Slår i ratten över 200 km/h?

Hybriden
22 november 2009 · 677 Inlägg

showit skrev:
kan vara så enkelt att däcken inte får gå fortare än 190km/h..

J Max 100
K Max 110
L Max 120
M Max 130
N Max 140
P Max 150
Q Max 160
R Max 170
S Max 180
T Max 190
H Max 210
V Max 240
Y obegränsat:P

Nej,jag kunde ligga i 250 förrut utan problem utan allt började när jag sladdade

Aerocombi Xenoholic
22 november 2009 · 2 559 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

Tur att man balanserar hjulen själv o inte hos din polare. Snurrar nämligen tills den visar 0 vilket det brukar bli efter första gången (dock inte alltid). Obalans brukar ju dock visa sig som mest runt 100 km/h.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
exoop
22 november 2009 · 469 Inlägg

ja har haft samma problem dock vid 175km/h och uppåt, då jag självklart trode det vara någonstans i framvagnen så bytte jag stab-stag, bromsskivor, ballancerade alla hjulen (jobbar på däck firma), centrerade hjulen på naven, och kollade allt som kunde vara glapp. Men dock utan resultat!! allt vart helt knas i skallen och klurade för mig själv vad som kunde vara felet, då senare när jag står och snackar med en kund som jobbar på nån sorts skrot så sade han att han hade fått in en bil som kört av vägen i pga slag i ratten. Jag blev ju lyrisk och frågade vad som kunde vara fel och han sa att på den bilen var det länkarmsbussningarna bak!! jag fort som faan köpte och monterade, gjorde en fyrhjulsinställning och ut och provkörde, precis som en ängel från himlen så var slagen borta och bilen gick så rart och fint!! (bmw 318is -92 e36) MVH

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Hybriden
22 november 2009 · 677 Inlägg

exoop skrev:
ja har haft samma problem dock vid 175km/h och uppåt, då jag självklart trode det vara någonstans i framvagnen så bytte jag stab-stag, bromsskivor, ballancerade alla hjulen (jobbar på däck firma), centrerade hjulen på naven, och kollade allt som kunde vara glapp. Men dock utan resultat!! allt vart helt knas i skallen och klurade för mig själv vad som kunde vara felet, då senare när jag står och snackar med en kund som jobbar på nån sorts skrot så sade han att han hade fått in en bil som kört av vägen i pga slag i ratten. Jag blev ju lyrisk och frågade vad som kunde vara fel och han sa att på den bilen var det länkarmsbussningarna bak!! jag fort som faan köpte och monterade, gjorde en fyrhjulsinställning och ut och provkörde, precis som en ängel från himlen så var slagen borta och bilen gick så rart och fint!! (bmw 318is -92 e36) MVH

MM det låter fan inte som en dum ide, får gå under bilen och känna hur det känns.
Borde iofs inte vara dåliga tycker man efter 2000 mil?

Hybriden
23 november 2009 · 677 Inlägg

Elda skrev:

Bergkuist skrev:

exoop skrev:
ja har haft samma problem dock vid 175km/h och uppåt, då jag självklart trode det vara någonstans i framvagnen så bytte jag stab-stag, bromsskivor, ballancerade alla hjulen (jobbar på däck firma), centrerade hjulen på naven, och kollade allt som kunde vara glapp. Men dock utan resultat!! allt vart helt knas i skallen och klurade för mig själv vad som kunde vara felet, då senare när jag står och snackar med en kund som jobbar på nån sorts skrot så sade han att han hade fått in en bil som kört av vägen i pga slag i ratten. Jag blev ju lyrisk och frågade vad som kunde vara fel och han sa att på den bilen var det länkarmsbussningarna bak!! jag fort som faan köpte och monterade, gjorde en fyrhjulsinställning och ut och provkörde, precis som en ängel från himlen så var slagen borta och bilen gick så rart och fint!! (bmw 318is -92 e36) MVH

MM det låter fan inte som en dum ide, får gå under bilen och känna hur det känns.
Borde iofs inte vara dåliga tycker man efter 2000 mil?

om problemet uppstod innan du bytte grejjerna så är det inte dessa grejjer som är fel. om problemet uppstod efter du bytte grejjerna så kan dom vara kassa. det är så enkelt det är. hur länge dom "borde" hålla spelar ingen roll om dom inte är hela.

Mm får palla upp bilen och känna runt lite då, ska även ta bilen till en ny däckfirma o be dem kolla i fall tidigare verkstäder varit idioter

_Limpan MulleRacing
23 november 2009 · 499 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

Jag jobbar på däckverkstad, och alltid när vi balanserar så kör vi hjulet en gång till. Är den skev så kan det hända att man måste flytta vikterna lite. Men vi balanserar aldrig med vikter på mer än ett ställe, dvs en punkt på insidan och en punkt på utsidan.

Men som alla har sagt på denna tråden så är det antagligen obalans, eller att däcket inte är godkänt för höga hastigheter. Men titta så att fälgen är helt ren inuti också!

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
23 november 2009 · 499 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Hoppas du har centrumringar som sitter fast mot centrum på navet annars ett vanligt fel

Då hoppar hela bilen innan du nått hundra!

Volvo 242 (1975)
exoop
24 november 2009 · 469 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:

AnderssonE30 skrev:
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

Jag jobbar på däckverkstad, och alltid när vi balanserar så kör vi hjulet en gång till. Är den skev så kan det hända att man måste flytta vikterna lite. Men vi balanserar aldrig med vikter på mer än ett ställe, dvs en punkt på insidan och en punkt på utsidan.

Men som alla har sagt på denna tråden så är det antagligen obalans, eller att däcket inte är godkänt för höga hastigheter. Men titta så att fälgen är helt ren inuti också!

men det vore konstigt om det skulle vara obalans? då borde han märka det i lägre hastighet och så ska det öka gradvis hela tiden och inte bara komma hux flux vid 200 och bilen blir okontrolerbar eller? (jobbar också som gummi gubbe och vi gör som du säger också, vi snurrar däcket fler gånger för att vara helt säkra men tar du sen av hjulet och sätter dit det så är det ca 5-10g fel ändå. Det är precis som glt_racing säger att det aldrig kan bli helt 100, för då måste du balansera hjulet på bilen och det är extremt omständigt!

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
ekelund88
24 november 2009 · 2 656 Inlägg

exoop skrev:

GLT_Racing_ skrev:

AnderssonE30 skrev:
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

Jag jobbar på däckverkstad, och alltid när vi balanserar så kör vi hjulet en gång till. Är den skev så kan det hända att man måste flytta vikterna lite. Men vi balanserar aldrig med vikter på mer än ett ställe, dvs en punkt på insidan och en punkt på utsidan.

Men som alla har sagt på denna tråden så är det antagligen obalans, eller att däcket inte är godkänt för höga hastigheter. Men titta så att fälgen är helt ren inuti också!

men det vore konstigt om det skulle vara obalans? då borde han märka det i lägre hastighet och så ska det öka gradvis hela tiden och inte bara komma hux flux vid 200 och bilen blir okontrolerbar eller? (jobbar också som gummi gubbe och vi gör som du säger också, vi snurrar däcket fler gånger för att vara helt säkra men tar du sen av hjulet och sätter dit det så är det ca 5-10g fel ändå. Det är precis som glt_racing säger att det aldrig kan bli helt 100, för då måste du balansera hjulet på bilen och det är extremt omständigt!

va snackar du om .. låter som nån spelat "allan" med dig klart går de få en alu fälg 0-0 på ballanseringsmaskinen utan  större problem faktiskt

har du kollat så ditt däck e helt runt ? be killarna på däckfirman snurra den i ballanseringsmaskinen o kolla för inget däck e helt runt bara mindre ovalt så kolla de

annars om du sladdat väldigt mycket kolla så inte korden losnat från gummit då slår de en heldel

och ja jag jobbar på däckfirma

SonKA
26 november 2009 · 31 Inlägg

Bergkuist skrev:
Tja!

I somras hade jag grova problem med bilen i högre hastigheter, tänkte jag skulle årtgärda det tongue

Det är så här att jag inte har några vibrationer som helst i bilen innan 190, vid 190 börjar bilen slå och i 200 går det inte att hålla den i en fil, utan ratten skakar o har sig.

Jag har bytt
styrleder,inrestyrleder,spindeleder,länkarmsbussningar.

Det enda som är kvar är stab stagen? kan de orsaka det?

Jag vill inte ha moral tanter säga att man inte ska ligga i 200 blås!


Är rätt kluven i detta

Jag hade något liknande fast det vibrera och slog utahelvete i 90km/h. Jag satte bara på vinterdäck fram så försvann det. Och enligt däckverkstan var det själva hjulet och inte fälgen det var fel på.

Senast redigerat av SonKA (26 november 2009)

Pillevinken
26 november 2009 · 406 Inlägg

Du har inte fått en seperation i korden? Hände mig för några år sedan. Bilen slog som fan mellan 45 och 55km/H sen började det igen vid 170km/h. Visserligen så borde det synas när man balanserar tycker jag. Prova andra däck och fälgar om du inte redan gjort det

My way or the highway? I take both sideways
volvoentusiasten
27 november 2009 · 4 005 Inlägg

Kan en cord släppa INNUTI däcket?

_Limpan MulleRacing
27 november 2009 · 499 Inlägg

linuslinje skrev:
Kan en cord släppa INNUTI däcket?

däcket kan separera innifrån ja:P

Volvo 242 (1975)
dawwe ...has left the building...
28 november 2009 · 4 474 Inlägg

Gissar på att du har "duktigt" låg profil (typ 35) o stora fälgar (minst 18"). Ett tips är som man sagt tidigare att göra en "nollbalansering" många nöjer sig med 5 gram...Sedan bör du även ta bilen till en däckfirma som kan mäta "marktrycket", dvs köra varje hjul mot nån slags rulle som "mäter" skillnader i tryck. Minns inte hur mycket det får variera men är det för stora variationer betyder det att antingen däcket eller fälgen är "orund", detta kan man försöka kompensera för genom att kränga om däcket på fälgen så att det förhoppningsvis blir bättre...Gissningsvis får du betala en ungefär dubbelt så mycket jämfört med en vanlig balansering. Jag har själv små-små störande vibbar i min bil kring 100, o jag har bytt ALLT till nya grejer (drivaxlar,kardan,hjullager..u name it!) så även jag kommer ta den till n seriös firma för nollbalansering samt mätning av "marktrycket", fälgarna är i mitt fall helt ostötta, inga Kina-fälgar utan "Made in Germany", så jag gissar på att det kan vara Hankook-däcken som är liiite skumma...Dessa små-små vibbar skall bort då jag stör mig nåt så in i...Bilen vibbar absolut inget vid andra hastigheter,endast kring 100, går som på räls 200+smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang