Volvo 850 T5 -97, totalt död!

ivaron
1 december 2009 · 7 Inlägg

Ok, jag har en rad bekymmer med min volvo, men det största bekymret just nu är väl att den inte startar överhuvudtaget!
Det började med att man fick lov att fylla på kylarvätska hela tiden, oftare än bensin faktiskt. Men inget synligt läckage, och bilen blev inte varm eller så, oljan ser ok ut  Sen började diverse lampor lysa på panelen, bland annat den för ABS:en och antispinn, sen en dag slocknade bara all belysning utom bromsljusen.
Ja och nu startar den inte alls! Kan det ha att göra med att jag ignorerat att lambdasondslampan lyst ett tag? Den är verkligen helt död, trots batteriladdare och starthjälp. Har nu när jag tänker efter luktat lite konstigt, typ katalysator ett tag.
Jag är totalt värdelös på bilar, så nu står den här på gården med bogseringslinan hängandes från dragkroken, så att jag kan flytta den med 4hjulingen om så behövs.
Går den att rädda, eller är det bara att skrota skiten?

Mycket frågor blev det smile / Malin

Marlboroman
1 december 2009 · 8 234 Inlägg

Att du ignorerat motorelektrnoklampan kan mycker väl va en starkt bidragande orsak till problemet. Visst går det att rädda, men då lär man ha en dosa för att kolla felkoderna till att böja med. abnnars får man ge sig in på gissningar...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrAndybandy
1 december 2009 · 30 Inlägg

kolla färg på oljan i motorn, s¨den inte skurit, går motorn runt när du vrider på nycklen? gör den det och inte startar kan det vara givaren mellan motor/låda som kallas halgivare som e kass.. kylar vattnet: kolla inne under förarmattan (emot konsollen där stereon sitter) om där e blött, isåfall har ditt värme paket gått..

Muskler mäts i kubiktum..!
ivaron
1 december 2009 · 7 Inlägg

Hmm, tror jag investerar i en ny bil!
Jag gjorde en felsökning och fick koden 3-2-2, eller 3-2-1 minns inte riktigt! Jag tror faktiskt motorn skurit, för den går inte ens runt det minsta lilla! Kollat under mattan, torrt som snus! Trist, det var en rätt skoj bil att köra ändå!
Jag tänkte ha den som min "lärasigskruvabil" men jag tog mig nog vatten över huvudet!
Tack för snabba svar, ni är vassa på det här stället!
// Malin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang