handbroms volvo 740

slobbanp
2 december 2007 · 2 Inlägg

hej... har ett problem med min 740 handbromsen tar mer på ett hjul än det andra?? har byt bromsbakar å justeringen på bakaxeln som var av!! vad e problemet??? MVH sebbe

Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 december 2007 · 716 Inlägg

slobbanp skrev:
hej... har ett problem med min 740 handbromsen tar mer på ett hjul än det andra?? har byt bromsbakar å justeringen på bakaxeln som var av!! vad e problemet??? MVH sebbe

Prova att byta handbromswiren kan ju ha tjärvat

Bos
2 december 2007 · 264 Inlägg

Du kan ju justera varje hjul individuellt,  genom hålet i bromskivan/trumman..

Volvo v70 (2008)
Sorling
2 december 2007 · 207 Inlägg

svetsa diffen:D

Linus195 DIESEL är fränt
4 december 2007 · 28 Inlägg

Bos skrev:
Du kan ju justera varje hjul individuellt,  genom hålet i bromskivan/trumman..

snälla berätta hur man ställer de individuellt på 740

Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 december 2007 · 716 Inlägg

Linus195 skrev:

Bos skrev:
Du kan ju justera varje hjul individuellt,  genom hålet i bromskivan/trumman..

snälla berätta hur man ställer de individuellt på 740

Hehe säger detsamma:P,, men prova byt Wiern, kan ju ha tjärvat som sagt

stockman
8 december 2007 · 24 Inlägg

vill me veta hur man justerar handbromsen inviduellt på en 740????

Volvo V90 (1998)
Bos
8 december 2007 · 264 Inlägg

Som jag skrev ovan, så är det ett hål i bromskivan mellan pinnbultarna till hjulet.
I det hålet kan man köra in en skruvmejsel och skruva isär lr ihop spännaren(en typ skruv med kuggar/taggar på) till bromsbackarna genom att "kugga" den skruven upp lr ner.
För att föstå vilket håll man ska "kugga" åt och vart den sitter så är det smidigast att skruva av bromskivan, så att men ser anordningen.

Tänk på att spännaren måste va ganska smord för att fungera rätt, rostar ju oftast gött därinne.

Hoppas att min förklaring inte blev allt för snurrig då jag e gött jefla bakis.

Volvo v70 (2008)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
8 december 2007 · 716 Inlägg

Bos skrev:
Som jag skrev ovan, så är det ett hål i bromskivan mellan pinnbultarna till hjulet.
I det hålet kan man köra in en skruvmejsel och skruva isär lr ihop spännaren(en typ skruv med kuggar/taggar på) till bromsbackarna genom att "kugga" den skruven upp lr ner.
För att föstå vilket håll man ska "kugga" åt och vart den sitter så är det smidigast att skruva av bromskivan, så att men ser anordningen.

Tänk på att spännaren måste va ganska smord för att fungera rätt, rostar ju oftast gött därinne.

Hoppas att min förklaring inte blev allt för snurrig då jag e gött jefla bakis.

Då tycker jag att du kan skicka en bild på det;) jag har aldrig varit med om att man kan göra det på en 740;)

Bos
8 december 2007 · 264 Inlägg

Hmm, fan kanske va nån annan bil som det var så på.ha

Volvo v70 (2008)
Saab_Emil Bilmekaniker
8 december 2007 · 199 Inlägg

haha

Rooth07 Lindahls Gräv AB
8 december 2007 · 716 Inlägg

Bos skrev:
Hmm, fan kanske va nån annan bil som det var så på.ha

Japp på brorsans saab 9-5 är det så på, finns många som har den funktionen, men inte volvo 240 / 740. 940 vet jag inte,, men tror inte det är på dom heller

Drönirettab
8 december 2007 · 21 761 Inlägg

Åtminstone en del 240 har den justeringen, men jag vet inte om alla årsmodeller fram till -93 har det.

_ralle_ Servicetekniker
9 december 2007 · 235 Inlägg

Men det finns faktist justering ute vid hjulen på dom 740 som har antispin har jag förmig. Men till 99% så har inte 740 någon justering ute vid hjulen.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
KuLLeN
3 mars 2009 · 85 Inlägg

hehe gammal tråd men hur justerar man egentligen??
bilen är en volvo 940 -92 och det går EJ att justera bakom bromskivan! hittade ingen spännare vid handtaget heller men ja kolla iofs inte så noga? smile

BMW 320iM (1989)
Zwudda Refined
3 mars 2009 · 1 770 Inlägg

du Justerar vid mittkonsollen inne i bilen. Plocka bort askfatet bag så kommer du åt en plast gängstång där smile

wesakgamc StaticVikings(Member)
23 november 2009 · 53 Inlägg

Som nån sa här, gammal tråd, men jag säger det en gång så är det gjort...
DET FINNS justering på 740's fram till årsmodell -90.. då började dom med "automatiska" spännare, som inte alls gör nån större nytta smile

Live long and prosper
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang