Något bra att täta med när man bygger en baslåda?

Geiros Low is a lifestyle
30 augusti 2006 · 956 Inlägg

Jag ska bygga en baslåda och vill veta något bra att täta lådan med. ska ej klä den innan jag vet hur jag ska ha den. ska testa och bygga olika lådor.
Som sakt något bra att täta med.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Luddtussen Rally ludde
30 augusti 2006 · 213 Inlägg

Vanligt silikon använde jag i mina lådor...

Skruvade först ihop lådorna med "Flytande spik" som Byggfirman kallade det emellan bräderna.
Sedan tätade jag extra med Silikon på insidan för att få det riktigt fint...

////////RallyLudde////////
Theo
30 augusti 2006 · 859 Inlägg

Vanligt trälim funkar ruskigt bra. Både som lim och tätningsmedel

MVH Theo

bumpe Lastbilsmekaniker
30 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Bygger man bra så behövs varken spik skruv eller silicon, vanligt trälim och så tvinga ihop den... Det lossnar inte... Det är smidigt att skruva ihop den för du slipper köpa 20 tvingar... Mellan element och låda rekommenderas siliconsträng på metervara...

eleaken
30 augusti 2006 · 278 Inlägg

det är vell bra o skruva också så det inte vibbar loss limet efter ett tag eller ? o silikon för o täta bra

Björn_D
31 augusti 2006 · 32 Inlägg

En sak du kan göra för att täta lådan riktigt efter du har limmat och silikonerat den är att måla den invändigt med latex färg så blir spånskivan eller mdf helt luft tät. så att ingen luft kan smyga sig ut

Lev livet medans du kan. Du vet aldrig när det tar slut...
Jonve Livsnjutare
31 augusti 2006 · 342 Inlägg

bumpe skrev:
Bygger man bra så behövs varken spik skruv eller silicon, vanligt trälim och så tvinga ihop den... Det lossnar inte... Det är smidigt att skruva ihop den för du slipper köpa 20 tvingar... Mellan element och låda rekommenderas siliconsträng på metervara...

Mjo, men det kanske är lite svårt när inte alla har en klyvsåg ståendes hemma! Och ändå är det skit svårt att få det exakt tät!
Jag själv limmar, skruvar och spacklar för att få det tätt som ett ank-arsle!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
bumpe Lastbilsmekaniker
31 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Jonve skrev:

bumpe skrev:
Bygger man bra så behövs varken spik skruv eller silicon, vanligt trälim och så tvinga ihop den... Det lossnar inte... Det är smidigt att skruva ihop den för du slipper köpa 20 tvingar... Mellan element och låda rekommenderas siliconsträng på metervara...

Mjo, men det kanske är lite svårt när inte alla har en klyvsåg ståendes hemma! Och ändå är det skit svårt att få det exakt tät!
Jag själv limmar, skruvar och spacklar för att få det tätt som ett ank-arsle!

Ne jag vet man jag ahr ingen klyvsåg... Fogsvans och sticksåg finns, lägg en bräda på lagom avstånd från där snittet ska va och sen styr man bottenplattan på sågen mot brädan så blir det skott-rakt som timell säger...

hansson_1985
1 september 2006 · 106 Inlägg

gå med ritningarna till en brädgård. dom sågar ut allt du ska ha och tar inte alls mycket betalt för de. visst de är inte lika kul men de är kul att limma ihopp den när allt stämme på mm och allt blir som de ska..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang