Bilen skakar vid 90-95 kmh, bara där. Varför?

stahre
24 november 2009 ·

Tja! har en 850 GLT som börjar skaka en del vid ca 90-95 kmh, bara just i den hastigheten, aldrig när man kör saktare eller ligger i högre hastigheter. Undrar va fan det är så för? Däcken är balanserade och det är lika med både vinter och sommardäck. Bromsarna är genomgångna och har bytt belägg/ok för kanske 300 mil sen. Var lika innan och efter. Så har ni nåt tips på vad det kan vara?
Mvh

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
24 november 2009 · 5 650 Inlägg

helt 100% på att de inte är nått med bromsarna hade så där på en 940 då va de att 1 ok låg på lite hela tiden ?

tänke mera på såg en handbromstråd om en 850 glt fick för mig de va du som la upp den?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Aronsson_Kil
24 november 2009 · 653 Inlägg

stahre skrev:
Tja! har en 850 GLT som börjar skaka en del vid ca 90-95 kmh, bara just i den hastigheten, aldrig när man kör saktare eller ligger i högre hastigheter. Undrar va fan det är så för? Däcken är balanserade och det är lika med både vinter och sommardäck. Bromsarna är genomgångna och har bytt belägg/ok för kanske 300 mil sen. Var lika innan och efter. Så har ni nåt tips på vad det kan vara?
Mvh

Går bilen ryckigt eller börjar bilen svaja över vägen eller vad menar du? Hela bilen bara börjar skaka?

Mvh Mattias

stahre
24 november 2009 ·

MrEricsson skrev:
helt 100% på att de inte är nått med bromsarna hade så där på en 940 då va de att 1 ok låg på lite hela tiden ?

tänke mera på såg en handbromstråd om en 850 glt fick för mig de va du som la upp den?

Mjo frågade om handbromsen i den andra tråden ja...men det har inget med det här att göra.

Nej bilen börjar inte svaja eller så, blir inte otäck att köra och känns inte som om nåt håller på att gå sänder. men det liksom skakar i ratten och ja i hela bilen, är lite drygt då 90 kmh är en rätt vanlig hastighet att köra i, få altid ligga lite över för att det inte ska skaka, och  är som sagt bara mellan 90-95 typ annars inte ett dugg, inte ens om jag kör i 180.

Busgrabb Rejsa ?
25 november 2009 · 2 959 Inlägg

Kan var en en drivknut/axel som e kass.
En polare hade liknande problem med sin S60 och det försvann efter byte av axel.

Autotech
BMW 335D (2008)
alain www.bimmerpower.org
25 november 2009 · 3 995 Inlägg

Skakning i ratten mellan 85-100 är en typisk sjukdom av bilar som tappa bort några balansvik i fram hjulen, kolla upp det innan du börjar med annat.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Danne_87
25 november 2009 · 57 Inlägg

Typiskt fel som sagt med hjulen, antigen en vikt som saknas eller så fastnar det gammalt salt och annat modd i fälgarna, som gjort att det vibrerar i just den hastigheten.
Hade ett likadant fel förrförra vintern. Fick tvätta fälgarna 2-3 ggr i veckan för att slippa det.

Volvo V70 TDI-R "The Black Pearl" (1998)
Busgrabb Rejsa ?
25 november 2009 · 2 959 Inlägg

stahre skrev:
Tja! har en 850 GLT som börjar skaka en del vid ca 90-95 kmh, bara just i den hastigheten, aldrig när man kör saktare eller ligger i högre hastigheter. Undrar va fan det är så för? Däcken är balanserade och det är lika med både vinter och sommardäck.Bromsarna är genomgångna och har bytt belägg/ok för kanske 300 mil sen. Var lika innan och efter. Så har ni nåt tips på vad det kan vara?
Mvh

Han skriver ju ovan om däcken...

Autotech
BMW 335D (2008)
myran Foto/Bilnörd
25 november 2009 · 1 541 Inlägg

kassa styrleder/bussningar/spideled. upp med bilen i luften och ryck o slit i däcken för o se fall det glappar någon stans.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
stahre
25 november 2009 ·

myran skrev:
kassa styrleder/bussningar/spideled. upp med bilen i luften och ryck o slit i däcken för o se fall det glappar någon stans.

Det borde det inte heller bara då både styrled och spindel byttes på både höger/vänster för ca 1,5år sen. Men ska kolla det ni sa om balansvikt!

blacken
25 november 2009 ·

myran skrev:
kassa styrleder/bussningar/spideled. upp med bilen i luften och ryck o slit i däcken för o se fall det glappar någon stans.

Eller glappt hjullager..

habomaster
25 november 2009 · 463 Inlägg

Du hade precis bytt bromsgrejor? Har du fått dit allt sånt ordentligt utan rost/grus/kopparpasta mellan? Det måste vara helt rent mellan nav och skiva och om det är flytande och, se till att glidpinnarna glider lätt.

Tab Rycketofta Racing
25 november 2009 · 292 Inlägg

hade liknande på min och då var det en av de yttre damaskerna so hade kasat neråt alltså närmare drivknuten. jag drog ut den igen och allt var borta smile

//Rycketofta Racing
RannerKing www.LynxTalk.se
25 november 2009 · 420 Inlägg

Jag hade exakt samma problem med min Passat. Vid 100-105km/h började bilen skaka som f*n!
Bytte bakdämpare och nu är problemet som bortblåst!

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Scuderia_Lusso Profile at Phoenix Foundation
25 november 2009 · 171 Inlägg

alain skrev:
Skakning i ratten mellan 85-100 är en typisk sjukdom av bilar som tappa bort några balansvik i fram hjulen, kolla upp det innan du börjar med annat.wink

Detta hade jag som fel på min A2 vid 80. Efter en balans/vikt check hos däckhandlarn så va problemet ur världen, förr mig ialf.

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth
stahre
25 november 2009 ·

habomaster skrev:
Du hade precis bytt bromsgrejor? Har du fått dit allt sånt ordentligt utan rost/grus/kopparpasta mellan? Det måste vara helt rent mellan nav och skiva och om det är flytande och, se till att glidpinnarna glider lätt.

Jorå allt är ordentilgt gjort och bytte oken på höger/vänster bak, dom främre är inte allt för gamla men tog isär för att se så det var ordentilig med glid osv. Tycker inte det borde vara bromsarna, men kan ju inte utesluta det..
Men annars vad ju lite olika bud på vad det kan vara. Får väl helt enkelt ta ett tips i taget och se om det blir nån förbättring. Dyrt kanske det blir dock... tongue

turbodeath
27 november 2009 · 2 452 Inlägg

kolla du länkarmarna mina var helt i bussningarna....min bil bettede sig likadant,bytte länkarmar ,samnt så byte jag drivknuten för där var den helt slut,för dom som hade haft bilen innan hade ju monterat utan att lägga i fett,kan säga så här det var inte nått som höll ihop det...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang