Bensin 95 eller 98?

sweden10
5 augusti 2009 · 54 Inlägg

Hej!
Jag har en fråga angående bensin, vad är bäst att tanka och vad är skillnaden mellan 95 och 98?
tacksam för svar!

FireTraXX DFFL
5 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

98

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MilleN
5 augusti 2009 · 9 108 Inlägg

95



edit: wink Vad är det för bil för det första?

Senast redigerat av MilleN (5 augusti 2009)

laynus
5 augusti 2009 · 256 Inlägg

Den enda skillnaden mellan oktantalen är vilken kompression i motorn du har, desto högre kompression du har dest högre oktantal behöver du det är därför dragsters/tävlingsbilar mm kör på 112-115 oktan racebränsle osv. en "vanlig" standard motor går lika bra på bådera, samt är energivärdet lika högt för 95/98/v-power.
Men läs i instruktionsboken för bilen etc vad dem rekomenderar i din bil..
//Linus

sweden10
5 augusti 2009 · 54 Inlägg

mercedes clk 200-04

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
5 augusti 2009 · 846 Inlägg

jag kör 98:a smile bilen går något bättre då smile

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
sweden10
5 augusti 2009 · 54 Inlägg

Okej smile nästa gång jag tankar så tankar jag 98 och får se hur det blir tongue

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
5 augusti 2009 · 846 Inlägg

sweden10 skrev:
Okej smile nästa gång jag tankar så tankar jag 98 och får se hur det blir tongue

men min e chippad osv me och förra ägaren sa att den skulle va byggt t 98 tongue och jag märker en klar skilnad :'D

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
MilleN
5 augusti 2009 · 9 108 Inlägg

Med chip brukar det vara optimerat till 98 oktan. Jag har tankat 95 i alla tider och testat 98 då och då men har inte märkt någon skillnad vare sig i förbrukning eller att det blir massa hjulspinn så fort man nuddar gasen pga den extrema effekthöjningen wink

Beror på vad man använder bilen till och hur man prioriterar men med original motor blir det inga underverk, ska man iväg på bankörning eller strippen kan det väl vara värt att tanka 98 om det känns bättre inombords smile

frosth__ Team Kränghäng
5 augusti 2009 · 657 Inlägg

De flesta japsarna går betydligt bättre på 98, min legnum går rent ut sagt skit på 95, hackar och verkar mmisstända sad

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
Moparboy440
6 augusti 2009 · 4 682 Inlägg

laynus skrev:
Den enda skillnaden mellan oktantalen är vilken kompression i motorn du har, desto högre kompression du har dest högre oktantal behöver du det är därför dragsters/tävlingsbilar mm kör på 112-115 oktan racebränsle osv. en "vanlig" standard motor går lika bra på bådera, samt är energivärdet lika högt för 95/98/v-power.
Men läs i instruktionsboken för bilen etc vad dem rekomenderar i din bil..
//Linus

inte kompression men däremot kompressionsförhållande wink.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang