Lambda sonds lampan

foppatoffel
18 juli 2009 · 81 Inlägg

hur släcker jag lambda sons lampan på en volvo 850 glt 93års modell? Hjälp tack!

t5-r micke
18 juli 2009 · 301 Inlägg

kollar vad det är för felkod.
lagar felet.
raderar felkoden.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
t5-r micke
18 juli 2009 · 301 Inlägg

kollade nyss i ditt galleri å såg att du tagit bort original luftburk med LMM för att montera ett koniskt filter.
sätt tillbaka originaldelarna å haka av batteripolen i ett par minuter ska du se att allt blir som vanligt igen.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
foppatoffel
18 juli 2009 · 81 Inlägg

Aja asså så den är orginal jag bara testade för att se vad som hände:O jag är rikgtig random på detta asså haha xD Menallt är orginal sen så häromdagen pilla jag på något:O så börja den lysa igen...
KOllade därframme med lamporna och de? Inget som lös eller något alls

fagerlund
18 juli 2009 · 133 Inlägg

Hur gjorde du för att kolla felkoderna?
Gjorde du såhär;
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=607

foppatoffel
18 juli 2009 · 81 Inlägg

fagerlund skrev:
Hur gjorde du för att kolla felkoderna?
Gjorde du såhär;
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=607

Nej jag hade dock inte tändningen påtongue Går ut och prövar med en gång!

foppatoffel
18 juli 2009 · 81 Inlägg

Fick detta inte heller att ordna sig...

henke_99 Offroad Racing
18 juli 2009 · 3 122 Inlägg

DU har alltså tagit bort sportfiltret o satt tillbaka luftmassemätaren?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
fagerlund
18 juli 2009 · 133 Inlägg

Gör en snabb överblick av alla slangar runt insuget, de torkar, spricker och går tom av med åren. Ta bort kåpan som sitter till höger om insuget sett framifrån och kolla där med.

jes
18 juli 2009 · 582 Inlägg

förmodligen luftpumpen som har hängt sej kolla säkringen till den,sedan borrar du hål i botten på den och vips så kommer en halvliter vatten ut.försök att tvångsmata den med ström  går den inte igång då byt den eller sätt ditt en annan förbrukare av nått slag.och det är ingen lamda lampa utan motorelektroniklampa(så det är förmodligen inte lambdan som är paj som alla tror när den lyser)

hej
fagerlund
18 juli 2009 · 133 Inlägg

Det hände alltså inget när du satte i kabeln i hål A2, satte på tändningen (utan att starta motorn) och tryckte ca en sekund på den svarta knappen bredvid den röda dioden? Blinkade dioden?

foppatoffel
19 juli 2009 · 81 Inlägg

fagerlund skrev:
Det hände alltså inget när du satte i kabeln i hål A2, satte på tändningen (utan att starta motorn) och tryckte ca en sekund på den svarta knappen bredvid den röda dioden? Blinkade dioden?

den lös helt bara inget annat...
Till er andra så de med lyuftfiltret är gammalt! Detta hände när en kompis skulle sätta på ett vevhus filter:S eller något skitt. Han sa de men ja tror inte de var vev huset:O haha jag vet inte
Så där har ni de nya
De andra släkkte fassan den på något vis:S pilla litta här och där sen var den släkt xD

fagerlund
19 juli 2009 · 133 Inlägg

Ok, den bara lyser, hmm inte schysst.
Det underlättar verkligen om man kan se felkoderna.
Råkade aldrig ut för det när jag kollade felkoder på min 850 så jag kan inte säga va det beror på heller att lampan bara lyser, men jag ska kolla runt lite o se om jag kan hitta nån som vet.
Har du kollat runt lite bland slangarna i motorn för att se så det inte är av eller har hål i sig? Kolla även runt slangklämmor o dylikt för där kan de gå av.
Gå lös med startgasen i motorn o se om motorns varvtal ändrar sig när du spuctar på slangar och runt insuget.

fagerlund
19 juli 2009 · 133 Inlägg

fagerlund skrev:
Ok, den bara lyser, hmm inte schysst.
Det underlättar verkligen om man kan se felkoderna.
Råkade aldrig ut för det när jag kollade felkoder på min 850 så jag kan inte säga va det beror på heller att lampan bara lyser, men jag ska kolla runt lite o se om jag kan hitta nån som vet.
Har du kollat runt lite bland slangarna i motorn för att se så det inte är av eller har hål i sig? Kolla även runt slangklämmor o dylikt för där kan de gå av.
Gå lös med startgasen i motorn o se om motorns varvtal ändrar sig när du spuctar på slangar och runt insuget.

Kom på en grej till, funkar det att kolla felkoder i något utav de andra hålen? Det finns inte kontakter i alla hål utan vissa hål är bara "ett hål" hehe.

foppatoffel
19 juli 2009 · 81 Inlägg

Jag har ingen aning... Som sagt jag är inte så erfaren inom just detta området här. Jag ska lägga ner lite energi när jag ska byta bromsar och dyligt inför en ombesiktning, för idag åker man till örebro med svärfar och kolla efter veteran bil ^^

foppatoffel
26 juli 2009 · 81 Inlägg

Nu har jag äntligen släkt den!!
Jag och pappa skruvade med bilen pga byta av katalysator etc innan ombesiktning. Nu är den släkt. Antagligen pga att jag haft av batteri polerna. Kan detta stämma?
Eller av att man dragit av lamdan eller dyligt?

Senast redigerat av foppatoffel (26 juli 2009)

rredline
27 juli 2009 · 39 Inlägg

jepp, tar man av batteripolerna "nollas" systemet och lampan bör vara släckt såvida det inte ligger felkoder och gnagar:P

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang