Hur ofta byter ni motorolja????

LazerHawke
8 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

plussar på lite när det ändå gäller oljans utrymme.... hur många här kör en engine-flush???

även generellt???

precision
8 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

varje 500 max 600mil .

falloutboy
9 augusti 2006 · 1 723 Inlägg

en gång per år, alltså ca var 500e mil.

ska byta alla oljor inför avställningen. undantaget till automaten, den är nyss bytt smile

mrcelica
9 augusti 2006 · 1 639 Inlägg

Varför byta olja INNAN avställning ? Den ligger ju bara i tråget och blir gammal... Är det inte bättre att byta när man tar ut bilen ???

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
falloutboy
10 augusti 2006 · 1 723 Inlägg

det bildas ämnen i den gamla oljan som inte är bra för motorn när bilen står såpass länge. hellre fräsch olja innan avställningen så är det bara att köra sen till våren/sommaren. säger de som vet iaf... många med äldre jänkare gör visst såhär. jag ska köra med det nu. alla säger olika dock. man blir förvirrad smile

precision
10 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

falloutboy skrev:
det bildas ämnen i den gamla oljan som inte är bra för motorn när bilen står såpass länge. hellre fräsch olja innan avställningen så är det bara att köra sen till våren/sommaren. säger de som vet iaf... många med äldre jänkare gör visst såhär. jag ska köra med det nu. alla säger olika dock. man blir förvirrad smile

ja man blir fan förvirrad av allt ,.. vi hade castrol på besök när vi gick fordon och då frågade jag ang bilar som ska stå en längre tid . och hur han tyckte man skulel göra .

då sa han att man bör byta olja innan avställning till en billig olja någon mineral typ och sen när bilen ska köras igen till våren så byter man till bättre olja .

det berodde på att oljans viskositet eller hur det stavas försämras när oljan bara ligger i tråget .

falloutboy
10 augusti 2006 · 1 723 Inlägg

konstigt att man inte skulle ta castrols billigare olja innan avställningen wink

precision
10 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

falloutboy skrev:
konstigt att man inte skulle ta castrols billigare olja innan avställningen wink

han var inte där så mkt pga reklam utan vi hade en kurs i fordon och killen jobbar på mekonomen så han kom för skojjs skull

jonTe
10 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

mrcelica skrev:
Varför byta olja INNAN avställning ? Den ligger ju bara i tråget och blir gammal... Är det inte bättre att byta när man tar ut bilen ???

Oljan blir inte "gammal" på så kort tid....
Anledningen är iaf att man vill ha ny och ren olja i oljesystemet (kanalerna) och på ställen där oljan ställer sig (typ tryckarbrunnar) när man skall göra "dödsstarten" på våren.
Dessutom kan gammal sketig olja med diverse föroeningar orsaka korrission.

Det man skall göra är allså att byta olja/filter, starta upp bilen, låta den gå en stund och sedan ställa in den i vintedvalan.

MVH Jonas
..............
onej84
10 augusti 2006 · 1 854 Inlägg

Mr Lemon skrev:
Ca var 500..Men har bytt mer denna sommar + att jag gjorde en spolning av hela oljesystemet..

Blev det nån effektökning?
Läste i bilsport att nån bil gick bättre när dom hade gjort en engineflush lr va det hette.

hittade nu
http://www.engineflush.biz/pdf/mantorp.pdf

Det blir en sån vid nästa byte smile

Senast redigerat av onej84 (10 augusti 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang