saab 9000 cs årsmodell 93 kylar/fläkt problem

danne_potter
11 augusti 2008 · 80 Inlägg

hejsan vi har ett problem med våran saab, var på semester förra veckan och när vi kommer till platsen så märker vi att bilen nästan kokar, då kollade jag om fläkten gick men det gjorde den inte. så vi beställde en ny temgivare, men det var inte det som var felet, kollade med strömmen men det fanns ingen ström dit, då kollade jag säkringarna, och dom var det inte fel på. kan det vara kabel brott mellan relät och tempgivaren?. är det någon som vet vad som kan vara fel???
mvh/danne

AxlSam
11 augusti 2008 · 1 497 Inlägg

Är det elfläkten på kylaren du menar?
Det är inget ovanligt att den lägger av.
Brukar vara ett kasst relä.

För att göra det enkelt kan du bara sno ström från någon annan kontakt
och dra till fläkten. Och sätt dit en strömbrytare.

KungeNN
11 augusti 2008 · 38 Inlägg

danne_potter skrev:
hejsan vi har ett problem med våran saab, var på semester förra veckan och när vi kommer till platsen så märker vi att bilen nästan kokar, då kollade jag om fläkten gick men det gjorde den inte. så vi beställde en ny temgivare, men det var inte det som var felet, kollade med strömmen men det fanns ingen ström dit, då kollade jag säkringarna, och dom var det inte fel på. kan det vara kabel brott mellan relät och tempgivaren?. är det någon som vet vad som kan vara fel???
mvh/danne

hade samma problem på min gamla saab..
det sitter ett kontaktstycke längst ner vid kylaren någonstans på högersidan (sittandes i bilen/i bilens färdriktning) som brukar ge upp.. där är det bara att klippa kablarna och skarva ihop rätta färgerna med kabelskor smile

var i alla fall det som avlöste mitt problem på min gamla saab smile

MVH

danne_potter
11 augusti 2008 · 80 Inlägg

KungeNN skrev:

danne_potter skrev:
hejsan vi har ett problem med våran saab, var på semester förra veckan och när vi kommer till platsen så märker vi att bilen nästan kokar, då kollade jag om fläkten gick men det gjorde den inte. så vi beställde en ny temgivare, men det var inte det som var felet, kollade med strömmen men det fanns ingen ström dit, då kollade jag säkringarna, och dom var det inte fel på. kan det vara kabel brott mellan relät och tempgivaren?. är det någon som vet vad som kan vara fel???
mvh/danne

hade samma problem på min gamla saab..
det sitter ett kontaktstycke längst ner vid kylaren någonstans på högersidan (sittandes i bilen/i bilens färdriktning) som brukar ge upp.. där är det bara att klippa kablarna och skarva ihop rätta färgerna med kabelskor smile

var i alla fall det som avlöste mitt problem på min gamla saab smile

MVH

okej ja då måste jag kolla det. vet att det sitter en klunga med kablar där som går dels till tempgivaren.. men tusen tack för svar:Dbig_smilebig_smile

danne_potter
11 augusti 2008 · 80 Inlägg

AxlSam skrev:
Är det elfläkten på kylaren du menar?
Det är inget ovanligt att den lägger av.
Brukar vara ett kasst relä.

För att göra det enkelt kan du bara sno ström från någon annan kontakt
och dra till fläkten. Och sätt dit en strömbrytare.

okej ja vi provade att byta det ena relät som hör till extra ljusen men det funkade endå inte:S
tusen tack för svar:D

9000_griffin_aero
11 augusti 2008 · 34 Inlägg

har samma problem med min griffin..nu gör jag så att när jag ska ut o köra så kopplar jag fläkten direkt till batteriet..det är ju lite jobbigt att öppna motorhuven varje gång man ska lite längre rundor men då koker ju inte bilen iaf...har bytt givaren o relen..skarvat kablar men hjälpte inte...

danne_potter
11 augusti 2008 · 80 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
har samma problem med min griffin..nu gör jag så att när jag ska ut o köra så kopplar jag fläkten direkt till batteriet..det är ju lite jobbigt att öppna motorhuven varje gång man ska lite längre rundor men då koker ju inte bilen iaf...har bytt givaren o relen..skarvat kablar men hjälpte inte...

ja exakt det är så jag har gjort oxå.. man kan ju göra en epa lagning och koppla den direkt på lyset så fläkten startar när man startar bilen, men man vill ju veta vad som är fel. så om du hör nått så får du gärna höra av dig till mig

9000_griffin_aero
11 augusti 2008 · 34 Inlägg

hörde av en väldigt saab kunnig att kablarna som går framför kylaren kan har oxiderat eller gått av..men jag tyckte att det är för mycket jobb o kolla där...men nu när jag har köpt en extra bil så kanske jag har tid över o kolla även den saken...

danne_potter
11 augusti 2008 · 80 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
hörde av en väldigt saab kunnig att kablarna som går framför kylaren kan har oxiderat eller gått av..men jag tyckte att det är för mycket jobb o kolla där...men nu när jag har köpt en extra bil så kanske jag har tid över o kolla även den saken...

ja det var det jag oxå har hört, men det är ett jävla jobb alltså.. men det måste ju göras så ska ta och kolla upp det i morgon. tack för att du sa det.. då vart jag ännu mer säkrare på det

Rallyhalle
11 augusti 2008 · 4 299 Inlägg

Om du bytt reläer o givare etc o fläkten funkar som den ska så skulle jag också tippa på att de e kablarna som e slut.

Bara o testa me multimeter vart du har ström etc wink

//Jacob

danne_potter
11 augusti 2008 · 80 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Om du bytt reläer o givare etc o fläkten funkar som den ska så skulle jag också tippa på att de e kablarna som e slut.

Bara o testa me multimeter vart du har ström etc wink

//Jacob

jo tror det kollade med en sån och han skickar bara på 0.2 i ström  från temgivarsladden och skickar ut 13,98 från säkringsdosan så det måste vara nått sånt skit alltså

/danne

Senast redigerat av danne_potter (11 augusti 2008)

Garfield
21 september 2009 · 1 019 Inlägg

Jule skrev:
hejsan
har samma fel på min bil, vart sitter kylfläkt relät?
Mvh!

I säkrings- och relä-boxen under huven.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang