Blå rök,volvo 855R 2.0

volvo_matte
2 augusti 2009 · 17 Inlägg

har inte för allt så länge sedan köpt en 855R med 2liters motor som har börjat ryka blått efter att den står på tomgång i någon minut och man sen gasar till så poffar den ut blå rök, ryker inget när man kör bara efter lite tomgång och bara när den är varm inte kall! Kan det kanske vara turbon som börjar bli sliten? vet inte hur långt turbon gått med den är en 19T utbytesturbo som kom på 2004 av någon tidigare ägare..
vad tror ni??

Marlboroman
2 augusti 2009 · 8 234 Inlägg

Turbon eller ventiltätningarna

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Norsken
2 augusti 2009 · 121 Inlägg

Ventiltätningar! Eller titta efter så inte vevhusvent är tät.

Att komma två är att förlora!
Volvo V70 (2006)
Opel Vivaro (2008)
rossboss
2 augusti 2009 · 265 Inlägg

låter som vevhus vent å det är väl en liten sjuka på dom dära motorerna ?

volvo_matte
2 augusti 2009 · 17 Inlägg

har hört det där med att det är vanligt med igensatt vevhusvent,,hoppas det är det så man slipper riva motorn...

NioTre
2 augusti 2009 · 95 Inlägg

Testa att motorbromsa med bilen, ryker det då så är det ventiltätningarna som är dåliga

absolute_teddan
2 augusti 2009 · 247 Inlägg

NioTre skrev:
Testa att motorbromsa med bilen, ryker det då så är det ventiltätningarna som är dåliga

och så kan du kolla om den ryker blått exakt när du kall startar den, för har du dåliga ventiltätningar så rinner oljan ner på netilerna när den stått ett tag.

volvo_matte
2 augusti 2009 · 17 Inlägg

absolute_teddan skrev:

NioTre skrev:
Testa att motorbromsa med bilen, ryker det då så är det ventiltätningarna som är dåliga

och så kan du kolla om den ryker blått exakt när du kall startar den, för har du dåliga ventiltätningar så rinner oljan ner på netilerna när den stått ett tag.

nej vid kallstart ryker den inte det minsta,likaså om jag låter den stå på tomgång några minuter när den är kall och sen gasar till så ryker det heller inget,bara när den är ordentligt varm

absolute_teddan
2 augusti 2009 · 247 Inlägg

volvo_matte skrev:

absolute_teddan skrev:

NioTre skrev:
Testa att motorbromsa med bilen, ryker det då så är det ventiltätningarna som är dåliga

och så kan du kolla om den ryker blått exakt när du kall startar den, för har du dåliga ventiltätningar så rinner oljan ner på netilerna när den stått ett tag.

nej vid kallstart ryker den inte det minsta,likaså om jag låter den stå på tomgång några minuter när den är kall och sen gasar till så ryker det heller inget,bara när den är ordentligt varm

då kan det vara vevhusventilationen som e igensatt.

rossboss
3 augusti 2009 · 265 Inlägg

jo hålled med ovanstående det låter som din vevhus vent

DusanMandick Random Hero
3 augusti 2009 · 4 047 Inlägg

absolute_teddan skrev:

volvo_matte skrev:

absolute_teddan skrev:

och så kan du kolla om den ryker blått exakt när du kall startar den, för har du dåliga ventiltätningar så rinner oljan ner på netilerna när den stått ett tag.

nej vid kallstart ryker den inte det minsta,likaså om jag låter den stå på tomgång några minuter när den är kall och sen gasar till så ryker det heller inget,bara när den är ordentligt varm

då kan det vara vevhusventilationen som e igensatt.

haha. vad är bättre än t5, jo t6. o så kör du en t4 tongue hahahaha tongue har inget me inlägget o göra sry tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
volvo_matte
6 augusti 2009 · 17 Inlägg

blev lite förvirrad när jag läste i Hynes boken angående vevhusventen,,står att den inte behöver någon speciellt översyn förutom att man ska se till så slangar är okej + att om man har turbomotor så finns det ingen flamfälla,så då undrar jag vad tusan är det då som kan täppas till??

Christian S
6 augusti 2009 · 4 816 Inlägg

volvo_matte skrev:
blev lite förvirrad när jag läste i Hynes boken angående vevhusventen,,står att den inte behöver någon speciellt översyn förutom att man ska se till så slangar är okej + att om man har turbomotor så finns det ingen flamfälla,så då undrar jag vad tusan är det då som kan täppas till??

oljefällan och framför allt retur hålet ner i oljetråget, oljefällan är den svarta plast burken som sitter under insuget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang