Saab 900ng, ratten skakar i högre hastigheter

albin715
2 februari 2009 · 304 Inlägg

Hej jag har en Saab 900 2.0turbo -98. När jag kör i hastigheter i över ganska exakt 100 km/h så skakar ratten mycket så det känns i hela bilen. Det är endast vid gaspådrag och när jag över huvudtaget rör gaspedalen. Alltså är det inte obalans i hjulen (har testat med olika uppsättningar). Det är inte heller några missljud när jag svänger (med tanke på dåliga drivknutar). Enkelt sagt när jag gasar i högre hastigheter skakar bilen. vad kan vara fel???
Tacksam för snabba svar.
// Albin. smile

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i
Jockefors
2 februari 2009 · 961 Inlägg

obalans i kardan ? tongue .. nee skämt åsido , är du säker på att de inte är obalans i hjulen då ? kan ju va så att de är obalans i dom andra oxå .. annars har jag inge förslag på vad de kan vara tyvärr ..

Pure DieselPower
Guustafsson Gangstuh
2 februari 2009 · 122 Inlägg

jag hade samma problem med audin... de va obalans... så lämna jag in dem.. nu skakar de inte mer... de började skaka för mig när jag kom över 90

FLindgren
2 februari 2009 · 5 089 Inlägg

åk in till gummiverkstan och balansera däcken. och be dom kolla efter glapp samtidigt.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
dr-aero
2 februari 2009 · 290 Inlägg

kolla länkarmsbustningar fram bakre

albin715
2 februari 2009 · 304 Inlägg

okej tack för tipsen. länkarmsbussningar är möjligt. Jag tycker inte att de borde vara hjulen med tanke på det är samma med vinter som sommar hjul, och sommarhjulen har jag även bytt däck och ballanserat så de bör inte vara något fel på de.

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i
Fredrik-79
3 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Har du sänkt bilen nyligen?
Om du har de är de troligt de är medbringarna som är problemet.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
albin715
3 februari 2009 · 304 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Har du sänkt bilen nyligen?
Om du har de är de troligt de är medbringarna som är problemet.

MVH

F

nej jag har inte sänkt bilen. Det är orginal fjädrar.

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i
wetese
28 augusti 2009 · 655 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Har du sänkt bilen nyligen?
Om du har de är de troligt de är medbringarna som är problemet.

MVH

F

Blir det så när man sänker bilen menar du? för min blev helt knepig nu när ja bytte till sänkfjädrar, hela bilen skakar, vid gaspådrag.

Tagg3N Konsult
29 augusti 2009 · 1 247 Inlägg

Kolla dina INRE drivknutar. Om dessa är dåliga skakar vanligtvis bilen vid gaspådrag. Dessa låter inte illa när du svänger..

Senast redigerat av Tagg3N (29 augusti 2009)

wetese
29 augusti 2009 · 655 Inlägg

dom kan ju plötsligt inte blivit så dåliga, när det aldrig har vart problem innan ja sänkte bilen, kan de va nån fjäder som inte sitter rätt, eller liknande?

Tagg3N Konsult
29 augusti 2009 · 1 247 Inlägg

wetese skrev:
dom kan ju plötsligt inte blivit så dåliga, när det aldrig har vart problem innan ja sänkte bilen, kan de va nån fjäder som inte sitter rätt, eller liknande?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1850198

albin715
29 augusti 2009 · 304 Inlägg

oj finns det fortfarande liv i denna tråden... Kan ju säga att problem löste jag i slutet på våren. Det var inre drivknut på höger sida som var dålig. Tripod knuten altså. Den kändes inte så dålig när man hade lös den å snurrade på lagren men efter att jag hade bytt så försvann alla vibrationer i ratten smile

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i
wetese
29 augusti 2009 · 655 Inlägg

kan ju inte påstå att ja har värst mkt skakningar i ratten, bara att bilen skakar i sidled, känns ganska rejält. Kan det ha nått med nån fjäder eller nått att göra tror ni?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang