Fototävling: Inför Årets Gorg-fotograf 2010! TEMAOMRÖSTNING! sid. 42

MrJAM
14 december 2009 · 1 464 Inlägg

Ett förslag, som du redan var inne på: Årets fotograf & Årets bild.
Bidragen sker genom att man visar två bilder, orginalet och (om man så önskar) den "manipulerade". Ändrar man inget i PS (eftersom man är a) Gud eller b) har tur wink) så laddas således samma bild upp två gånger.

Fördelen med detta är att man öppet visar vad som justerats, manipulerats. Man hymlar inte. För en fotograf/bildbehandlare så är det även av intresse att se före och efter behandlingar. Iallafall för min del, jag lär mig mycket på detta eller finner det iallafall intressant.

Nackdelarna är såklart att ärligheten inte är något man kan garantera. Vill folk glänsa så är vi tillbaka på Gå igen, för en kontrasthöjning och sepiafilter i efterhand är "ju inte så märkvärdigt". Det lär dessutom bli mycket bilder, kanske t.om. rotmos av ett ton bilder.

Kanske två tävlingar/trådar där man i manipuleringstråden korslänkar till orginalbilden?

Jag vet inte. Men jag tycker det känns som av vikt att separera bild, foto och fotograf ur samma andetag.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Urkas Kräsen grafiker
14 december 2009 · 1 775 Inlägg

Pja det var ju en lösning, att man skickar in både orginalbilden direk från kameran och sen slutresultatet, så får folk även bedömma bilden på det viset. Att gillar man inte att bilden nu (eventuellt) är så pass "manipulerad" så röstar man inte på den (även fast man kanske tycker den var grymt snygg, alltså att ens principer stoppar en istället ;\ ) utan röstar på nån som är bättre "direkt ur kameran".
Så aa, kan ju bli en lite "ärligare" tävling då?
Men som sagt, sätt inte upp för mycket regler, jag tycker i allafall att det blir krångligare då.

Ingen som har en åsikt om min eventuellt manipulerade bild där upp då? Är lite nyfiken ju! :D

Whine whine!
2002tii KOMETFOTO
14 december 2009 · 2 247 Inlägg

Största problemet hitils har ju varit att för få röstar tycker jag.Vet inte hur man ska få folk att bli intreserade av tävlingen?

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Cobra65
14 december 2009 · 9 Inlägg

Kanske så att den kan ligga på förstasidan konstant.

Pengar är inga problem...
Goran_R
14 december 2009 · 169 Inlägg

Kanske diskussionen ska handla om syftet med bilderna.
Om det gäller journalistik och dokumentation så är det inte ok att förändra innehållet, då faller iden att förmedla sanningen.
Om man istället försöker att visa en bil så fördelaktigt som möjligt så är syftet ett annat.

Jämför med att fotografera människor. Om man vill visa hur någon ser ut kallas det "porträtt". Om man istället använder alla trick för att någon skall se så bra ut som möjligt kallas det ofta modellfoto. Då är det helt ok att göra en massa justeringar.
Ett skäl att tillåta redigering är att som ställer upp med bilar nog vill att deras bilen ska se så bra ut som möjligt på bilden. Vill dom se hur den verkligen ser ut så är det bara att ta en runda till garaget...

Vill man ha ett så bra resultat som möjligt så måste man även acceptera att man använder dom verktyg som finns idag. Digitaltekniken har förändrar fotograferandet lika mycket som det har förändrat tuningen.  15 minuter vid en PC kan ge lika stor skillnad på en bild som det kan ge på en bils effekt idag.
Sen är det upp till dom som röstar att avgöra vad som är ok och blir snyggt!

/Göran R

jagarbosse Bilentusiast
14 december 2009 · 489 Inlägg

Norde skrev:
Men hur kommer man runt problemet med manipulering då? Skickar med en råfil och har fler personer i en jury..? Jag vet inte jag.. Kan bli omständigt samtidigt också.

väldigt bra idé, och enda sättet att kringgå detta med manipulering.
ställer upp om det blir av!

Dock får vi göra så att du Norde, lägger upp dom bilder som kommer in(anonymt) så får dom i juryn rösta ja eller nej. på så sätt vet ingen utom du vem som plåtat.


som urkas säger, så avskräcker regler.
MEN, utan regler blir det anarki, vilket avskräcker fler.

ju fler regler man har, desto mindre gråzoner uppstår = den som "arrangerar" tråden/tävlingen slipper massa skit som norde säger. har själv suttit i den sitsen, och även om inte alla gillar reglerna, så blir det lika bräde att spela på för samtliga.

"If you wanna play the game, you gotta play by the rules".

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
eMmet
15 december 2009 · 378 Inlägg

Goran_R skrev:
Vill man ha ett så bra resultat som möjligt så måste man även acceptera att man använder dom verktyg som finns idag. Digitaltekniken har förändrar fotograferandet lika mycket som det har förändrat tuningen.  15 minuter vid en PC kan ge lika stor skillnad på en bild som det kan ge på en bils effekt idag.
Sen är det upp till dom som röstar att avgöra vad som är ok och blir snyggt!

/Göran R

Kan bara instämma. Skulle det enbart utses vem som är bäst fotograf skulle alla fota exakt samma bil i samma miljö med samma kamera. Men då blir det inte en speciellt rolig tävling heller.
Setup, val av bil, val av miljö, redigering, tidpunkt, väder, allt är ju verktyg som fotografen har att jobba med. Hur många man väljer att jobba med eller behärskar är ju upp till en själv.
Många gånger har man en bild i huvudet av hur man vill att det ska se ut i slutändan och det är inte alltid det går att genomföra utan att ta flera exponeringar eller att redigera hårt t ex.

Reglerna som finns nu är väl inte så speciellt krångliga. Det enda jag kan tycka att det känns konstigt att det är tillåtet att plocka bort kamerautrustning ur bilden om man inte får plocka bort t ex linssmuts eller stenskott på en bil. Personligen plockar jag bort vad som än behövs för att framhäva bilen på bästa sätt både före och efter bilden tas.
Påstår man att redigering kommer avgöra denna tävling är man helt ute o cyklar, dom som ligger i toppen av tävlingen är antagligen dom som också har bäst grundbild innan redigering. Rätt komposition, rätt vinkel på bil och en bra exponering.

MrJAM
15 december 2009 · 1 464 Inlägg

eMmet skrev:
[...] Det enda jag kan tycka att det känns konstigt att det är tillåtet att plocka bort kamerautrustning ur bilden om man inte får plocka bort t ex linssmuts eller stenskott på en bil. [...]

Mjae... Jag tycker det är skillnad på att ta bort utrustning som famhävs i bilden mer än själva objektet och redigering av bilden för att modifiera objektet isig.

Därför menar jag att det får vara antingen eller. Och att tävlingstiteln bör ändras. Bästa fotograf vs. bästa bild innebär en väsentlig skillnad. Kan fotografer inte ta bilder bra nog att publicera utan att modifiera, är det bästa bild som gäller. De som kan presentera .3fr/dng/sr2/nef/tif/<insert annat format här> klassas således in under fotograf, utan krusiduller.

Att utse bästa fotograf tvivlar jag starkt på kräver samma miljö och objekt! Fotografernas betraktelser och 'att vara på rätt plats vid rätt tidpunnkt'-tur (i brist på bättre ord) spelar mycket väl in också.

Jag tvivlar på att det går att kombinera alls. Allt är inte monokromt och tillåter man ändringar drar var och sina egna slutsater. Som synes av diskussionerna. lol

(Personlig not: Du har ändå skött det bra Norde. Hoppas du inte tappar sugen helt. wink)

Edit; Förtydligande och mer raljerande. wink

Senast redigerat av MrJAM (15 december 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Urkas Kräsen grafiker
23 december 2009 · 1 775 Inlägg

Happ happ, tråden dog igen.
Norde: Hur går det? Hur många bidrag har du fått in? O hur känner du inför att ha en till tävling nästa år?

Whine whine!
Norde fotointresserad
23 december 2009 · 2 307 Inlägg

Urkas skrev:
Happ happ, tråden dog igen.
Norde: Hur går det? Hur många bidrag har du fått in? O hur känner du inför att ha en till tävling nästa år?

Har inte ramlat in så många bidrag faktiskt, runt 4-5 stycken har jag för mig. Kom igen nu, det är ju fritt tema och sista omgången folket!

jag kan hålla en till nästa år men då gäller det som sagt att vi har klara riktlinjer och nån hjälp så man slipper massa skit. Förslag på att det isf drar igång i februari eller mars så att vi hinner reda ut hur vi ska forma reglerna och rösta om teman.


När det gäller den här omgången har jag valt att flytta fram deadlinen EN dag till den 26 istället eftersom jag åker till fjälls den sista och inte kommer att kunna redovisa något resultat isf! Notera det allihopa så ni hinner skicka in!

araazz Wtf do you want?!
23 december 2009 · 234 Inlägg

Norde skrev:

Urkas skrev:
Happ happ, tråden dog igen.
Norde: Hur går det? Hur många bidrag har du fått in? O hur känner du inför att ha en till tävling nästa år?

Har inte ramlat in så många bidrag faktiskt, runt 4-5 stycken har jag för mig. Kom igen nu, det är ju fritt tema och sista omgången folket!

jag kan hålla en till nästa år men då gäller det som sagt att vi har klara riktlinjer och nån hjälp så man slipper massa skit. Förslag på att det isf drar igång i februari eller mars så att vi hinner reda ut hur vi ska forma reglerna och rösta om teman.


När det gäller den här omgången har jag valt att flytta fram deadlinen EN dag till den 26 istället eftersom jag åker till fjälls den sista och inte kommer att kunna redovisa något resultat isf! Notera det allihopa så ni hinner skicka in!

Bra bra !

You'll always walk alone!
2002tii KOMETFOTO
25 december 2009 · 2 247 Inlägg

RIA skrev:

Norde skrev:
Vill du bli årets fotograf på Garaget.org? Passa isf på att vara med i tävlingen som är uppdelad i tio omgångar och pågår under hela året.

Regler:
- Flest poäng efter tio omgångar tar hem titeln ”Årets fotograf på Garaget.org”.
- Max ett bidrag per person och omgång.
- Bilden ska vara tagen under 2009.
- När det gäller vad som får fotas är att man kanske utgår från det som de allmänna reglerna här på gorg utgår från när det gäller diskussion. Alla motorfordon som sträcker sig till fokl över 18 år är godkända, alltså inte mopeder och a-traktorer
- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering. Med manipulering avses bearbetning av bilden på så sätt att något läggs till eller tas bort i bilden. (Gäller dock ej kamerautrustning)Mer om bearbetning här   Om toning
- Ingen ram eller signatur får finnas till bilden då den ska vara så anonym som möjligt vid omröstningen.
- Bildstorlek: Minst 1024 pixlar
- Bilden laddar ni upp på en hemsida, ex. vis http://photobucket.com/ så att ni får en adresslänk till bilden. Ladda ej upp bilden på garaget.org då poängen med att det ska vara anonymt försvinner då.
- Bidraget(länken) skickas till mig, Norde, i ett PM. Skriv i ämnesraden vilken etapp det gäller.
- I slutet av månaden, vid deadline, lägger jag upp alla de bidrag som kommit in.
- När bidragen är upplagda sker omröstning under ett par dagar och därefter koras en månadsvinnare, en två och en trea i omgången.
- Första plats ger 3 poäng, andra plats 2 poäng och tredje plats 1 poäng per omgång. Om två hamnar på lika poäng delas lika poäng ut och platsen under kvittas.
- Om flera deltagare hamnar på samma poäng vid tävlingens slut vinner den som har flest högsta placeringar.
- Pris: Äran och titeln Årets Gorg-fotograf

Röstning:
- Vid röstning nominerar du som röstar tre stycken bidrag, en 1:a, 2:a och 3:a. Alltså EJ endast en bild!
- För att röstningen ska räknas krävs det alltså att du som röstar har lämnat tre röster och inte bara en.
- Kompisröstning är ej tillåten. Meningen med tävlingen är att vi ska utse de snyggaste bilderna och inte de vars fotograf har flest vänner.
- Deltagare i tävlingen får ej rösta på sina egna bidrag.

Teman:
Tävlingen kommer att delas upp i olika temaomgångar blandade med fria omgångar.

Etapp 1: Tema: Fri omgång,  Deadline 27 Mars – röstning till 31 Mars Bilder på sid. 3 - Resultat - sid. 6
Etapp 2: Tema: Detalj,  Deadline 26 April – röstning till 30 April   Bilder på sid. 9 - Resultat - sid. 12
Etapp 3: Tema: Action,  Deadline 27 Maj - röstning till 31 Maj   Bilder på sid. 15 - Resultat - sid. 18
Etapp 4: Tema: Nattfoto,  Deadline 28 Juni - röstning till 2 Juli    Bilder på sid. 19 - Resultat - sid. 20
Etapp 5: Tema: Fri omgång,  Deadline 26 Juli - röstning till 31 Juli   Bilder på sid. 21 - Resultat - sid. 23
Etapp 6: Tema: Race,  Deadline 27 Augusti - röstning till 31 Augusti Bilder på sid. 24 - Resultat - sid. 25
Etapp 7: Tema: Inredning,  Deadline 26 September - röstning till 1 OktoberBilder på sid. 27 - Resultat - sid. 28
Etapp 8: Tema: Årstid,  Deadline 27 Oktober - röstning till 31 Oktober Bilder på sid. 30 - Resultat - sid.33
Etapp 9: Tema: Rörelse, Deadline 26 November - röstning till 30 November Bilder på sid. 34 - Resultat - sid. 36
Etapp 10: Tema: Fri omgång,  Deadline 26 December - röstning till 30 December

LYCKA TILL!


Aktuell poängställning:
1. oskarbakke        13p

2. 2002tii                8p
     
3. jagarbosse          5p

Tyckte nog att detta lät som en kul tävling tills jag läste reglerna.
Som jag fattar så handlar det väl om att kora Garagets bästa fotograf.
Känns ju för mig utomordentligt märkligt att leta fram den vassaste fotografen om man samtidigt tillåter,
som reglerna säger enligt raden nedan.
- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering.
Ursäkta, men är det inte manipulering att ändra en bild i datormiljö?
Oavsett om man "bara" lägger på mer kontrast eller beskär.
Är det inte just det man ska begära av en bra fotograf, att han eller hon klarar av dessa moment vid tagningen av bilden.
Är det inte just det som är hela tjusningen med fotografering, leta ljus, leta bildvinklar, leta skuggor och låta kameran och fotografen skapa bilden på plats och direkt.
Det är för mig en bra fotograf, inte nån som smäller av 300 bilder som man sen mekkar i ordning i ett datorbehandlingsprogram.
Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, det va inte meningen. Jag förstår bara inte vitsen med tävlingen kontra regelverket. Inget för mig, men lycka till till er andra smile

Problemet är ju att när man fotar digitalt så måste det till en behandling av bilden för att det ska kunna bli en bild.Sen om den behandlingen görs i kameran eller i datorn har ingen betydelse enligt mig.I annat fall så skulle det bli så att alla var tvungen att köra med analog film då blir det ingen manupilation efter bilden är tagen.Men även där använder man sig av olika filter för att få fram en önskad effekt på bilden.
Sen är det ju så att om det ska bli en bra bild så måste den vara bra redan från början.Det går inte att ta en dåligt tagen bild och få den till att bli en kanon bild i ps.

Jag tycker att det ska vara fri redigering så länge man inte tillför något på bilden som inte fanns från början.
Tex lägga på en annan himmel eller bakgrund ej heller ta bort större föremål som tex papperskorgar och lyktstolpar ska inte vara tillåtet.Det är sådant som en bra fotograf ska kunna se i sökaren redan innan bilden tas att det inte ska vara med.

Ska vi rösta om årets bild 2009 i januari?
Vi kan ta alla bilder som plaserat sig på första andra och tredeje plats och rösta på.

Senast redigerat av 2002tii (25 december 2009)

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
araazz Wtf do you want?!
25 december 2009 · 234 Inlägg

2002tii skrev:

RIA skrev:

Norde skrev:
Vill du bli årets fotograf på Garaget.org? Passa isf på att vara med i tävlingen som är uppdelad i tio omgångar och pågår under hela året.

Regler:
- Flest poäng efter tio omgångar tar hem titeln ”Årets fotograf på Garaget.org”.
- Max ett bidrag per person och omgång.
- Bilden ska vara tagen under 2009.
- När det gäller vad som får fotas är att man kanske utgår från det som de allmänna reglerna här på gorg utgår från när det gäller diskussion. Alla motorfordon som sträcker sig till fokl över 18 år är godkända, alltså inte mopeder och a-traktorer
- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering. Med manipulering avses bearbetning av bilden på så sätt att något läggs till eller tas bort i bilden. (Gäller dock ej kamerautrustning)Mer om bearbetning här   Om toning
- Ingen ram eller signatur får finnas till bilden då den ska vara så anonym som möjligt vid omröstningen.
- Bildstorlek: Minst 1024 pixlar
- Bilden laddar ni upp på en hemsida, ex. vis http://photobucket.com/ så att ni får en adresslänk till bilden. Ladda ej upp bilden på garaget.org då poängen med att det ska vara anonymt försvinner då.
- Bidraget(länken) skickas till mig, Norde, i ett PM. Skriv i ämnesraden vilken etapp det gäller.
- I slutet av månaden, vid deadline, lägger jag upp alla de bidrag som kommit in.
- När bidragen är upplagda sker omröstning under ett par dagar och därefter koras en månadsvinnare, en två och en trea i omgången.
- Första plats ger 3 poäng, andra plats 2 poäng och tredje plats 1 poäng per omgång. Om två hamnar på lika poäng delas lika poäng ut och platsen under kvittas.
- Om flera deltagare hamnar på samma poäng vid tävlingens slut vinner den som har flest högsta placeringar.
- Pris: Äran och titeln Årets Gorg-fotograf

Röstning:
- Vid röstning nominerar du som röstar tre stycken bidrag, en 1:a, 2:a och 3:a. Alltså EJ endast en bild!
- För att röstningen ska räknas krävs det alltså att du som röstar har lämnat tre röster och inte bara en.
- Kompisröstning är ej tillåten. Meningen med tävlingen är att vi ska utse de snyggaste bilderna och inte de vars fotograf har flest vänner.
- Deltagare i tävlingen får ej rösta på sina egna bidrag.

Teman:
Tävlingen kommer att delas upp i olika temaomgångar blandade med fria omgångar.

Etapp 1: Tema: Fri omgång,  Deadline 27 Mars – röstning till 31 Mars Bilder på sid. 3 - Resultat - sid. 6
Etapp 2: Tema: Detalj,  Deadline 26 April – röstning till 30 April   Bilder på sid. 9 - Resultat - sid. 12
Etapp 3: Tema: Action,  Deadline 27 Maj - röstning till 31 Maj   Bilder på sid. 15 - Resultat - sid. 18
Etapp 4: Tema: Nattfoto,  Deadline 28 Juni - röstning till 2 Juli    Bilder på sid. 19 - Resultat - sid. 20
Etapp 5: Tema: Fri omgång,  Deadline 26 Juli - röstning till 31 Juli   Bilder på sid. 21 - Resultat - sid. 23
Etapp 6: Tema: Race,  Deadline 27 Augusti - röstning till 31 Augusti Bilder på sid. 24 - Resultat - sid. 25
Etapp 7: Tema: Inredning,  Deadline 26 September - röstning till 1 OktoberBilder på sid. 27 - Resultat - sid. 28
Etapp 8: Tema: Årstid,  Deadline 27 Oktober - röstning till 31 Oktober Bilder på sid. 30 - Resultat - sid.33
Etapp 9: Tema: Rörelse, Deadline 26 November - röstning till 30 November Bilder på sid. 34 - Resultat - sid. 36
Etapp 10: Tema: Fri omgång,  Deadline 26 December - röstning till 30 December

LYCKA TILL!


Aktuell poängställning:
1. oskarbakke        13p

2. 2002tii                8p
     
3. jagarbosse          5p

Tyckte nog att detta lät som en kul tävling tills jag läste reglerna.
Som jag fattar så handlar det väl om att kora Garagets bästa fotograf.
Känns ju för mig utomordentligt märkligt att leta fram den vassaste fotografen om man samtidigt tillåter,
som reglerna säger enligt raden nedan.
- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering.
Ursäkta, men är det inte manipulering att ändra en bild i datormiljö?
Oavsett om man "bara" lägger på mer kontrast eller beskär.
Är det inte just det man ska begära av en bra fotograf, att han eller hon klarar av dessa moment vid tagningen av bilden.
Är det inte just det som är hela tjusningen med fotografering, leta ljus, leta bildvinklar, leta skuggor och låta kameran och fotografen skapa bilden på plats och direkt.
Det är för mig en bra fotograf, inte nån som smäller av 300 bilder som man sen mekkar i ordning i ett datorbehandlingsprogram.
Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, det va inte meningen. Jag förstår bara inte vitsen med tävlingen kontra regelverket. Inget för mig, men lycka till till er andra smile

Problemet är ju att när man fotar digitalt så måste det till en behandling av bilden för att det ska kunna bli en bild.Sen om den behandlingen görs i kameran eller i datorn har ingen betydelse enligt mig.I annat fall så skulle det bli så att alla var tvungen att köra med analog film då blir det ingen manupilation efter bilden är tagen.Men även där använder man sig av olika filter för att få fram en önskad effekt på bilden.
Sen är det ju så att om det ska bli en bra bild så måste den vara bra redan från början.Det går inte att ta en dåligt tagen bild och få den till att bli en kanon bild i ps.

Jag tycker att det ska vara fri redigering så länge man inte tillför något på bilden som inte fanns från början.
Tex lägga på en annan himmel eller bakgrund ej heller ta bort större föremål som tex papperskorgar och lyktstolpar ska inte vara tillåtet.Det är sådant som en bra fotograf ska kunna se i sökaren redan innan bilden tas att det inte ska vara med.

Ska vi rösta om årets bild 2009 i januari?
Vi kan ta alla bilder som plaserat sig på första andra och tredeje plats och rösta på.

blir de inte lite mkt att välja på då?? blir ju 30 bilder..
första och andra skulle nog vara bäst.

You'll always walk alone!
Norde fotointresserad
25 december 2009 · 2 307 Inlägg

RIA skrev:
Tyckte nog att detta lät som en kul tävling tills jag läste reglerna.
Som jag fattar så handlar det väl om att kora Garagets bästa fotograf.
Känns ju för mig utomordentligt märkligt att leta fram den vassaste fotografen om man samtidigt tillåter,
som reglerna säger enligt raden nedan.
- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering.
Ursäkta, men är det inte manipulering att ändra en bild i datormiljö?
Oavsett om man "bara" lägger på mer kontrast eller beskär.
Är det inte just det man ska begära av en bra fotograf, att han eller hon klarar av dessa moment vid tagningen av bilden.
Är det inte just det som är hela tjusningen med fotografering, leta ljus, leta bildvinklar, leta skuggor och låta kameran och fotografen skapa bilden på plats och direkt.
Det är för mig en bra fotograf, inte nån som smäller av 300 bilder som man sen mekkar i ordning i ett datorbehandlingsprogram.
Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, det va inte meningen. Jag förstår bara inte vitsen med tävlingen kontra regelverket. Inget för mig, men lycka till till er andra smile

Regler är ett måste för att det ska finnas en bra stomme i en tävling. Skulle man slopa regler kan jag lika gärna lägga ner allt anser jag. När det kommer till redigering är det för mig en självklarhet! Även om man redigerar en bild gäller det att man gör det bästa av den redan i fotosituationen för att få en så bra bild som möjligt att kunna jobba med. Där gäller det att du ser ljuset, de störande sakerna du inte vill ha med eller den där perfekta solnedgången i bakgrunden och sedan med hjälp av kameran jobbar in den i bilden.

Att du lägger på kontrast och skärpa och så är även det en självklarhet, du måste helt enkelt kompensera för det som kameran tappar vid fototillfället. Allt för att få bilden så som du själv såg den vid fototillfället.


Folk brukar säga att gränsen för vad manipulering är brukar gå vid vad man kunde göra i mörkerrummet back in the days men saken är att där gick det att göra det mesta redan då. Du kunde mörka ner, ljusa upp, lägga till osv så det är ju inte heller någon lösning. PS ser jag bara som ett hjälpmedel, precis som en blixt.

I övrigt är jag inne på lite av det som 2002tii radar upp. Alltså att man ej bör få lägga till eller ta bort sakeri bilden som människor, lyktstolpar, himlar, träd osv osv. Eftersom det är, precis som han säger, upp till fotografen att lösa det på fotoplatsen. Får du med ett störande träd i bakgrunden? Slit med dig motosågen och kapa ner det först eller byt vinkel så att det inte stör lika mycket.

Att rösta om Årets bild var ett roligt förslag. Och även ett bra sätt att hålla liv i tråden tills januari tongue Frågan är om det blir för mycket med 30 bilder?

Norde fotointresserad
26 december 2009 · 2 307 Inlägg

RIA skrev:

Norde skrev:

RIA skrev:
Tyckte nog att detta lät som en kul tävling tills jag läste reglerna.
Som jag fattar så handlar det väl om att kora Garagets bästa fotograf.
Känns ju för mig utomordentligt märkligt att leta fram den vassaste fotografen om man samtidigt tillåter,
som reglerna säger enligt raden nedan.
- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering.
Ursäkta, men är det inte manipulering att ändra en bild i datormiljö?
Oavsett om man "bara" lägger på mer kontrast eller beskär.
Är det inte just det man ska begära av en bra fotograf, att han eller hon klarar av dessa moment vid tagningen av bilden.
Är det inte just det som är hela tjusningen med fotografering, leta ljus, leta bildvinklar, leta skuggor och låta kameran och fotografen skapa bilden på plats och direkt.
Det är för mig en bra fotograf, inte nån som smäller av 300 bilder som man sen mekkar i ordning i ett datorbehandlingsprogram.
Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, det va inte meningen. Jag förstår bara inte vitsen med tävlingen kontra regelverket. Inget för mig, men lycka till till er andra smile

Regler är ett måste för att det ska finnas en bra stomme i en tävling. Skulle man slopa regler kan jag lika gärna lägga ner allt anser jag. När det kommer till redigering är det för mig en självklarhet! Även om man redigerar en bild gäller det att man gör det bästa av den redan i fotosituationen för att få en så bra bild som möjligt att kunna jobba med. Där gäller det att du ser ljuset, de störande sakerna du inte vill ha med eller den där perfekta solnedgången i bakgrunden och sedan med hjälp av kameran jobbar in den i bilden.

Att du lägger på kontrast och skärpa och så är även det en självklarhet, du måste helt enkelt kompensera för det som kameran tappar vid fototillfället. Allt för att få bilden så som du själv såg den vid fototillfället.


Folk brukar säga att gränsen för vad manipulering är brukar gå vid vad man kunde göra i mörkerrummet back in the days men saken är att där gick det att göra det mesta redan då. Du kunde mörka ner, ljusa upp, lägga till osv så det är ju inte heller någon lösning. PS ser jag bara som ett hjälpmedel, precis som en blixt.

I övrigt är jag inne på lite av det som 2002tii radar upp. Alltså att man ej bör få lägga till eller ta bort sakeri bilden som människor, lyktstolpar, himlar, träd osv osv. Eftersom det är, precis som han säger, upp till fotografen att lösa det på fotoplatsen. Får du med ett störande träd i bakgrunden? Slit med dig motosågen och kapa ner det först eller byt vinkel så att det inte stör lika mycket.

Att rösta om Årets bild var ett roligt förslag. Och även ett bra sätt att hålla liv i tråden tills januari tongue Frågan är om det blir för mycket med 30 bilder?

Jag har ingenting emot att man har regler, däremot innebörden av de nuvarande reglerna.
PS "kompensera för det som kameran tappar vid fototillfället" skriver du, så om jag går ut och tar bilder på 150 bilar så ska jag komma ihåg i huvudet exakt hur bilden såg ut i min sökare för att sen rätta till det i PS? Mission impossible, typ. Å tappar kameran så mycket kan de nog va läge att byta upp sig.
Trodde man använde blixt för att avhjälpa skuggor eller för att kunna ta en bild i dåligt ljus.
När man uttrycker sig om att "Folk brukar" har man oftast inga belägg för påståendet, bara ett antagande och alltså ingen fakta.
Självklart för mig är att skippa PS.
Det blir två tävlingar som det är nu, en bakom kameran och en bakom dataskärmen.
Vi tycker helt enkelt olika och vi kommer nog inte längre i denna diskussion.
Så jag lägger ner detta och är färdig med mina besök här. God fortsättning och Gott Nytt År! smile

Synd att du inte känner att tävlingen passar för dig bara för att redigering är tillåten. Men ingenting hindrar dig från att deltaga med en bild rakt ur kameran. Andra har gjort det, och även fått poäng. Till och med rakt från mobilkamera. Så vad säger att du inte kan delta egentligen?
Ska man hitta en fototävling idag där ingen redigering öht är tillåten får man nog leta bra nog länge med först med förstorningsglaset.

Du tar mig väldigt direkt på orden märker jag :p Nog kommer man ihåg ungefär hur man upplevde situationen när man tog sina bilder, så dåligt minne kan man inte ha. PS sätter helt enkelt en liten personlig prägel på bilden. Det är inte PS som gör bilden, det gör du själv bakom kameran.

Plåtar man t.ex i raw som många här gör så får du in en bild som är lite dassigare än än jpeg-bild. Allt för att du ska ha större information  bilden och kunna jobba mer med den. Med andra ord har du tappat i vissa delar och förstärker tillbaka det genom bearbetning sen istället för att plåta direkt i raw. (som förövrigt inte är ett 100%:igt filformat) Det har med andra ord ingenting med kameran är gammal att göra.

Japp, du använder blixt för att lätta upp skuggor och så, alltså är det ett hjälpmedel eller hur? Har du däremot inte tillgång till blixt går det även att lätta upp skuggorna lite genom PS, vilket alltså även det är ett hjälpmedel.

När jag uttrycker mig med att "folk brukar säga" så baserar jag det på vad jag har läst i fototidningar, vad fotolärare har sagt eller vad föreläsare och andra fotografer har uttryckt. Det är ett ganska välkänt uttryckt när man pratar bildmanipulation.

Hur som helst så är det tråkigt att du tycker att det är två olika tävlingar för att vissa redigerar sina bilder och inte andra. Tävlingen har iaf visat att det ibland inte spelar någon roll..




TILL ER ANDRA SOM FORTFARANDE TYCKER TÄVLINGEN ÄR INTRESSANT OCH VILL FORTSÄTTA DELTA SÅ VILL JAG PÅMÅMINNA OM ATT DEADLINEN RINNER UT IKVÄLL! Så skynda på att leta i årets arkiv och skicka in lite bidrag till mig nu smile

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
26 december 2009 · 4 418 Inlägg

Visst är den kul .. Ska leta o se om det finns nåt...
Men kan ju Grattulera Oskar till årets Gorg Fotograf redan nu då han redan har tillräckligt hög poäng wink

araazz Wtf do you want?!
26 december 2009 · 234 Inlägg

Jill skrev:
Visst är den kul .. Ska leta o se om det finns nåt...
Men kan ju Grattulera Oskar till årets Gorg Fotograf redan nu då han redan har tillräckligt hög poäng wink

kan man nog göra.. men alla hade fina bildeer oxå.. tongue

You'll always walk alone!
Norde fotointresserad
27 december 2009 · 2 307 Inlägg

Här har ni årets tävlings allra sista bilder så passa på att rösta för fullt nu! Här kommer bidragen:

Omröstningen kommer alltså att pågå fram till 30 decemberr 15.00. Passa på att göra er röst hörd nu och rösta fram de bilder ni gillar. Regler för omröstningen finner ni på första sidan i denna tråd. Lycka till allihopa!

1.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/4210951948_e80122e3e4-1.jpg

2.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/4217191814_6e1c1f7d03_o.jpg

3.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/audi-1.jpg

4.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/DSC_0008.jpg

5.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/DSC_0013.jpg

6.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/full-8.jpg

7.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/IMG_7431.jpg

8.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/Garaget.jpg

9.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/garagettavling.jpg

10.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/IMG_0242.jpg

11.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/IMG_8568.jpg

12.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/MittBidrag.jpg

Senast redigerat av Norde (29 december 2009)

KingWS6 TACS Medlem
27 december 2009 · 457 Inlägg

2
7
1

I fallande ordning wink

mickecorrado Bilplåtslagare
27 december 2009 · 1 036 Inlägg

2
3
1

Smoke Tires Not Drugs.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang