Köpråd: Billig bensinsnål bil att ha i jobbet för max 40000.-

hedde73
9 december 2009 · 76 Inlägg

Jag är verkligen öppen för alla förslag.
Jag kommer ju att köra med bilen varje dag. Till och från jobbet har jag totalt fem mil ToR, sedan så skall jag ju ut på fältet o sälja, så det blir säkert en fem mil till om dagen. Så säg 10-15 mil per dag kommer jag att köra.
Så det jag behöver är en pålitlig bil som jag kan åka runt med som max kostar mig 40 000.- begagnat eller om det finns någon smart finansiering att tillgå.
Dessutom en bil som helst är rätt liten, smidig och bensinsnål.

vikingpower King Of The Road
9 december 2009 · 154 Inlägg

Köp en landrover freelander en sådan som jag har 1.8 liter .riktigt pigg bil och drar ca 0,8 ....fyrhjulsdrift gott om platts för 4 pers all utrustning man behöver ...och den bara går och går....

annars är ju mazda 323 från -00 och frammåt riktigt trevliga bilar går bra och dom krånglar lite....morsan har en -00:a hon har kört 10000 mil drygt med sin och inte ett enda fel.

mmvh / Henke

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!
Rquired Allmänt envis
9 december 2009 · 12 512 Inlägg

När du kör såhär pass mycket bil är det viktigaste att du har en bil du trivs så bra som möjligt med, och vad det är för bil är det bara du som vet. Har du några märken du vet att du trivs bättre i och några du vet med dig att du inte alls trivs med?

Goa bilar att åka långt i är i mina ögon tyskar (från landet som uppfann Autobahn wink ) det vill säga Audi, Bmw och Mercedes samt japanen som snarare vill vara mer amerikan och tysk; Lexus.

Lexus är det svårt att hitta en liten och billig bil för 40k, men en IS200 går kanske att hitta om du lägger till lite. Annars är tipset Audi A3 (gärna quattro men det drar mer) eller Bmw 3-serie compact.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hedde73
9 december 2009 · 76 Inlägg

Jag är öppen för det mesta. Dock så brukar jag alltid dra sätet så långt bak det går i alla de bilar som jag brukar köra. Sitter bra i Toyota bilar o andra som har lite benutrymme för föraren. Hur dom sitter bak är inte intressant då denna bil kommer att köras mest i tjänsten o då pker jag själv. Det viktiga är att den inte drar för mycket bensin.

IceEyes Varningar: För många..
9 december 2009 · 2 552 Inlägg

Toyota Corolla, snål, smidig, enkel att köra och det tyngsta argumentet, driftsäker smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
hedde73
9 december 2009 · 76 Inlägg

IceEyes skrev:
Toyota Corolla, snål, smidig, enkel att köra och det tyngsta argumentet, driftsäker smile

Spelar det någon roll hur gammal?

Rquired Allmänt envis
9 december 2009 · 12 512 Inlägg

hedde73 skrev:
Jag är öppen för det mesta. Dock så brukar jag alltid dra sätet så långt bak det går i alla de bilar som jag brukar köra. Sitter bra i Toyota bilar o andra som har lite benutrymme för föraren. Hur dom sitter bak är inte intressant då denna bil kommer att köras mest i tjänsten o då pker jag själv. Det viktiga är att den inte drar för mycket bensin.

Små bilar med små motorer och låg utväxling drar i många fall mer i hög fart än bilar med stora motorer och hög utväxling. Så i vilka farter är det du kör, antar att det är större landsväg/motorväg till och från jobbet och "vanlig" körning/stadskörning när du säljer på fältet?

För 50-60k kan du hitta en IS200, kanonfin bil och byggs av Toyota, vilket du skriver att du sitter bra i och så är de rejält pålitliga. Törstig? Inte direkt, men den är inte snål heller. Ett ex. bara;
http://www.blocket.se/kronoberg/Lexus_I … 20&w=3

Mercedes A-klass är annars väldigt liten och smidig med sina dryga 3.5m, men samtidigt bjuder den på väldigt mycket storbilskänsla och stabilitet i hög fart, samtidigt som den är väldigt säker. Och snål är den, problemet är att den bitvis är rejält dyr om något skulle gå sönder. Då främst under huven eftersom där är så trångt att motorn tex enklast lyfts ur för att byta startmotor.

Annars är det en Mercedes, vilket oftast innebär kvalitet men på senare år också innebär rost och lite lustiga elfel. Å andra sidan, modellen har en hel del stora fördelar som (kanske?) väger upp detta. Men; för 45k hittar du en A140-00 på bilfirma, vilket efter prut bör bli knappa 40k. Väldigt mycket bil för de pengarna:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mercede … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hedde73
9 december 2009 · 76 Inlägg

Mwecedes A-klass är en bil som jag kört förrut vid något enstaka tillfälle o faktiskt satt bra i, det som skrämmer mig dock är servicekostnader o så. Är det dyr service på dom?

Craazy_ Avstängd
9 december 2009 · 115 Inlägg

Köp en  Honda Civic , från 96 o uppåt ,  få miltal , drar lite bensin , problem fria ,, o så sparar du typ 20 tusen oxåå ... jag har haft ett antal civicar så jag vet att det är mkt pålitliga och bensinsnåla...

Rquired Allmänt envis
9 december 2009 · 12 512 Inlägg

hedde73 skrev:
Mwecedes A-klass är en bil som jag kört förrut vid något enstaka tillfälle o faktiskt satt bra i, det som skrämmer mig dock är servicekostnader o så. Är det dyr service på dom?

Skall du lämna in den på Mercedes kostar det en del, men så gör alla bilar och A-klass är inte speciellt farligt dyr. Dessutom, varför låta dem serva en såhär pass gammal bil där Garanti etc. är borta ändå? Att göra service själv är pilligt då det är trångt, men inte omöjligt. Annars finns det verkstäder som gör det för rena rea-priset jämfört med Mercedes.

Så servicen är inte så farlig, det som skall skrämma en lite är som sagt reperationskostnaderna. Startmotor, generator, koppling blir alla dyra eftersom motorn "måste" (eller bör, för det blir enklare så) lyftas ur. Å andra sidan, hur ofta byter man ovanstående?

A-klass är ingen billig bil att reparera, och i kombination med att den inte är lika pålitlig som tex. Corolla gör att den på punkten "underhåll" blir dyrare helt enkelt. Å andra sidan är A-klass mycket mer bil än japanarna, den går ju stabilare och lugnare i hög fart än de stora Primera/626 etc gör.

Men som sagt, det finns dyra punkter. Det var därför jag länkade till bilar från firma, skulle nu tex. kopplingen rasa inom kort tid efter köp har de i alla fall visst ansvar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Asseee
9 december 2009 · 142 Inlägg

Craazy_ skrev:
Köp en  Honda Civic , från 96 o uppåt ,  få miltal , drar lite bensin , problem fria ,, o så sparar du typ 20 tusen oxåå ... jag har haft ett antal civicar så jag vet att det är mkt pålitliga och bensinsnåla...

Word!
Civic 1.4is eller 1.5 96-99.

torpis Forummoderator
9 december 2009 · 10 572 Inlägg

Rquired skrev:
[Små bilar med små motorer och låg utväxling drar i många fall mer i hög fart än bilar med stora motorer och hög utväxling. Så i vilka farter är det du kör, antar att det är större landsväg/motorväg till och från jobbet och "vanlig" körning/stadskörning när du säljer på fältet?

Det där låter som om jag själv skulle sagt det. Det är SKITNOGA att specifisera HUR du använder bilen.

min S40 2.0t 2001 drar 0.62l/mil om man åker en normal 90väg blandad med 70sträckor, typisk väg mellan två städer i sverige. Men till jobbet, 5mil på motorvägen med farthållaren på 125km/h så blir det 0.95l/mil.  Det är en rackans skillnad.

Jag tror även att en Civic eller vilken småbil som helst drar lika mycket och att en BMW 520 drar Mindre.

kör du 10-15mil om dagen är det bara dumt att inte köpa en diesel. Jag lånade en V50 DrivE och körde till jobbet, samma körsätt samma fart, den drog 0.52l/mil

så nyckeln till billig pendlarbil för motorvägen är en mellan/storklass dieselbil.  Även om jag skulle köpa en S60 D5 som kostar 6500kr/år i skall så sparar jag 5000kr per år jämfört mot min bensinbil. som bonus behöver jag bara besöka macken varannan vecka istället för varje.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Gladh90
9 december 2009 · 124 Inlägg

jag har en jetta till salu smile den är billig och har gått 23 000 och är liten och väldigt skön att åka i big_smile skatt och försäkrning är nte alls dyrt på den faktist smile skriv till mnig om du vill ha mer info ;P

Senast redigerat av Denrosabofinken (9 december 2009)

viccoA
9 december 2009 · 3 110 Inlägg

Ska du köra mycket och långt tycker jag att du ska satsa på en dieselbil med hög komfort i mellanklassen.

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_95 … _8&w=3
Saab 9-5 2.2 TID -03 49kkr

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … _8&w=3
S60 D5 -03 59kkr

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_530_ … _8&w=3
BMW 530d -00 39kkr

http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ … _8&w=3
Mercedes E290D -97 30kkr

hedde73
9 december 2009 · 76 Inlägg

Jag kommer att köra mest i västra delarna av göteborg och även en del i innerstaden, så det blir kortare små sträckor.

trippelturbo Trucker
9 december 2009 · 2 710 Inlägg
Fart missbrukare
hedde73
9 december 2009 · 76 Inlägg

Så om jag skall försöka mig på en sammanfattning så skall jag främst kolla på Toyota Corolla eller Honda Civic alt. en diesel bil? Satsa på så ny bil som möjligt med så få mil som möjligt?
Är det realistiskt att jag kan ha en sådan bil i iaf fem år, om den dessutom är körd runt 15 000 mil?

Craazy_ Avstängd
9 december 2009 · 115 Inlägg

Köp civic , lovar att de bra bill för dina behov,, här har du par st ...
http://www.blocket.se/varmland/OBS__370 … 14&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Honda_ci … 14&w=3

hedde73 skrev:
Så om jag skall försöka mig på en sammanfattning så skall jag främst kolla på Toyota Corolla eller Honda Civic alt. en diesel bil? Satsa på så ny bil som möjligt med så få mil som möjligt?
Är det realistiskt att jag kan ha en sådan bil i iaf fem år, om den dessutom är körd runt 15 000 mil?

einherjer
9 december 2009 · 587 Inlägg

Suzuki Alto - bensinsnål som bara den ( snål på allt annat också för den delen som tex utrymme , komfort osv men billigt åker man - skatt 720 kr om året och drar under halvlitern långkörnigar )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang