Kan inte få min Alpine cde-102ri att starta.

doze84
31 augusti 2009 · 6 Inlägg

Hejsan installerade min nya Alpine cde-102ri-enhet idag, men när jag ska sätta på den så är den helt död.
Har mätt upp powerkontakten( den röda), och hittat en svart slad som verkar vara jord. I överigt har jag installerat högtalarakablarna. Tyvärr passadeinte antennpluggen och jag måste skaffa en adapter, men det ska väl gå få igång stereon ändå va?, ja tädningen var på.

Kan den vara trasig eller har jag missat något,
mycket tacksam för hjälp!

mrali The Big
31 augusti 2009 · 52 Inlägg

Tja du måste kopla den Gula kabeln som kommer från sterion Memmory kabel för att sterion ska starta

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
doze84
31 augusti 2009 · 6 Inlägg

åå var de tså enkelt, tack så mycket!!, kan jag koppla ihop den med den röda tändningssladden, eftersom jag inte har någon sladd direkt kopplad till batteriet bakom stereon?

Senast redigerat av doze84 (1 september 2009)

stahre
1 september 2009 ·

doze84 skrev:
åå var de tså enkelt, tack så mycket!!, kan jag koppla ihop den med den röda tändningssladden, eftersom jag inte har någon sladd direkt kopplad till batteriet bakom stereon?

det går bra

evilaudio
1 september 2009 · 16 195 Inlägg

stahre skrev:

doze84 skrev:
åå var de tså enkelt, tack så mycket!!, kan jag koppla ihop den med den röda tändningssladden, eftersom jag inte har någon sladd direkt kopplad till batteriet bakom stereon?

det går bra

har man ingen konstantström till stereon så kommer den tappa alla inställningar varje gång du stänger av den..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
doze84
1 september 2009 · 6 Inlägg

JO misstänkte det, undrar vad som hände med vanliga hederliga klockbatterier som hjälpte apparater att behålla minnet..

D4AWD
1 september 2009 · 177 Inlägg

Min stereo startade inte i bilen utan antennsladd yikes Men utanför bilen gick det. Så testa det om den inte startar. Kanske jordar där på nåt konstigt sätt smile

doze84
1 september 2009 · 6 Inlägg

Hej har fått igång stereon nu, när jag väl kopplade in den gula memmorysladden startade den.
Jag har kopplat ihop memory och power +12, men nu fungerar endast stereon när bilen inte är i gång alltså bara i tändningen på-läge, så länge jag inte vrider nyckeln till att starta motorn... Helskumtt.
Alltså det går bara att lyssna med motorn avstängd, inte köra och lyssna samtidigt.

BTW jag hör att det finns ett helt underbart ljud som som väntar på att få komma loss. JL audio och Alpine är en bra kombination! Håller på med hifi annars, så jag hör när något är ovanligt bra/musikaliskt

Men sen funderar jag på om ena högtalaren är spräckt!:hmmsad Så fort vissa basfrekvenser kommer så skorrar det rejält, och om jag vrider upp basen till +4 eller mera så startar huvudenheten snart om. Kan ju eventuellt vara något i närheten av högtalaren som fladdrar, men det låter tyvärr som att ena högtalaren har pajjat, diskanten låter dock fint.. Misstänker att detta uppstod när jag inte hade tätat något i dörren, och hade råka sätta höger högtalares minuspol på vänstra kanalen och vänstra högtalarens minuspol på högra kanalen... kan det förstöra?

Senast redigerat av doze84 (1 september 2009)

Hoaken
1 september 2009 · 1 163 Inlägg

doze84 skrev:
Hej har fått igång stereon nu, när jag väl kopplade in den gula memmorysladden startade den.
Jag har kopplat ihop memory och power +12, men nu fungerar endast stereon när bilen inte är i gång alltså bara i tändningen på-läge, så länge jag inte vrider nyckeln till att starta motorn... Helskumtt.
Alltså det går bara att lyssna med motorn avstängd, inte köra och lyssna samtidigt.

BTW jag hör att det finns ett helt underbart ljud som som väntar på att få komma loss. JL audio och Alpine är en bra kombination! Håller på med hifi annars, så jag hör när något är ovanligt bra/musikaliskt

Men sen funderar jag på om ena högtalaren är spräckt!:hmmsad Så fort vissa basfrekvenser kommer så skorrar det rejält, och om jag vrider upp basen till +4 eller mera så startar huvudenheten snart om. Kan ju eventuellt vara något i närheten av högtalaren som fladdrar, men det låter tyvärr som att ena högtalaren har pajjat, diskanten låter dock fint.. Misstänker att detta uppstod när jag inte hade tätat något i dörren, och hade råka sätta höger högtalares minuspol på vänstra kanalen och vänstra högtalarens minuspol på högra kanalen... kan det förstöra?

du kopplar memory på + på batteriet åsså röde kabeln till tändningen på bilen .. eller tvärt om.. , hu-enheten startar om för att du har för svagt batteri antagligen, ja felkoppling kan pajja högtalaren men ta det bekymret när du fått igång allt ist:)

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
doze84
1 september 2009 · 6 Inlägg

mm det har jag förstått, men jag har bara en röd kabel från bilen. Ingen kabel direkt från batteriet tyvärr. Det är därför jag har satt båda kablarna på tändningen, den röda från bilen alltså.

doze84
2 september 2009 · 6 Inlägg

Nu har jag fått till det, tack till Swedenrockers!

Testade att sätta på lyset men stereon kom inte på för det, såd et var inte lyset 12+ sladden jag använde utan det var rätt tändningskabel.

Av någon konstig anledning så stängdes jordsladden av när motorn gick i gång.  Så jag bytte bara jordsladd till den andra som låg där och då fungerade det!
Troligtvis hade detta löst sig själv när jag skaffat antennadapter till bilen, eftersom det sitter en jord i antenn adaptern också. Men bra att jag fick lösa det på bästa sätt.

Dock kvarstår problemet med den skräniga högtalaren,,, hmm, men annars är ljudet mycket stämt och ganska fylligt trots 4" element, låter bättre i bilen än i mitt rum:(

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang