Saab 9-5 bra eller dåligt köp? årmod 99 (köpt i går men redan problem med kärran)

Rallyhalle
12 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Bara att köpa.. vi hade en Griffin, gick kanon..
Lite törstig kanske men det är dom flesta bilar i den storleken med bensin motor..

Hade du raka 4an eller V6an i den då??

Hade du V6an är det ju lite taskig jämförelse mot en liten 4a wink

ghost_boy83 CREW
13 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

ja i går blev de affär vet ej om jag förhastade mig eller ej men jag behövde en kombibil snabbt så de fick bli denna tyvärr kunde jag ej se i serviceboken om varken kamkedjan eller oljesludgen varigt bytt hmm

men jag chansade allt verkar funka å det är en mycket trevlig bil att köra däremot i går och i morse när bilen var kall och jag startade upp blev de ett litet måln bakom bilen kunde ej urskillja vilken färg för sen kom de inge mer inte heller när jag körde ? va tror ni de kan va


mvh

Gizmojohan
13 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

gå in på www.speedparts.se och beställ uppgraderingkitet av vevhusventilation och bytt olja samtigt, om ryckandet forsätter efter bytet så är det nog turbon som är ihjäl.

_DamnIt R1 driver!
13 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Är det inte i denna årskullen som dom körde med lågfriktions kolvringar som lätt gav vika? (kan inte bekräfta info, bara fått höra det)

TT-Avant
13 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

Slave_joe skrev:
gå in på www.speedparts.se och beställ uppgraderingkitet av vevhusventilation och bytt olja samtigt, om ryckandet forsätter efter bytet så är det nog turbon som är ihjäl.

Håller med. Detta rökmoln kan bli om det är den gamla vevhusvent. Att kjedjan inte finns med som byten kan bero på att detta görs oftast över 20k mil isf (inte alltid).
Men som föregående skribent även skrev..byt olja/filter! Detta gör jag alltid när jag köper "ny" bil. Föregående ägare kan säga att han gjort det för 100mil sedan, men jag litar aldrig på detta.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sketstopp24v STREETRACER
13 augusti 2009 · 892 Inlägg

det sitter väl en t7 maskin i denna?? isf är det klenare stakar o kolvar men de brukar juh hålla till ca 300hk iaf =P

och det där låter som om du ska kolla turbon och uppgradera vevhusventilationen snarast och byta olja samtidigt... 


finns rätt mkt tips o trix kring detta med nyare saabar o deras olje förbrukning på stsc forum..

gå in där o sök o ställ frågor oxå många där som vet vad dem snackar smile

btw tycker du gjorde helt rätt i att strunta i volvo och åka saab istället smile

Bmc Crew
HereComesTrouble Livsnjutare
13 augusti 2009 · 1 707 Inlägg

Rallyhalle skrev:

HereComesTrouble skrev:
Bara att köpa.. vi hade en Griffin, gick kanon..
Lite törstig kanske men det är dom flesta bilar i den storleken med bensin motor..

Hade du raka 4an eller V6an i den då??

Hade du V6an är det ju lite taskig jämförelse mot en liten 4a wink

Vi hade V6:an.. ungefär samma förbrukning som både M3:an och 650 hästar Corvette..
Visste inte ens att Griffin har funnits med nått annat än 6:an..

klimpan
14 augusti 2009 · 2 600 Inlägg

såg att nån hadde skrivit att man behöver byta kamkedjan  vid 19-20 tusen mil stämmer detta? men byter man inte den om den börja rassla? vet att 9-5 tidigare modell hadde problem me kedjan nämlign. men att detta ingå i scervis programet låter lite konstigt för mig.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
M103
14 augusti 2009 · 1 570 Inlägg

Jag läste någonstans att 2.0an svarar bättre på chippning.

Saab_Diana
14 augusti 2009 · 401 Inlägg

min 9-5a ger ifrån sig lite rök när man kallstartar den,har den gjort sen jag köpte den (tror jag)..har uppgraderad vevhusvent på den.Som andra skrivit byt olja,,man vet aldrig när det är bytt och vad för olja det är i..byter olja i min ca var 3e månad,men jag kör väldigt mkt med den så..Men dom mår nog knappast dåligt av fräsh olja.

Jag har inte heller nån info om kamkedjan på min,men den har passerat 20k mil ett bra tag sedan och det rasslar inte ett dugg och i såna fall så spänner man väl den bara.

Tror att du nojar lite eftersom du precis köpt den.

p.s det som pajat på min sedan köp har varit vattenpump och bränslepump.

Senast redigerat av Saab_Diana (14 augusti 2009)

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
740addon
14 augusti 2009 · 336 Inlägg

Crozzfire skrev:
Hitta nåt annat! De rostar samt törstiga och usel kvalitet..på motor och växelåda, samt elektronik.

inget av det du säger stämmer! herregud

volvo 740:)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang