Köpråd: Bmw 328i e36

JNT
7 september 2009 · 67 Inlägg

Tja.

Det är nu dags att köpa första bilen och jag har fastnat för Bmw 328i e36 runt årsmodel -95
och nu undrar jag vad man ska tänka på när man ska köpa en sådan.
Vilket pris bör bilen ligga runt för att inte vara sönderkörd?

Det skulle vara kul att höra lite för och nackdelar om bilen och hur den är att köra och äga smile
Ni kan även lägga till lite annan info om den smile


Jag kan även lägga till att jag kan fixa grejjer på bilen själv om det skulle bli något fel på den så att säga.


Tack på förhand!

azXig Finlirare
7 september 2009 · 478 Inlägg

www.autopower.se

Där kommer du långt på egen hand vill jag lova

JNT
7 september 2009 · 67 Inlägg

azXig skrev:
www.autopower.se

Där kommer du långt på egen hand vill jag lova

jag har vart in där, men vill höra från från folk här som har ägt/äger en 328. Tack ändå

bumb
7 september 2009 · 121 Inlägg

Saken e den att e36 går ända från 94-99 ända skillnaden är "ingen vanos" eller enkel + dubbel vanos o stora drag, sen de flesta är tyvärr sönder körda utav folk som inte kan köra bil utan tror sig lite mycket bakom ratten, sen hitta en på de rätta milen samt i någorlunda fint skick e inte det lättaste,

men mot förmodan att du skulle hitta en någorlunda fin som gått runt 17 k mil så skulle jag gissa 40-45(50 k om den är i riktigt fint skicak samt gått runt 15-16)

Det är min gissning har haft några e36;or nu så tongue

BMW 850 Ci (1992)
Rquired Allmänt envis
7 september 2009 · 12 512 Inlägg

328i kom sent 95, inte 94 eller hur menar du Bumb? smile

Att skriva hur den är att köra, tja det är nog bättre att du tar dig en tur själv. Dess stora fördelar är en väldigt fin kommunikation mellan bil och förare, riktigt bra vägegenskaper och en fin balans (inte jätte understyrd och slänger inte med rumpan en massa, helt neutral och 50/50 viktfördelning). Det där med kommunikationen märker du efter att ha kört ett tag.

Att äga? Tja varken service eller underhåll är speciellt avancerat eller dyrt. Delarna håller högst rimliga priser och förbrukningen är rimlig. Mer än 0,9 drar min inte över en tank trots att det leks en del med den. Att hamna nära 0,8 är inga problem om man undviker lek, vilket är riktigt bra siffror för en 15år gammal bil med stor sexa. Det dyra med en Bmw är försäkringen, men det handlar inte om några jättesummor. Det varierar från person till person. I mitt fall hade en Volvo eller liknande varit dyrare, men rent generellt är det Bmw som är lite dyrare.

Att meka är inga problem, man kommer åt och det är logiskt uppbyggt. Lite kvalitet i sakerna också så det går inte av så fort man tar i det heller. Att serva så här gamla bilar på verkstad är överdrivet tycker jag, det är en barnlek att göra det själv. Men det märker du smile

Hur håller dem? Riktigt bra vad jag erfar, pappa har alltid haft en Bmw (ibland två, ibland bmw+nått annat) sedan 80-talet nånstans. Han kör rätt hårt, och många av dom rullade långt. Som ex fanns det en 525 E34 som han körde 30k med, en 325 E46 som rullade 40k båda två utan fel. Där byttes bara slitdelar! Övriga bilar har haft fel, men aldrig något som hindrat oss från att använda dem utan bara skitfel. Det svarta fåret är väl nuvarande 330n, där var soppapumpen defekt när den var ny. Vilket snabbt gav sig till känna och byttes på garanti.

Det samma gäller min 328. Trots snart två års ägande och mycket hård körning har jag aldrig haft ett fel på den, endast två slitdelar (typ 2000:- totalt) har bytts. Fast just denna bilen vet jag är en riktig pärla, så bra kan man nog inte räkna med att någon bil håller. Nyckeln till ovanstående är en rejäl bil och ordentlig skötsel. Skötsel innefattar saker som att man inte pressar motorn innan oljan nått driftstemp etc, nått de flesta Bmw-ägare verkar strunta i tyvärr sad

Nackdelar? Det är jag nog fel person att peka ut, denna modell passar mig perfekt alltså. Är så satans glad i min bil smile Men frågar du någon annan skulle de väl säga dyr försäkring, lite trång för last, lite trång för passagerare bak. Och frågar du vissa har de så "tung", styrning, vxllåda, koppling, blinkerspak ( tongue ) Allt har en viss tyngd i sig, men det är ju det som är hela saken med en Bmw, kommunikationen etc. Vill du ha nått mjukt köper man Lexus, men då försvinner hela känslan och exaktheten också.

Sedan, motorn har hur härlig karaktär och ljud som helst. Men där är inte riktigt samma tryck som i en turbo skulle en del säga, samtidigt som du inte har samma möjlighet att trimma. Å andra sidan har dessa små turbo 4or (det är typ Volvo, Saab osv som menas alltså) inte samma elasticitet som Bmws sexor. Åter igen kör så förstår du. Kompisens Saab är helt död om man kryper i ca 20 på tvåan, på 328 kan jag slänga i 5an utan problem. Den går tuuungt men drar jämt utan en massa skakande, på samma sätt har jag startat den på 5an! Gick riktigt tungt och sved i hjärtat (lite bilplågeri) men det gick! Och kompisarna var lite smått imponerande (ägda) faktiskt.

Men allt mynnar ut i vad man själv föredrar. En del tycker ovastående är fånigt, man kan ju växla ner för fan. Själv njuter jag av kraften. Men jag rekommenderar utan tvivel en 328i.

Pris, svårt att säga då skicket är betydligt viktigare än mil och historik. Men över 30k bör man väl hitta fina för idag.

Lycka till med köpet, bra val!

Senast redigerat av Rquired (7 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rille0
7 september 2009 · 2 021 Inlägg

328 har alu-block? undvik isf

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rquired Allmänt envis
8 september 2009 · 12 512 Inlägg

Rille0 skrev:
328 har alu-block? undvik isf

Inga problem med motorerna i de här bilarna, varken om de kokar (men de är lite känsligare än genomsnittsbilen) eller om man överladdar dem. Dessa sexorna (Bmws B20 kallade) är bra mycket slitstarkare än genomsnittsbilen om man bara sköter dem. Däremot hade tidiga M52 problem med motorerna eftersom ett verktyg/robot eller vad man nu vill kalla det var defekt.

Därmed blev motorerna defekta, och gick åt helvete. I vissa fall kunde man laga dem genom att gänga om och liknande, men i en del fall var det inte ekonomiskt försvarbart. Men chansen att stöta på en sådan defekt M52 idag är liten, de höll inte så här länge utan problem helt enkelt.

Finns inga problem med alu-motor, så länge man inte är någon Volvobonde som tycker man kan förvänta sig att bilen skall ta sig hem även om allt kylarvatten eller olja runnit ur. Klart som fan man får problem då, dessa motorerna är aningen mer avancerade än traktormotorer a´la rödblockare. Inget fel med dem, med "traktor" menat att de är slitstarka men också att de knappast är sofistikerade som en modern motor.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hedning Fd Bannad
8 september 2009 · 657 Inlägg

Rille0 skrev:
328 har alu-block? undvik isf

Varför skulle alu block vara värre? jag är halvsvetsare (reparatör) myself och jag kan då säga att svetsa gjutjärn är då fan så mycket värre än att svetsa aluminum? Har bara hört gott om 328an förutom försäkringskostnaden!

Märkesbög
azXig Finlirare
8 september 2009 · 478 Inlägg

Hedning skrev:

Rille0 skrev:
328 har alu-block? undvik isf

Varför skulle alu block vara värre? jag är halvsvetsare (reparatör) myself och jag kan då säga att svetsa gjutjärn är då fan så mycket värre än att svetsa aluminum? Har bara hört gott om 328an förutom försäkringskostnaden!

Är väl om motorn går i kok, så slår sig ev en alutopp och blir skev.

Nocturnal
8 september 2009 · 500 Inlägg

azXig skrev:

Hedning skrev:

Rille0 skrev:
328 har alu-block? undvik isf

Varför skulle alu block vara värre? jag är halvsvetsare (reparatör) myself och jag kan då säga att svetsa gjutjärn är då fan så mycket värre än att svetsa aluminum? Har bara hört gott om 328an förutom försäkringskostnaden!

Är väl om motorn går i kok, så slår sig ev en alutopp och blir skev.

De flesta modernare motorer har ju alu-topp?

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Rquired Allmänt envis
8 september 2009 · 12 512 Inlägg

azXig skrev:

Hedning skrev:

Rille0 skrev:
328 har alu-block? undvik isf

Varför skulle alu block vara värre? jag är halvsvetsare (reparatör) myself och jag kan då säga att svetsa gjutjärn är då fan så mycket värre än att svetsa aluminum? Har bara hört gott om 328an förutom försäkringskostnaden!

Är väl om motorn går i kok, så slår sig ev en alutopp och blir skev.

Jo, till viss del och en "lång" motor som en rak sexa är lite känsligare i sig. Men den får koka rätt rejält för att det ska bli skevt. Som sagt sköt den ordentligt och slå av om den går upp i temp så, så skulle jag behandla alla mina bilar oavsett om det var en Ferrari eller en risig Volvo smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bumb
8 september 2009 · 121 Inlägg

haha sorry Rquired , knappfel ;P inte lätt när man har brådis,

men inte för att byta ämne utan tvekan är en 328 bra första bil och håller helt med Rquired att det är en väldigt slittålig bil, men om du hade tänkte "mecka" ihop turbo konvertering eller så rekomenderar jag stålblock men annars är alu block superb med!

BMW 850 Ci (1992)
Sebbe_
8 september 2009 · 109 Inlägg

Fast samtidigt har dom m3 låda som pallar ganska många hästar ;D


Iaf, jag kommer sälja min bmw 328 touring om nån vecka om du är intresserad smile Grymt bra skick + att den är svensksåld vilket är ganska ovanligt bland dessa. Det är en 96a så den har den snyggare ratten o diverse andra smågrejer till skillnad från årsmodellen innan!

Senast redigerat av Sebbe_ (8 september 2009)

D_Nilsson
8 september 2009 · 754 Inlägg

Jag är galet nöjd med min 328a!smile Har inte haft ett enda problem med den, eller jo ett litet...den läckte in vatten ett tag;) Så det är ett tips om du är sugen på en Coupé speciellt...kolla så det inte läcker vatten in vid dörrar osv. När jag var å kollade på min 328a första gången var termostaten kass, så den var säljaren tvungen att byta...några kompisar till mig som också är BMW-ägare har varit tvungna att byta termostaten.

Sen går de faktiskt riktigt bra tycker jag...193hk/280nm räcker gott och väl!smile
Min drar ca 0.9 blandad körning:)

Senast redigerat av D_Nilsson (8 september 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
JNT
13 september 2009 · 67 Inlägg

Tack för alla svar ! smile Det blir nog att köpa en 328i smile jag lägger väldigt troligt ut bilen här på garaget när jag har inhandlat den. Ni kan gärna fortsätta tillägga saker om bilen.

Rquired Allmänt envis
13 september 2009 · 12 512 Inlägg

JNT skrev:
Tack för alla svar ! smile Det blir nog att köpa en 328i smile jag lägger väldigt troligt ut bilen här på garaget när jag har inhandlat den. Ni kan gärna fortsätta tillägga saker om bilen.

Klart du ska lägga upp den här smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang