Vilka däckstorlekar får jag ha på min bil?

granite
6 september 2009 · 150 Inlägg

Vilka däckstorlekar får jag ha på min bil? I papprena står 15" 205. 15" 195:or får jag ju ha, men får jag sätta dit 14" 185?

Anledningen att jag undrar är att jag har en -96:a passat som pendlarbil, den vill ha nya däck och jag spanar på Blocket. Bilen har gamla bultcirkeln 4/100, men 15" fälgar, en ovanlig kombination eftersom dom bytte till 5-bults året efter. 14" fälgar med gamla bultcirkeln finns det högvis av, så jag undrar om jag får sätta på såna. Sen är ju frågan om man vill ha små fula hjul och att bilen varvar mer, men det kan jag nog stå ut med.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Tom Darth Vader
6 september 2009 · 1 644 Inlägg

Minskar du eller ökar i fälgstorlek så kompenserar du ju det genom att ha högre eller lägre profil på däcken. Så att hjulstorleken blir densamma.

Edit:
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm
Där kan du jämför olika dimensioner för att se om hjulstorleken förändras.

En riktlinje är att man inte skall frångå original rullomkrets med mer än 5%

Senast redigerat av DoWahDiddy (6 september 2009)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Velox
6 september 2009 · 73 Inlägg

Se bara till att du vet att det går att montera 14" utan att tex. bromsarna tar i.
Sedan som ovanför skrev, se till att få samma omkrets på däcken, annars går hastighetsmätaren fel bla.

Phaetoon
6 september 2009 · 8 156 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.


Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
är typgodkända
uppfyller kraven på belastningsförmåga
uppfyller kraven på hastighetskapacitet
är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg
ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang