipage... tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/694291_mg3v7r.jpg
Vagnen är en handbyggd Boca från 1966... tongue

Volvon är sänkt med H&R, är väl 40 både fram och bak va? Sitter 17" på bilen, och min husvagn ligger på 720 kilo. Fjädrarna på Volvon är slitna efter 21 500 mil och 80 kilo hund i skuffen.

Men det är inga som helst problem med att det tar i. Däremot är ju V40 en lite ostadig dragbil, i alla fall om man jämför med min gamla Saab 9000 som gick som ett tåg när man kopplade släp efter.

Dessutom, det finns risk att turbon får jobba en del, på min 2,0t är det inget problem, men på dieseln jag hade innan gick turbon nästan hela tiden när jag drog husvagnen, det blev jättejobbigt till slut.

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Crillee
23 juli 2009 · 133 Inlägg

Det går väl att montera originalfjädrar bak och köra så när man drar husvagn ?
Blir grymt fult men det går väl ?

Senast redigerat av Crillee (23 juli 2009)

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
torpis Forummoderator
23 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Crillee skrev:
Det går väl att montera originalfjädrar bak och köra så när man drar husvagn ?
Blir grymt fult men det går väl ?

Blir en bil högre eller lägre med sänkfjädrar och 100kg i skuffen?  absolut inte självklart att original gör den högre med last smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
23 juli 2009 · 2 258 Inlägg

Kan ju säga att när jag bytte mina fjädrar hade en framfjäder gått av och det var besiktningspanik. Alltså blev det akutbyte fram, men bakfjädrarna som var krångligare att komma åt fick vänta.

Och... tja... det blev liksom inte av på några månader... Under den tiden var det INGEN som reagerade alls på att jag körde sänkt i fram och original bak, tror inte just lite framåtlut är så iögonfallande som om man hade gjort tvärtom... tongue

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Stefan Varberg Supraman
23 juli 2009 · 2 300 Inlägg

lasta husvagnen rätt så e det inga problem, melan 20-50 kg kultryck räcker

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Crillee
24 juli 2009 · 133 Inlägg

kanske inte ens behöver byta fjädrar bak ifall man lägger kultrycket på 20-50 kg? Dämparna är ju hårdare än original också. Det belastar ju inte så jäkla mycket ifall man lastar husvagnen riktigt.

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
x40
26 juli 2009 · 157 Inlägg

Åkte för några somrar sedan med sänkt v40 med 18" och 1450 kg husvagn, gick bra /Peter

kallabaz
26 juli 2009 · 362 Inlägg

Körde farsans gamla v70 med sänkning, 17"-fälgar och 1510 kg husvagn och det var inga problem. Kultrycket ska ju inte vara mer än högst 75 kg och så mycket har du väl lastat i bagagen innan? Passa på att lasta så mycket du kan i husvagnen så att du inte fyller bagagen också.

volvoentusiasten
26 juli 2009 · 4 005 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
lasta husvagnen rätt så e det inga problem, melan 20-50 kg kultryck räcker

Håller med fullständigt.

Lasta rätt. Det är MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA som lastar fel och har alldeles fel kultryck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang