B21 - b23 på 242

Sving
5 december 2009 · 3 Inlägg

hej ska byta motor nu på 240:in det sitter en b21 i nu och har precis köpt en b230(a). Ska man täka på något speciellt när man gör ett sånt motorbyte?? smile

Bensinskallen P o r s c h e
5 december 2009 · 1 700 Inlägg

Nä de ä bolt on alltihop i princip. Men ja misstänker att de sitter olika växellådor på de två motorerna så har du inte köpt till drivaxlar så får du flytta över växellådan du använder nu. Då får du förmodligen flytta över lamellen också då splinesen på b230:ins lamell ä fina och b21:an förmodligen är grova.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
JonasHalt
5 december 2009 · 699 Inlägg

du får nog byta svänghjul då det skiljer på b21 och b230.. Fördelen är att b21/b23 svänghjulen är flera kilo lättare än b230 hjulen. Så du vinner lite där smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

allt passar direkt, exakt allt!smile sen om man vill byta svänghjul o sånt så kan man ju de, men ingen som är nödvändigt!

...
Louksor
5 december 2009 · 1 915 Inlägg

Om bilen är -76 & nyare kommer det inte gå igenom besiktning om de ser att det är en B230 motor som sitter i, men oftast så går det igenom, motorerna ser rätt lika ut, förutom en del saker, som kan avslöja..

Splines på lamellerna skiljer mellan en del motorer/årsmodeller, så ska du ha kvar din gamla växellåda behöver du ev flytta över lamellerna från gamla motorn.

Annars är de väl inte så mkt mer, se till att vacumslangar osv hamnar på rätt plats.
Antar att du tänker byta tändsystem till det som sitter på B230A ? Det är brytarlöst och bättre än det med brytare på B21, behöver då fördelare, tändspole, tändmodul och lilla kabelhärvan mellan dom.


Sving skrev:
hej ska byta motor nu på 240:in det sitter en b21 i nu och har precis köpt en b230(a). Ska man täka på något speciellt när man gör ett sånt motorbyte?? smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
megastreetracer
7 december 2009 · 283 Inlägg

klart de går igenom besiktningen! har de alltid gjort för mej:P

...
Louksor
7 december 2009 · 1 915 Inlägg

Beror på hur kunnig besiktningsmannen är o vilket humör han är på.

Enligt reglerna så ska den inte bli godkänd, om den inte är reggad med sån motor.
-75 och äldre kan man stoppa i vilket motor man vill o regbesikta med, på -76 & nyare måste man byta till en med katalysator för att kunna regbesikta.

megastreetracer skrev:
klart de går igenom besiktningen! har de alltid gjort för mej:P

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
megastreetracer
7 december 2009 · 283 Inlägg

katalysatorn sitter väll inte i motorn heller??

...
Louksor
7 december 2009 · 1 915 Inlägg

eeh...? lol



Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Källa: SFRO



megastreetracer skrev:
katalysatorn sitter väll inte i motorn heller??

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Sving
9 december 2009 · 3 Inlägg

Nu är motor jäveln i tongue men eftersom det är ett brytar löst tändsystem på ny motorn så fick den inte plats för att torpedväggen tog i fördelar locket... men torped väggen gav med sig efter lite övertalning av rondell, spett och slägga tongue

Senast redigerat av Sving (9 december 2009)

megastreetracer
10 december 2009 · 283 Inlägg

o ni tror att dom på bilprovningen kollar allt detta?tongue min 245a jag hadde besiktigade jag 4 gånger med olika motorer, växellådor, bakaxlar, utan katalysator en gång med;)

...
Retepoj
12 december 2009 · 664 Inlägg

Sving skrev:
Nu är motor jäveln i tongue men eftersom det är ett brytar löst tändsystem på ny motorn så fick den inte plats för att torpedväggen tog i fördelar locket... men torped väggen gav med sig efter lite övertalning av rondell, spett och slägga tongue

Haha, hade samma problem tongue... Jävligt drygt, trodde fan att dert skulle funka, tills jag släptte ner motorn, passade absolut inte tongue... Men jag gjorde som du, och gav upp, orkade fan inte tongue.
Sedan köpte jag en annan bil istället smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang