Funderingar kring Nissan 200sx

Janneutanb
30 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

sjovold skrev:

Jackiechan skrev:
Tack för svar grabbar,

Och idag blev jag stolt 200sx ägare big_smile Bilen går mkt bra.. har öppen dump för tillfället. Vet dock inte hur länge jag kommer använda mig av den. Bilen kommer tas online imorgon för er som vill kolla in den:)

Jag undrar också vad som är FÖR hög temperatur på oljan är? har ju oljetemp mätare, vet inte vart gränsen går då man bör låta motorn kallna lite ? Vart bör den ligga ?

den bör inte va över 100 grader iaf  smile vet inte vart kokpunkten e på olja men över 100 kan inte vara bra för motorn tongue

Grattis till bil köpet smile

100 grader är väl inte mycket alls? neutral
Vet att under vintern när vi lekte med S4an så var den ALLTID runt 120 iaf.

Wanegardh Asgammal medlem.
30 augusti 2009 · 2 246 Inlägg

Max 110 grader sen ska du låta den svallna.
Min håller sig på 95-100 grader UTAN oljekylare.
Men det är aldrig bra att ligga på 110 grader under en längre tid.
95-100 grader är lagom.

Senast redigerat av Wanegardh (30 augusti 2009)

Janneutanb
30 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

Oh fan, då vet man något nytt smile

NIzmO Ollikkala Racing
30 augusti 2009 · 1 724 Inlägg

Med min 200:a som gått nånstans strax över 20.000 mil utan renovering ligger jag runt 120 grader i oljetemp på banan varv efter varv och har kört ett antal bankörningar under 2års tid nu utan några som helst tendenser till vevlager problem.

Ärligt talat så tror jag dom som lyckas rasa sina lager verkligen missköter sina bilar både service mässigt och körmässigt.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Jackiechan
30 augusti 2009 · 92 Inlägg

Tack ännu en gång för svar !

Hur ofta bör man byta Motoroljan med setupen som jag nämnde i första inlägget ? Är det lika ofta som vanliga turbo bilar? eller bör jag ha kortare byten? 2-300 mil?

Wanegardh Asgammal medlem.
30 augusti 2009 · 2 246 Inlägg

Jackiechan skrev:
Tack ännu en gång för svar !

Hur ofta bör man byta Motoroljan med setupen som jag nämnde i första inlägget ? Är det lika ofta som vanliga turbo bilar? eller bör jag ha kortare byten? 2-300 mil?

Byt filter och olja efter 500 mil.

Jackiechan
30 augusti 2009 · 92 Inlägg

Okej nästan vad jag trodde då, tack!

Jackiechan
4 september 2009 · 92 Inlägg

Vilken motorolja skulle ni kört med denna motorn? Kom gärna med svar samt anledning.

Vilken sida online är bäst / billigast? Jag har bara kollat på realcar.se och j-spec. Finns det någon bättre? Söker slang/rör kit till motorn bl a.

Mvh

Wanegardh Asgammal medlem.
5 september 2009 · 2 246 Inlägg

www.japtuning.se
Inte så billigt då det är märkessaker.
Men många 200sx-ägare beställer från England.. http://www.apexperformance.co.uk/
Vad är du ute efter?
Slang/rörkit?..vad menar du med det?

Angående oljan så kör jag med Biltema-olja,,det har jag gjort så länge jag haft bilen.
Och helt otroligt..den håller än..he he

Senast redigerat av Wanegardh (5 september 2009)

JoeyJ
5 september 2009 · 502 Inlägg

ska du pressa grejerna hårt är Motul 300V oljan riktigt grym! finns bl.a. på jrm-racing
Kendall racing GT-1 är lite billigare och funkar riktigt bra den också, finns på Jula XD

200-sxish
6 september 2009 · 106 Inlägg

kör du vidare me din öppna dump, har nån här på detta forum VERKLIGEN sett en katt som har skadats pga öppen dump?? ja har alltid kört öppen dump på alla mina bilar både med eller utan katt, i flertalet tusen mil å ingen katt har rasat! att lmm ger upp e som sagt pg av för mycket skit på tråden så när renbränningsfasen startar så klarar den inte att bränna igenom skitlagret, då stiger tempen på tråden så hårt att tråden helt sonika brinner av, å detta fenomen uppkommer ENDAST pga kassa å inoljade luftfilter!
Sen kan man däremot öven knäcka lmm tråden me hjälp av en ÅTERCIRKULERANDE dump å högre laddtryck för när du släpper gasen så bildas en mycket kraftig tryckpuls i röret mellan lmm å turbon, denna kan helt enkelt slita av tråden för den börjar oscillera av luften som skjuter ut ur filtret samtidigt som den inkommande luften vill förbi tråden!
BTW, ja körde me öppen dump i dom 1600 milen ja ägde min s13

Ang oljetemp så är 120grader på fallast inget att gnälla över, de e normalt såvida du har ett oljekyl som reder ut de hela istället för värmeväxlarn som sitter där orginal!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang