Var kan jag lämna in steget på lagning. (Rockford Fosgate Power 1501bd)

-Brink-
9 oktober 2009 · 378 Inlägg

Undrar var jag kan lämna in mitt steg om jag vill ha det fixat. Steget heter Rockford Fosgate 1501bd.
Alla skruvar till anslutningarna har trillat bort för där finns inga gänger. Och det ger inte ut tillräckligt med kraft som jag vill. Kanske ska va så men har prövat att driva en Power T1 i 4ohm (ca. 750wrms) och de gick knappt. Svårt att förklara men hoppas att ni fattar. Eller är det nåt jag kan mäta själv hemma?
Bor i skåne så vill hälst inte köra utanför skåne för att ha de lagat.

Tack på förhand=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
per-kan
9 oktober 2009 · 219 Inlägg

om du inte vet någon som kan hjälpa dig så är de bara o åka till brl. så skickar dom steget på service. så får du ett kostnads förslag på va de kostar  fixa till felen. de kostar 350kr har ja för mig. att få ett kostnads förslag alltså. vill du sedan laga steget så brukar kostnads förslaget ingå i priset för lagningen. typ ingenting med andra ord.

BJonsson
9 oktober 2009 · 4 074 Inlägg

Här har du ett företag som lagar steg billigt och snabbt!
http://www.jbelektronikservice.se/

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Pro_fxr jobbar påre
9 oktober 2009 · 751 Inlägg

BJonsson skrev:
Här har du ett företag som lagar steg billigt och snabbt!
http://www.jbelektronikservice.se/

JB som BRL skickar sina steg till..så att.bättre å ta kontakt med dom iställeT=)


självklart kan du mäta själv hemma.men då måste du ha nå slags kopplingschema osv:) annars blir de lite jobbigt å löda lös alla komponenter=)...
går säkert å mäta över komponenterna oxå.men inte min starka sida:)
vad de gäller att de knappt orkar skicka ut nog med effekt kanske inte beror på steget utan dina kopplingar? ditt batter?

hur tjocka kablar har du kan vi börja med?.
hur pass gammalt och kraftfullt batteri har du?. mitt batteri har 4år på nacken och de orkar knappt hålla uppe spänningen stabilt när ja matar mina basar med 650WRMS i 2ohm... och då har ja 25mm2 kablar..plus en extra 25mm2 kabel från batteri till chassi..

dina kopplingsplintar kan du lägga muttrar på undersidan om du vill:P lite rackel.men känns lite väl å skicka in steget för att byta dom:)

Senast redigerat av Pro_fxr (9 oktober 2009)

Audi A5 (2008)
busfabror www.ljudbyggaren.se
9 oktober 2009 · 504 Inlägg

Kan rekommendera JB elektronik, precis som föregående...snabb och bra service...

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
-Brink-
9 oktober 2009 · 378 Inlägg

Pro_fxr skrev:

BJonsson skrev:
Här har du ett företag som lagar steg billigt och snabbt!
http://www.jbelektronikservice.se/

JB som BRL skickar sina steg till..så att.bättre å ta kontakt med dom iställeT=)


självklart kan du mäta själv hemma.men då måste du ha nå slags kopplingschema osv:) annars blir de lite jobbigt å löda lös alla komponenter=)...
går säkert å mäta över komponenterna oxå.men inte min starka sida:)
vad de gäller att de knappt orkar skicka ut nog med effekt kanske inte beror på steget utan dina kopplingar? ditt batter?

hur tjocka kablar har du kan vi börja med?.
hur pass gammalt och kraftfullt batteri har du?. mitt batteri har 4år på nacken och de orkar knappt hålla uppe spänningen stabilt när ja matar mina basar med 650WRMS i 2ohm... och då har ja 25mm2 kablar..plus en extra 25mm2 kabel från batteri till chassi..

dina kopplingsplintar kan du lägga muttrar på undersidan om du vill:P lite rackel.men känns lite väl å skicka in steget för att byta dom:)

Jag använder batteri från Biltema. Som ligger på 60a har jag för mig.
30mm2 ström/jord kabel och en 60amp säkring från biltema.
Ja jag får nog testa mig fram och mäta. Ska nog gå fint=) hehe

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Jiimpa
10 oktober 2009 · 767 Inlägg

-Brink- skrev:

Pro_fxr skrev:

BJonsson skrev:
Här har du ett företag som lagar steg billigt och snabbt!
http://www.jbelektronikservice.se/

JB som BRL skickar sina steg till..så att.bättre å ta kontakt med dom iställeT=)


självklart kan du mäta själv hemma.men då måste du ha nå slags kopplingschema osv:) annars blir de lite jobbigt å löda lös alla komponenter=)...
går säkert å mäta över komponenterna oxå.men inte min starka sida:)
vad de gäller att de knappt orkar skicka ut nog med effekt kanske inte beror på steget utan dina kopplingar? ditt batter?

hur tjocka kablar har du kan vi börja med?.
hur pass gammalt och kraftfullt batteri har du?. mitt batteri har 4år på nacken och de orkar knappt hålla uppe spänningen stabilt när ja matar mina basar med 650WRMS i 2ohm... och då har ja 25mm2 kablar..plus en extra 25mm2 kabel från batteri till chassi..

dina kopplingsplintar kan du lägga muttrar på undersidan om du vill:P lite rackel.men känns lite väl å skicka in steget för att byta dom:)

Jag använder batteri från Biltema. Som ligger på 60a har jag för mig.
30mm2 ström/jord kabel och en 60amp säkring från biltema.
Ja jag får nog testa mig fram och mäta. Ska nog gå fint=) hehe

Tror nog batteriet ligget på 60AH. A är nog betydligt mer wink

Pro_fxr jobbar påre
10 oktober 2009 · 751 Inlägg

-Brink- skrev:

Pro_fxr skrev:

BJonsson skrev:
Här har du ett företag som lagar steg billigt och snabbt!
http://www.jbelektronikservice.se/

JB som BRL skickar sina steg till..så att.bättre å ta kontakt med dom iställeT=)


självklart kan du mäta själv hemma.men då måste du ha nå slags kopplingschema osv:) annars blir de lite jobbigt å löda lös alla komponenter=)...
går säkert å mäta över komponenterna oxå.men inte min starka sida:)
vad de gäller att de knappt orkar skicka ut nog med effekt kanske inte beror på steget utan dina kopplingar? ditt batter?

hur tjocka kablar har du kan vi börja med?.
hur pass gammalt och kraftfullt batteri har du?. mitt batteri har 4år på nacken och de orkar knappt hålla uppe spänningen stabilt när ja matar mina basar med 650WRMS i 2ohm... och då har ja 25mm2 kablar..plus en extra 25mm2 kabel från batteri till chassi..

dina kopplingsplintar kan du lägga muttrar på undersidan om du vill:P lite rackel.men känns lite väl å skicka in steget för att byta dom:)

Jag använder batteri från Biltema. Som ligger på 60a har jag för mig.
30mm2 ström/jord kabel och en 60amp säkring från biltema.
Ja jag får nog testa mig fram och mäta. Ska nog gå fint=) hehe

och du har plåtrena ytor för jorden? slipa ordentligt.och sätt rediga kabelskor..sen sätter du en extrakabel till batterieg då orginaljorden suger oftast=)...
du kan även mäta upp steget.belasta de så mkt som möjligt (så mkt så att basarna låter bra). sen mäter du på kopplingsplintarna...den ska ALDRIG sjunka under 12v... ha bilen igång oxå
sen är väl inte biltemas de bästa man kan ha:) om du vill satsa så släng på ett running bull batteri från BRL. dessa klarar av att leverera snabb ström och även klarar dem av att bli urladdade och inte gå sönder:)..

Audi A5 (2008)
Drönirettab
10 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

-Brink- skrev:
30mm2 ström/jord kabel och en 60amp säkring från biltema.

Steget har tydligen en verkningsgrad på ca 75% i 2 Ohm, då är det inte sämre i 4 Ohm. Räknat på 750 W och 14,4 V inmatad spänning så ska steget kunna dra uppåt ca 70 A när det körs mycket hårt.

Kabeln räcker till för att kunna utnyttja steget fullt ut i 4 Ohm, men säkringen är i minsta laget. Med tanke på att säkringen är köpt hos Biltema så betyder det att du har en AGU-säkring och såna har en viss tendens att kunna ge lite dålig kontakt i säkringshållaren ibland, dessutom händer det att de även kan glappa inuti själva säkringen. ANL är en bättre säkringsmodell tycker jag. smile

Säkringen är som sagt för klen för att få ut full RMS-effekt, men den ska ändå räcka till för att få ut hyfsat med effekt. Av den anledningen tror jag att det hellre rör sig om dålig kontakt någonstans. Du bör mäta upp vilken spänning som kommer fram på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter, då ser du om det rör sig om låg spänning och du kan i så fall mäta vidare var spänningen försvinner.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang