Anliggande bromsar volvo 850 glt -96

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
19 augusti 2009 · 434 Inlägg

tjena!

har en stark känsla av att höger fram ok ligger på lite för mkt, det började med att gumman min kände att det luktade apa om bilen , då mina ok är lackerade så luktade det typ bränd färg. Sen gick jag fram och kollade, och kunde då konstatera att högra oket var tokvarmt, medans det vänstra var medelvarmt om man säger så. vad kan det bero på? tänkte börja med att fixa glidskenorna, och smörja kolven. om inte nåt av det funkar, var ska jag fortsätta?



mvh andreas

Xoff Volvo tönt... =)
19 augusti 2009 · 2 344 Inlägg

det känns som att det kommer räcka med att kolla över oken, brukar inte vara nått annat fel... men gå då över båda sidor! annars finns risken att du gör höger mycket "lättare" än vänster då blir det ju ojämn bromsverkan...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
19 augusti 2009 · 434 Inlägg

okej:) tänkte ändå byta belägg och skivor i fram, då dom är skeva o slår utav bara satan:P återkommer igen om problemet skulle kvarståsmile kan man använda 5-56 på kolvarna`? eller kan damasken ta stryk av det ?

mvh

azid Det som inte dödar gör ont
19 augusti 2009 · 2 668 Inlägg

inte 5-56 det äter upp damasken som sitter på kolven... pressa in den och brommsa ut den och repitera till det går lätt eller tills du märker att du måste byta oket

2slow
Xoff Volvo tönt... =)
19 augusti 2009 · 2 344 Inlägg

azid skrev:
inte 5-56 det äter upp damasken som sitter på kolven... pressa in den och brommsa ut den och repitera till det går lätt eller tills du märker att du måste byta oket

det går även att ganska enkelt renovera oket ifall man bara har lite mek kunskaper, jag har renoverat många bromsar under mitt bilintresse å det har blivit perfekt, men visst är detta den första åtgärden...

nej, ingen 556 som sagt! bromsfett eller vad det heter kan du köpa på närmsta mack...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
20 augusti 2009 · 434 Inlägg

okej, det hela slutade med att jag köpte nytt ok på biltema...den gamla damasken var väldigt sliten:P och jag var inte så sugen på att ta isär o renovera:P tack för alla tips! mvh

Xuri One Man Clan
20 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

ett tips är att istället för å smörja oken med 5-56 som föregående pratat om att de sväller damasken å sen får du hysta oket i alla fall....de torkar på 1 vecka också för den delen så rostar de sen...

om du smörjer med ATF olja (automatlådeolja )
den är gjort för att hålla gummit i bra skick å är inte aggresivt mot de!

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
kallabaz
20 augusti 2009 · 362 Inlägg

Pratade med en snubbe som håller på med bromsar och tydligen ska det fungerar bra med vanlig motorolja. Gjorde detta och bromsade, bände upp, bromsade, bände upp osv och nu fungerar mina iaf!

Xuri One Man Clan
20 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

kallabaz skrev:
Pratade med en snubbe som håller på med bromsar och tydligen ska det fungerar bra med vanlig motorolja. Gjorde detta och bromsade, bände upp, bromsade, bände upp osv och nu fungerar mina iaf!

motorolja + gummi = dåligt....

jag skulle då aldrig få för mig å ens testa :p

vet hur mina dojjor för 1200 kr blev efter 3 dagar när jag råkade gå i en klick motorolja på asfalt...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
kallabaz
20 augusti 2009 · 362 Inlägg

Xuri skrev:

kallabaz skrev:
Pratade med en snubbe som håller på med bromsar och tydligen ska det fungerar bra med vanlig motorolja. Gjorde detta och bromsade, bände upp, bromsade, bände upp osv och nu fungerar mina iaf!

motorolja + gummi = dåligt....

jag skulle då aldrig få för mig å ens testa :p

vet hur mina dojjor för 1200 kr blev efter 3 dagar när jag råkade gå i en klick motorolja på asfalt...

Det fungerade fint för mig iaf :S

elsmurfo
2 september 2009 · 412 Inlägg

Mina bakbromsar på min 740glt ligger på bak.

Tog lös oken och smörjde med WD40(vilket jag läst här att det inte skulle vara bra?)
Bromsade ut, och fick ta en rörtång för att få in dom igen.

Ligger fortfarande på.
Jag hade även ett litet hål i en av damaskerna, är detta farligt?

Tänkte ta lös okena och bromsa lös kolvarna imorgon, sedan ta och torka ur och slipa okena med ett fint sandpapper sedan sätta tillbaka dom och lufta bromsarna.

Detta borde väll fungera bra?

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 september 2009 · 10 427 Inlägg

elsmurfo, du bör nog fixa hela damasker till kolvarna bak. Annars rostar det ihop rätt snabbt igen om du får in fukt och annan skit.

http://www.skruvat.se har rätt bra sortiment på damasker och grejer till bromsoken såg jag smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang