Tips till alla som vill skydda sin bil mot stöld!

Rquired Allmänt envis
15 juni 2009 · 12 512 Inlägg

engolf skrev:
Man kan också koppla en kraftig siren/tuta till t ex en mobil man har i bilen som aktiveras när man ringer till den, typ 110 decibel, eller gärna mer.
Sådana billiga grejer kan vara effektiva, då tjuven plötsligt måste hålla för öronen med båda händerna:)
Jag har en billig siren med IR sensor med fjärrkontroll i garaget, och en gång glömde jag stänga av den, och när den började skrika måste jag bara stoppa fingrarna i örönen och springa ut i alla fart.

Helst monterad under sätet eller annan lämplig plats när tjuven böjer sig ner för att pilla och tjuvkoppla. Problemet är väl att du åker man väl på skadestånd istället då den stackars tjuven blev döv när han "råkade" befinna sig i din bil...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-Blomman-
15 juni 2009 · 1 174 Inlägg

Jävligt smart.. big_smile

"If you're in control, you're not going fast enough"
E-30
15 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Jäkla bra tips..Tack!

Letade upp en gammal avdankad 3G telefon, har nu anslutet den till GPS tjänsten via ett kontantkort samt likaså min ord mobiltelefon. Ska gömma mobilen på ett bra ställe i bilen, samt fixa med kontinuerlig laddkabel. Gjorde nyss en sökning men man ser endast stadsdelen inringad, men det ger ju en liten fingervisning om vart man kan börja leta efter sin nystulna kärra.

Ett tips: hos Tre.se är kontankortet helt gratis, samt även laddade med +25:- sedan får man dessutom +50:-extra om man väljer att registrera kontankortet big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
MrNinja
17 juni 2009 · 148 Inlägg

Tipset är ju tänkt mest för oss som inte har ork eller kunskap att hålla på och grejja med massa finare lösningar med omdragningar för elen osv.

Mobiler kan alla hantera och gömma lätt i bilen. Hur svårt är de att trycka ner den mellan sätena där bak eller nått wink

pgs-positioneringen har fungerat bra för mig tycker jag, bara något fåtal gånger har den visat lite fel men så hur ofta är en stulen bil parkerad 24/7 dold någonstanns där de är omöjligt att hitta den. Är rätt säker på att tjuvarna vill åka runt lite med den också smile

Sen tänker väll många att de inte händer er, jag tänkte desamma. Det händer den dagen du blir för slapp. Precis som jag blev förra sommaren. Istället för att som vanligt parkera min moppe i cykelrummet när jag kom hem från jobbet så ställde jag den på gården med styrlås, med stort fett mopedlås men ändå hade den blivit stulen mitt på dagen mellan 08-16. Hade jag haft den här simpla metoden då så hade jag troligen fått återse mopeden redan samma dag.

Bara känslan att om den dagen det händer kunna se exakt var din bil befinner sig och förhoppningsvis med gärningsmännen kvar borde väll vara motivation nog. Man får då exakt den hämnd man vill ha wink

Emilius Avstängd
17 juni 2009 · 1 714 Inlägg

jag provade den där telefontjänsten och skiten vill ju inte fungera,
fick två sms från olika nummer och båda va fel när jag skrev in dem.

Spelis
17 juni 2009 · 1 926 Inlägg

Jag provade tjänsten, den fungerar ganska så bra. Visar bara ca 200 meter fel.

engolf
17 juni 2009 · 3 235 Inlägg

Rquired skrev:

engolf skrev:
Man kan också koppla en kraftig siren/tuta till t ex en mobil man har i bilen som aktiveras när man ringer till den, typ 110 decibel, eller gärna mer.
Sådana billiga grejer kan vara effektiva, då tjuven plötsligt måste hålla för öronen med båda händerna:)
Jag har en billig siren med IR sensor med fjärrkontroll i garaget, och en gång glömde jag stänga av den, och när den började skrika måste jag bara stoppa fingrarna i örönen och springa ut i alla fart.

Helst monterad under sätet eller annan lämplig plats när tjuven böjer sig ner för att pilla och tjuvkoppla. Problemet är väl att du åker man väl på skadestånd istället då den stackars tjuven blev döv när han "råkade" befinna sig i din bil...

Råkade jäveln "befinna" sig i min låsta bil får han väl tåla det.
Finns många olika larmsystem med kraftiga tutor, menar du att tjuven kan då stämma tillverkaren om han/hon får nedsatt hörsel pga det?...
Visst kan 115 decibel få konsekvenser för hörseln, men för att undvika det är ju den naturliga mänskliga reaktionen att hålla för öronen och kliva fort ut ur bilen. Tveksamt att tjuven drar till närmaste polisstation för att anmäla bilägaren.

Rquired Allmänt envis
17 juni 2009 · 12 512 Inlägg

engolf skrev:

Rquired skrev:

engolf skrev:
Man kan också koppla en kraftig siren/tuta till t ex en mobil man har i bilen som aktiveras när man ringer till den, typ 110 decibel, eller gärna mer.
Sådana billiga grejer kan vara effektiva, då tjuven plötsligt måste hålla för öronen med båda händerna:)
Jag har en billig siren med IR sensor med fjärrkontroll i garaget, och en gång glömde jag stänga av den, och när den började skrika måste jag bara stoppa fingrarna i örönen och springa ut i alla fart.

Helst monterad under sätet eller annan lämplig plats när tjuven böjer sig ner för att pilla och tjuvkoppla. Problemet är väl att du åker man väl på skadestånd istället då den stackars tjuven blev döv när han "råkade" befinna sig i din bil...

Råkade jäveln "befinna" sig i min låsta bil får han väl tåla det.
Finns många olika larmsystem med kraftiga tutor, menar du att tjuven kan då stämma tillverkaren om han/hon får nedsatt hörsel pga det?...
Visst kan 115 decibel få konsekvenser för hörseln, men för att undvika det är ju den naturliga mänskliga reaktionen att hålla för öronen och kliva fort ut ur bilen. Tveksamt att tjuven drar till närmaste polisstation för att anmäla bilägaren.

Inte i Sverige kanske, men i USA är det inte allt för omöjligt. Inbrottstjuvar har ju trillat igenom folks takfönster och fått skadestånd av husägaren trots att personen saknade tillstånd att befinna sig på taket. Finns liknande fall i Sverige även om det är högst ovanligt, jag hade satt ditt tutan och tagit risken att bli anmäld i alla fall tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
blacken
17 juni 2009 ·

Rquired skrev:

engolf skrev:

Rquired skrev:

Helst monterad under sätet eller annan lämplig plats när tjuven böjer sig ner för att pilla och tjuvkoppla. Problemet är väl att du åker man väl på skadestånd istället då den stackars tjuven blev döv när han "råkade" befinna sig i din bil...

Råkade jäveln "befinna" sig i min låsta bil får han väl tåla det.
Finns många olika larmsystem med kraftiga tutor, menar du att tjuven kan då stämma tillverkaren om han/hon får nedsatt hörsel pga det?...
Visst kan 115 decibel få konsekvenser för hörseln, men för att undvika det är ju den naturliga mänskliga reaktionen att hålla för öronen och kliva fort ut ur bilen. Tveksamt att tjuven drar till närmaste polisstation för att anmäla bilägaren.

Inte i Sverige kanske, men i USA är det inte allt för omöjligt. Inbrottstjuvar har ju trillat igenom folks takfönster och fått skadestånd av husägaren trots att personen saknade tillstånd att befinna sig på taket. Finns liknande fall i Sverige även om det är högst ovanligt, jag hade satt ditt tutan och tagit risken att bli anmäld i alla fall tongue

Men i USA så får man ( iallafall vissa stater) blåsa skallen av en biltjuv utan att torska på det...

Master_J Stålmannen
17 juni 2009 · 465 Inlägg

linuslinje skrev:

JapMax skrev:
Jag har ju fast gprstelefon i 540in tongue

Perfekt! Då är den tracking-förbered. smile

Muschke skrev:
Perfekt att koppla telefonen till ciguttaget varje gång man använder bilen laddas telefonen.

Det går alldelles utmärkt givetvis, men i vissa fall så vill man dölja all installation så att man kan spela in/spåra personen som gör det.

Tillägg 3G-videotelefoni
1. Köp dig en billig 3G-mobil.
2. Bygg in den i ventilationshålen ovanför stereon med kameran riktad mot föraren.
3a. Ring upp mobilen om bilen blir stulen och spara videon och lämna in till polis.
3b. Alternativt lägg in larmsignalen som "magiskt ord" i telefonen så att den automatiskt ringer upp dig ifall bilen blir stulen med en bild på föraren.

Vet inte hur det funkar med 3g-telefoni, men måste inte tjuven svara i telefonen för att videosamtalet ska slås på?

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Rquired Allmänt envis
17 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Master_J skrev:

linuslinje skrev:

JapMax skrev:
Jag har ju fast gprstelefon i 540in tongue

Perfekt! Då är den tracking-förbered. smile

Muschke skrev:
Perfekt att koppla telefonen till ciguttaget varje gång man använder bilen laddas telefonen.

Det går alldelles utmärkt givetvis, men i vissa fall så vill man dölja all installation så att man kan spela in/spåra personen som gör det.

Tillägg 3G-videotelefoni
1. Köp dig en billig 3G-mobil.
2. Bygg in den i ventilationshålen ovanför stereon med kameran riktad mot föraren.
3a. Ring upp mobilen om bilen blir stulen och spara videon och lämna in till polis.
3b. Alternativt lägg in larmsignalen som "magiskt ord" i telefonen så att den automatiskt ringer upp dig ifall bilen blir stulen med en bild på föraren.

Vet inte hur det funkar med 3g-telefoni, men måste inte tjuven svara i telefonen för att videosamtalet ska slås på?

Nope, du kan ställa in telefonen på att svara automatiskt. Hur det går till eller hur krångligt det är har jag då ingen aning om smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Merdini
19 juni 2009 · 36 Inlägg

Man gömmer bara mobilen med videosamtalskameran mot föraren.
Ställer den på autosvar utan viberation eller ringsignal.

Räcker då bara med att man ringer telefonen med videosamtal.

Nexius
5 september 2009 · 414 Inlägg

det går ju med att modda om telefonen och typ förlänga kameran på en del gammla modeller och även ta bort högtalaren om man inte vill eller har råd med ett handsfree .
men det är ju att gå extreem på telefonen

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang