Bästa sättet at få dubbarna ur vinterdäcken?

Skaune
4 oktober 2009 ·

ja som rubriken lyder, och utan att skada däcket, hur gör ni? vill inte köra med dubb här nere i skåneland, vart rent idiotiskt av mig o köpa, men orkar inte lägga pengar på nya då de jag har har en del mönster kvar.

Tacksam för svar, dock inga svar som "börna bort dom" tack...

luunggan
4 oktober 2009 · 956 Inlägg

Dom gånger jag gör det använder jag bara en liten skruvmejsel som jag trycker ner och bänder upp med.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
joakim89
4 oktober 2009 · 1 265 Inlägg

finn speciella avtagare på biltema.
annars bromsa fast bilen så ordnar de sig?


är dom helt nya eller nästan nya så sälj dom istället du förlorar ju pengar bara.
sen kan du köpa odubbade

JonR
4 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

En sockerbitsmejsel är det ända rätta! Går fort som fasiken när man fått in tekniken!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KHRacing
4 oktober 2009 ·

använde skruvmejsel tidigare men har gått över till att använda en vanlig avbitare
greppa & vrid = loss - = inga blåsor i händerna efter skruvmejseln

Hool
4 oktober 2009 · 1 067 Inlägg

Vanlig tång..   Prova med flacktång eller en hovtång..  Se vad som funkar bäst.. 

Eller kursa på blocket..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
4 oktober 2009 · 2 258 Inlägg

Mejsel funkar fint, men man får blåsor så .... hanskar på är ett tips! tongue

( Eller så är det bara jag som har frökenfingrar och är lite gnällig... wink )

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
JonR
4 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

KHRacing skrev:
använde skruvmejsel tidigare men har gått över till att använda en vanlig avbitare
greppa & vrid = loss - = inga blåsor i händerna efter skruvmejseln

Just ja! Glömde det! Använd handskar annars får du en böld som en enkrona mitt i näven!big_smilebig_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
4 oktober 2009 · 1 594 Inlägg

Tänger/skruvmejslar och annat att bända med är för amatörer... Kapa skallen på en lite grövre träskruv och montera den i en borrmaskin. Gängen på träskruven skall sticka ut någon millimeter längre än dubbens totala längd från chucken sett. Sedan är det bara att samla mod åsså kör du/borra ner träskruven alldeles brevid dubben så kommer den ut direkt.

Senast redigerat av hotrodder (4 oktober 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
4 oktober 2009 · 2 258 Inlägg

hotrodder skrev:
Tänger/skruvmejslar och annat att bända med är för amatörer... Kapa skallen på en lite grövre träskruv och montera den i en borrmaskin. Gängen på träskruven skall sticka ut någon millimeter längre än dubbens totala längd från chucken sett. Sedan är det bara att samla mod åsså kör du/borra ner träskruven alldeles brevid dubben så kommer den ut direkt.

Jag är amatör! Men det där tricket lät fan bra! big_smile
Tror det svåraste är att hitta modet till att ta den första... tongue
Ska jag dubba av någon mer gång ska jag helt klart testa det där! big_smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Velox
4 oktober 2009 · 73 Inlägg

Som de andra skrivit, bända med skruvmejsel går fint, och som nån sa så kan man säkert få blåsor om man har frökenfingrar, inget som jag märkt dock.
Nu har jag ju aldrig varit i "skåneland" på vintern men har ni Aldrig halka? Tycker det inte finns nån mening att plocka dubben om du inte ska köra då det är förbjudet med dubb.

Volvo_Mannen Volvoskadad
4 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Axor skrev:
ja som rubriken lyder, och utan att skada däcket, hur gör ni? vill inte köra med dubb här nere i skåneland, vart rent idiotiskt av mig o köpa, men orkar inte lägga pengar på nya då de jag har har en del mönster kvar.

Tacksam för svar, dock inga svar som "börna bort dom" tack...

Fast det brukar ju kunna funka bra wink Nä men mejsel och tång är det som jag har testat.

Jonas
The_Rebel Gréve
4 oktober 2009 · 497 Inlägg

spetstång brukar jag använda ^^

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
4 oktober 2009 · 1 594 Inlägg

Vivendi skrev:

hotrodder skrev:
Tänger/skruvmejslar och annat att bända med är för amatörer... Kapa skallen på en lite grövre träskruv och montera den i en borrmaskin. Gängen på träskruven skall sticka ut någon millimeter längre än dubbens totala längd från chucken sett. Sedan är det bara att samla mod åsså kör du/borra ner träskruven alldeles brevid dubben så kommer den ut direkt.

Jag är amatör! Men det där tricket lät fan bra! big_smile
Tror det svåraste är att hitta modet till att ta den första... tongue
Ska jag dubba av någon mer gång ska jag helt klart testa det där! big_smile

Dra fast skruven rejält i chucken och som sagt... Utsticket på skruven får inte vara mycket längre än dubbens totala längd. Det hela handlar om en ganska brutal teknik och om du är feg så öva på ett skrotdäck först. Man trycker hårt med maskinen och kör alltså ner skruven med full fart direkt brevid dubben. När nosen på chucken träffar slitbanan så greppar träskruvens gäng i dubben och den mer eller mindre flyger upp. Med lite övning så är detta det särklass enklaste sättet att dubba ur vinterdäck.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Only-volvo
5 oktober 2009 · 685 Inlägg

Skruvmejsel eller tång är smidigt.

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Skaune
5 oktober 2009 ·

vad var det för tång/mejsel som fanns att köpa på biltema då? hmm tänkte börja i den änden...

FreddeLi Studerande maskiningenjör
5 oktober 2009 · 1 903 Inlägg

jag skulle rekommendera en smal platt skruvmejsel. fungerar alldeles utmärkt smile
har själv aldrig fattat det där med att använda tång, lyckas aldrig få något ordentligt grepp om dubben hmm

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
DasAuto
6 oktober 2009 · 2 751 Inlägg

Tog av mina med vanlig flacktång..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang