Hur mkt skadas en bas av att spela fullrange?

kalle_kalle
9 november 2009 · 2 914 Inlägg

crossboy skrev:

jonash skrev:

crossboy skrev:
jag vet att man ska ta allt man hör och vad andra säger med en nypa salt tongue men som alla läskunniga kan läsa så står det av både EGEN erfarenhet och vad andra har sagt wink jag har iaf prövat och talspolen blir varm fortare när den spelar fullrange än när den spelar under cirka 60hz där den är gjord för att spela smile

Hur har du mätt det?

jag tog min bas, ställde "gainen" och volymkontrollen och sen testade jag att spela 1 minut (exakt!) av en låt med insignal från subutgången, direkt efter kännde jag på konen och luktade i porten, konen var fortfarande kall och de luktade inte brännt, väntade ca 1 timme o gjorde sen samma sak fast med insignal från frontutgången, när man då kände i mitten på konen var de varmt och det luktade "brännt" från basen/talspolen

jag har då inte haft problem med mina basar som jag spelat fullrange som jag spelat mååånga minuter på hög volym. dock var det smått OA (basporten och en av 8" saknades), och att det är superbas... nja tanlon från jula för 160:- tongue
dock är det väl inte så bra för basen att spela fullrange.

det är värre för en diskant att spela fullrange.

Senast redigerat av kalle_kalle (9 november 2009)

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 november 2009 · 2 353 Inlägg

kalle_kalle skrev:

crossboy skrev:

jonash skrev:
Hur har du mätt det?

jag tog min bas, ställde "gainen" och volymkontrollen och sen testade jag att spela 1 minut (exakt!) av en låt med insignal från subutgången, direkt efter kännde jag på konen och luktade i porten, konen var fortfarande kall och de luktade inte brännt, väntade ca 1 timme o gjorde sen samma sak fast med insignal från frontutgången, när man då kände i mitten på konen var de varmt och det luktade "brännt" från basen/talspolen

jag har då inte haft problem med mina basar som jag spelat fullrange som jag spelat mååånga minuter på hög volym. dock var det smått OA (basporten och en av 8" saknades), och att det är superbas... nja tanlon från jula för 160:- tongue
dock är det väl inte så bra för basen att spela fullrange.

det är värre för en diskant att spela fullrange.

Det ÄR inga problem för en bas att spela fullrange! Basar är gjorda för att ta stryk, både mekaniskt och termiskt. Skulle de ha problem, vad tror ni då mellanregister skulle ha?

En annan sak är dock hur det låter, men det är en annan diskussion.

Diskanter skall dock INTE ha fullrange, under resonansen ökar konutslaget 4ggr per oktav cirkus, och...ptja, den dan de gör diskanter som har 10mm slaglängd kommer all diskant låta skit...

Senast redigerat av jonash (9 november 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jonathan_lindgren
9 november 2009 · 297 Inlägg

Rickard-v skrev:
Ok har du en baslåda till så då är det inte så stora problem. För det är ju i basen dipol konstruktionen har sina svagheter.

Här ser du en dipol konstruktion som låter väldans bra. Prislapp ca 99000kr

http://www.linkwitzlab.com/images/photo … -IFA05.jpg

Mitt tips om du ska provköra på riktigt. Bygg en refäl baffel som på bilden. Ca 50-60cm bred.
Gör den så hög så mitten på konen kommer i öron höjd där du sitter o lyssnar.

Du måste ha lite material ovanför också. Lika mycket som på sidan om högtelementet.

Vinkla dem mot dig! Placera dem minst 0,5 meter från väggen bakom, gärna 1meter eller 2.
(dipoler kräver utrymme bakom för att låta bra)

Sätt på en bra skiva! (inte mp3 blä)

älskar utseendet på dipol högtalare asså <3 tongue  jo har en ganska bra ide på hur dom kommer bli smile kommer dock endast byggas av element jag har liggandes å skräpar så nån diskant blire inte med, kan hända att de blir en 4" bredbandare som komplement till 10", för att fylla ut uppåt. får se hur det blir smile får jag samma ljud som jag upplever när 10an bara ligger lös är jag mkt mer än nöjd big_smile

Rickard-v
10 november 2009 · 2 665 Inlägg

Skippa 10tummaren om du har en 4" bredband. och baslådan så klart.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Sharky
10 november 2009 · 10 287 Inlägg

Ska du eller jag berätta om spektrala energifördelningen i musik?

/Göran


jonash skrev:
Det ÄR inga problem för en bas att spela fullrange! Basar är gjorda för att ta stryk, både mekaniskt och termiskt. Skulle de ha problem, vad tror ni då mellanregister skulle ha?

En annan sak är dock hur det låter, men det är en annan diskussion. .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kalle_kalle
10 november 2009 · 2 914 Inlägg

Sharky skrev:
Ska du eller jag berätta om spektrala energifördelningen i musik?

/Göran


jonash skrev:
Det ÄR inga problem för en bas att spela fullrange! Basar är gjorda för att ta stryk, både mekaniskt och termiskt. Skulle de ha problem, vad tror ni då mellanregister skulle ha?

En annan sak är dock hur det låter, men det är en annan diskussion. .

känns som att snart kommer en lååååång avancerad förklaring ^^

DC4
10 november 2009 · 170 Inlägg

James skrev:
bas trycket som skapas på framsidan går bara runt kanten eftersom den bildar ett sug på baksidan.
basen finns där men når inte ditt öra

Den finns inte där utan släcks ut
Kallas Akustisk kortslutning  När ett membran rör sig framåt sker en kompression av luften framför membranet och en dekompression bakom. Någonstans måste en tryckutjämning ske. Den bakre vågen försöker då att sträva runt membranet och nå den främre vågen. När dessa vågor möts är de bakre de främres motsats och släcker därmed ut varandra. Detta kallas akustisk kortslutning= ingen bas och därför behövs låda

//Daniel

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
10 november 2009 · 2 353 Inlägg

Gör det du, om du tycker det är lönt wink big_smile

Sharky skrev:
Ska du eller jag berätta om spektrala energifördelningen i musik?

/Göran


jonash skrev:
Det ÄR inga problem för en bas att spela fullrange! Basar är gjorda för att ta stryk, både mekaniskt och termiskt. Skulle de ha problem, vad tror ni då mellanregister skulle ha?

En annan sak är dock hur det låter, men det är en annan diskussion. .

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Naughty Tee "There can only be one"
10 november 2009 · 205 Inlägg

crossboy skrev:
men som alla läskunniga kan läsa så står det av både EGEN erfarenhet och vad andra har sagt wink jag har iaf prövat och talspolen blir varm fortare när den spelar fullrange än när den spelar under cirka 60hz där den är gjord för att spela smile

Mja om spolen blev varmare i ditt fall berodde nog på att du vid fullregister överstyrde steget mer så att detta således började klippa/dista mer vid de lägre frekvenserna, speciellt om du även hade ställt på tonkontrollerna så att du fick basen att krama ur sig mer högfrekvent ljud än vad elementet är byggt för.

Rickard-v
11 november 2009 · 2 665 Inlägg

DC4 skrev:

James skrev:
bas trycket som skapas på framsidan går bara runt kanten eftersom den bildar ett sug på baksidan.
basen finns där men når inte ditt öra

Den finns inte där utan släcks ut
Kallas Akustisk kortslutning  När ett membran rör sig framåt sker en kompression av luften framför membranet och en dekompression bakom. Någonstans måste en tryckutjämning ske. Den bakre vågen försöker då att sträva runt membranet och nå den främre vågen. När dessa vågor möts är de bakre de främres motsats och släcker därmed ut varandra. Detta kallas akustisk kortslutning= ingen bas och därför behövs låda

//Daniel

Du skriver ju samma sak som james men med andra ord. Om inte basen finns där, vad är det då som släck ut???

Du har bara delvis rätt. Lyssna på högtalarna på bilden som jag la in, Du kommer att börja leta efter subwofern. Du kommer inte tro dina öron.

Det släcks ut ja. Men det är mitt emellan fram o baksidan som det blir noll. Alltså på sidan av baffeln. Där emellan finns det bas kvar som inte är helt utsläckt! Där blir det en väldigt snabb ren bas utan färgningar från en låda som skapar resonanser!

Senast redigerat av Rickard-v (11 november 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Jonathan_lindgren
11 november 2009 · 297 Inlägg

upplevde iaf en sju helvetes ren å härlig bas om man hamnade i sweet spot på 10" dock fick man va väldans nära smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang