Luftscoop motorhuv

Arcangelus <3 Japs
11 oktober 2009 · 680 Inlägg

Hej,

Jag har en TRD-motorhuv med 4st relativt stora luftintag med svartlackat galler på.

Mitt problem är att när det regnar så kommer det in massvis med vatten rakt ner
i motorrummet (konstigt eller hur...stora hål i huven roll ) och jag vill försöka hålla det
så fräscht och fint som möjligt och inte ha det dyngsurt samt att det även kommer vatten
på batteriet vilket inte känns så roligt.

Jag har haft funderingar på om man skulle ta plexiglas och montera det under gallerna, så att det ser
ut som att man har luftintag (har det mest för utseendets skull kanske skall påpekas) men att
det inte kan rinna ner massa vatten i motorrummet. Kanske kan fästa fast det med någon bra massa (PL400?), sen täta med silikon och därefter göra någon form av "avrinnings-hål" längst fram så vattnet sipprar ut på ett markerat ställe. På så vis slipper jag ju vatten i motorrummet avsevärt.

Efter det är monterat kan man ju göra någon snyggt under själva huven sen för att täcka kanter och så runt glasen så det inte ser hemmabyggt ut.

Några åsikter,tack smile

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Xtravagant 1337
11 oktober 2009 · 1 343 Inlägg

Min personliga åsikt skiljer sig lite.
Är det inte snyggare och bättre att då bygga lite kåpor eller liknande runt de delar i motorn du inte vill ha vatten på? tex över batteriet, om du bygger en låda över..

På det viset blir det betydligt lättare att hålla rent när du väl ska tvätta ur motorutrymmet också..

Bara en tanke..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
VWGOLFR32 Avstängd
11 oktober 2009 · 73 Inlägg

Xtravagant skrev:
Min personliga åsikt skiljer sig lite.
Är det inte snyggare och bättre att då bygga lite kåpor eller liknande runt de delar i motorn du inte vill ha vatten på? tex över batteriet, om du bygger en låda över..

På det viset blir det betydligt lättare att hålla rent när du väl ska tvätta ur motorutrymmet också..

Bara en tanke..

Ja håller med dej

Arcangelus <3 Japs
11 oktober 2009 · 680 Inlägg

Men hade det med plexiglaset funkat rent säkerhets/funktionsmässigt?
Just för värme bla. och kanske att det håller rent fysiskt.

Jobbet i sig är jag lätt villig att lägga ner, någon "kåpa" blir svår att göra också faktiskt... =/
Har en batterihållare med Supra-loggan med, som känns dum att täcka över.
Ska dock byta "the battery terminal" (vet inte vad man kallar det på svenska)...den som sitter på polen.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Velox
11 oktober 2009 · 73 Inlägg

Jag måste nog hålla med de andra, eller nån annan smart,seriös lösning. Att limma fast plexibitar och täta med silicon känns lite epa-traktor om du frågar mig. Det är ju ändå en fin-bil!

Decibel
11 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Plexiglaset kommer se konstigt ut, dels är det känsligt för värme, smuts etc.
Så du kommer troligen åka runt konstant med ett par dimmiga rutor under scoopen wink

WeDo
13 oktober 2009 · 3 390 Inlägg

Kolla på min saab (gamla bilar). Där har jag plexiglas på huven.  Funkade kanon. Dock blir det ju ren styling då det inte fyller någon som helst funktion.

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang