Volvo 740, krängningshämmare, starkare?

PWalliN
14 september 2009 · 238 Inlägg

Tjo!

Har en Volvo 740 GLE -87:a. Frågan jag undrar över är om det finns starkare/grövre krängare att köpa till en sån ? ambulansstag? passar dom 740? lr är dom "bara" till 940 ? tongue

Tacksam för svar, Mvh WalliN

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 september 2009 · 10 427 Inlägg

"Ambulansstaget" eller undre chassi stag alternativt lower chassis brace passar alla 740/940.
Inte hört/sett om nåt annat.


Beror lite på vad du har för krängningshämmare nu.


Fram:
Original:
19mm Typ GL/GLE/GLT1V
21mm Turbobilar
23mm Vissa Turbobilar, ev Volvo 760
24mm Verkar finnas på vissa 960 91-94

Ska ev finnas
20 och 22 också (aldrig sett själv så gillar dom inte wink).

Bak:
16mm bak (Flesta 740 sedaner som inte är Turbobilar)
19mm bak (Alla 940 sedaner from 1993, Turbobilar innan antar jag)



Eftermarknad:
25mm fram & back från http://www.ipdusa.com/ (~4000kr inklusive frakt för en sats)
24mm fram från australiska Whiteline (finns hos http://www.kgtrimning)    (~2500kr för en fram, dyrt)


Edit:
Själv hade jag 19/16 original på min GLT 16V 88b och 19/19 på min gamle GLE 88,
men har ingen aning om bakhämmaren var bytt på den senare.
Uppgraderade till 23/19 på båda.

Senast redigerat av steifan (14 september 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 september 2009 · 10 427 Inlägg

Kolla här:
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=61735 (kort sammanfattande forumstråd)

eller här:
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=29994 (lång läskig forumstråd)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Dani_porr
14 september 2009 · 91 Inlägg

Jag hade 23mm krängare fram och den passar även 940 så det finns grövre att köpa... 940 och 740 delar brukar passa med varandra min 23mm kom ifrån en volvo 940! asså om du menar den i framvangnen:)

Tvärstag som sitter på bakaxen går också att byta till grövre om du vill ha bättre väghållning! jag hade även hårda bussningar och "husvangsfjädrar" grövre fjädrar bak och jag hade GRYMMM väghållning den krängde inget i kurvorna..

Volvo 240 "Gödis" (1988)
Losgard
14 september 2009 · 1 688 Inlägg

Medför det någon större förändring i väghållningen med en annan krägningshämmare på en gammel 740?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Stefan Varberg Supraman
14 september 2009 · 2 300 Inlägg

Jag kör med dubbla bak på min och den e duktigt styv i svängarna trots att det e originalhöjd på den.
När den e sänkt lär den nästan ligga platt på vägen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
H3dlund Med lem
15 september 2009 · 1 127 Inlägg

Dani_porr skrev:
Jag hade 23mm krängare fram och den passar även 940 så det finns grövre att köpa... 940 och 740 delar brukar passa med varandra min 23mm kom ifrån en volvo 940! asså om du menar den i framvangnen:)

Tvärstag som sitter på bakaxen går också att byta till grövre om du vill ha bättre väghållning! jag hade även hårda bussningar och "husvangsfjädrar" grövre fjädrar bak och jag hade GRYMMM väghållning den krängde inget i kurvorna..

Får knappast bättre väghållning med grövre panhardstag. lol

Stefan Varberg skrev:
Jag kör med dubbla bak på min och den e duktigt styv i svängarna trots att det e originalhöjd på den.
När den e sänkt lär den nästan ligga platt på vägen.

Det blir dock löjligt överstyrt, för mig med diffbroms räcker 19mm gott och väl. 2st 19mm ska motsvara ca 22-23mm krängare. Om redan det är hårt, vad ska inte ipds 25mm bli?

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 september 2009 · 10 427 Inlägg

Losgard skrev:
Medför det någon större förändring i väghållningen med en annan krägningshämmare på en gammel 740?

Eftersom problemet är att bilarna kränger så illa.

Jag har monterat en krängningshämmare fram på min som är ungefär 115% styvare än
standard samt ungefär 99% styvare bak. Mindre kräng helt enkelt tongue

En sats från IPD hade gett 200% fram 496% bak tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Stefan Varberg Supraman
15 september 2009 · 2 300 Inlägg

H3dlund skrev:

Dani_porr skrev:
Jag hade 23mm krängare fram och den passar även 940 så det finns grövre att köpa... 940 och 740 delar brukar passa med varandra min 23mm kom ifrån en volvo 940! asså om du menar den i framvangnen:)

Tvärstag som sitter på bakaxen går också att byta till grövre om du vill ha bättre väghållning! jag hade även hårda bussningar och "husvangsfjädrar" grövre fjädrar bak och jag hade GRYMMM väghållning den krängde inget i kurvorna..

Får knappast bättre väghållning med grövre panhardstag. lol

Stefan Varberg skrev:
Jag kör med dubbla bak på min och den e duktigt styv i svängarna trots att det e originalhöjd på den.
När den e sänkt lär den nästan ligga platt på vägen.

Det blir dock löjligt överstyrt, för mig med diffbroms räcker 19mm gott och väl. 2st 19mm ska motsvara ca 22-23mm krängare. Om redan det är hårt, vad ska inte ipds 25mm bli?

Löjligt överstyrd?
Barnsligt, nu e den ju faktiskt go att köra.
hellre överstyrning än en bil som bara plogar
dubbla hämmare bak med diffbroms e lyckat enligt mig.
Körde på liten skogsväg i 3 mil med bra fart och gick hur gott som helst i dom svängarna som den annars skulle ploga sig igenom.
Nu går det ju faktiskt att trycka sig igenom en skarp sväng på vettigt vis.

Senast redigerat av Stefan Varberg (15 september 2009)

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
kolvas
15 september 2009 · 4 001 Inlägg

Stefan Varberg skrev:

H3dlund skrev:

Dani_porr skrev:
Jag hade 23mm krängare fram och den passar även 940 så det finns grövre att köpa... 940 och 740 delar brukar passa med varandra min 23mm kom ifrån en volvo 940! asså om du menar den i framvangnen:)

Tvärstag som sitter på bakaxen går också att byta till grövre om du vill ha bättre väghållning! jag hade även hårda bussningar och "husvangsfjädrar" grövre fjädrar bak och jag hade GRYMMM väghållning den krängde inget i kurvorna..

Får knappast bättre väghållning med grövre panhardstag. lol

Stefan Varberg skrev:
Jag kör med dubbla bak på min och den e duktigt styv i svängarna trots att det e originalhöjd på den.
När den e sänkt lär den nästan ligga platt på vägen.

Det blir dock löjligt överstyrt, för mig med diffbroms räcker 19mm gott och väl. 2st 19mm ska motsvara ca 22-23mm krängare. Om redan det är hårt, vad ska inte ipds 25mm bli?

Löjligt överstyrd?
Barnsligt, nu e den ju faktiskt go att köra.
hellre överstyrning än en bil som bara plogar
dubbla hämmare bak med diffbroms e lyckat enligt mig.
Körde på liten skogsväg i 3 mil med bra fart och gick hur gott som helst i dom svängarna som den annars skulle ploga sig igenom.
Nu går det ju faktiskt att trycka sig igenom en skarp sväng på vettigt vis.

Jag har laborerat lite med olika krängningshämmare både bak & fram på min rallybil (Volvo 240) och nu åker jag med 18mm fram & 16mm bak, det funkar fint iaf.
Dubbla bak känns helt åt helvete för hårt fast har man inte riktiga dämpare/fjädrar så kanske det funkar hyfsat
Jag har kört helt utan krängningshämmare också och det är bättre än att åka med för hårda enligt mig iaf.
Nu gäller detta grussetup och inget annat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
PWalliN
15 september 2009 · 238 Inlägg

Tack så mkt för alla svar! Vad skulle ni rekomendera att ha på min 740 gle -87:a?smile vill att den ska va rätt "plan" i kurvorna tongue 23/19? för stakt? va kostar sånt om man ska köpa beg. från skroten t.ex. som någon/några föreslog? tongue

Mvh WalliN

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 september 2009 · 10 427 Inlägg

Nej 23/19 blir alldeles lagom, men man vill hela tiden ha mer wink

23 är lite halvt ovanliga, men 300-400kr för en sån och någon
hundralapp för en 19mm bak är nog lagom om man skulle köpa
från privatperson.

Annars är skjutmått och besök på bilskrot rätt lovande, hittar man nån gammal 760 MK2 så
borde det sitta en lite grövre där (dom k-hämmarna ser lite annorlunda ut men passar på 740).

PWalliN, mät upp vad du har på bilen först för säkerhetsskull, kanske har en 19mm
bak. Inte omöjligt.

PWalliN
15 september 2009 · 238 Inlägg

steifan skrev:
Nej 23/19 blir alldeles lagom, men man vill hela tiden ha mer wink

23 är lite halvt ovanliga, men 300-400kr för en sån och någon
hundralapp för en 19mm bak är nog lagom om man skulle köpa
från privatperson.

Annars är skjutmått och besök på bilskrot rätt lovande, hittar man nån gammal 760 MK2 så
borde det sitta en lite grövre där (dom k-hämmarna ser lite annorlunda ut men passar på 740).

PWalliN, mät upp vad du har på bilen först för säkerhetsskull, kanske har en 19mm
bak. Inte omöjligt.

okey, tackar för de, aa de kanske man ska göra så man inte går och köper en likadan, de hade ju vart lite pinsamt xD

Mvh WalliN

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 september 2009 · 10 427 Inlägg

Fram är viktigast tycker jag iallafall, märks på styrningen.
Bättre styrrespons med grövre krängningshämmare.
Man får ju ta i lite mera med ratten, men det är det ju värt.
Förutom att bilen ligger lite mer plant i kurvor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang