Vit rök ur min Saab 9-3

Hannes
13 juli 2009 · 67 Inlägg

Komptestet gör du genom att sätta en "manometer" där tändstiftet sitter,så drar du runt motorn,o den visar toppvärdet,tror din motor ska ligga runt 11-12,dock inte säker,bar då alltså.

bollen1986
13 juli 2009 · 3 714 Inlägg

Turboras eller topplockspacking känns det som

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
ascona-tic
14 juli 2009 · 1 497 Inlägg

Tror inte det är topppackningen pga stålpackning.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
raca
28 augusti 2009 · 6 Inlägg

Hade samma problem med en kompis 9-3 -00. då var det topplockspackningen. Du kan börja med att provtrycka Kylsystmet, åk till närmaste verkstad bara så har dom instrumenten till de.

Och på Svenska bil skulle dom ha ca 20 000:- för att åtgärda detta eftersom dom tydligen måste sätta på ett helt nytt topplock :S Men då är det bättre att göra det själv eller hitta någon mindre verkstad som kan plana toppen istället så blir det betydligt billigare.

My house m8 got ran over by a bus now he is my flat m8!
Saab 9-3 "SS Aero" (2003)
Android
28 augusti 2009 · 892 Inlägg

raca skrev:
Hade samma problem med en kompis 9-3 -00. då var det topplockspackningen. Du kan börja med att provtrycka Kylsystmet, åk till närmaste verkstad bara så har dom instrumenten till de.

Och på Svenska bil skulle dom ha ca 20 000:- för att åtgärda detta eftersom dom tydligen måste sätta på ett helt nytt topplock :S Men då är det bättre att göra det själv eller hitta någon mindre verkstad som kan plana toppen istället så blir det betydligt billigare.

Haha, ja de där tomtarna på Svenska Bil är bra roliga ibland. roll

Btw, tråden är lite dammig... wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Peran Bilmekaniker
30 augusti 2009 · 235 Inlägg

Börja med o efterdra toppen! rengöra rören till vevhusventen i ventilkåpan! mkt vanligt att få efterdra toppen pga den lossnar av kedje vibrationerna! kunde varit någon tätning i turbon med men pröva de första först, typ 1500kr på verkstad!  men de e rätt lätt så gör de sj, men rätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang