Vandrande tomgång s60 t5 -01 fixat sig själv???

dulken
23 december 2009 · 63 Inlägg

Skrev ett inlägg förut om att tomgången vid kallstart svajade som tusan mellan ca 1500 och 800rpm i kanske 30 - 45 sek och verkade det som att den inte gick på alla cylindrar. Detta hände när det var nollgradigt och neråt. Men nu till denna vintern så har jag inte märkt av det de minsta, vad tusan kan det bero på? Har bilen "helat" sig själv?

Vet inte riktigt om jag la tråden rätt, annars är det bara flytta den.

Mvh

Dani_A Tyngaste 2.0
23 december 2009 · 256 Inlägg

jag hade detta problem på min S60 2.4t och det visade sig vara Luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter?

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
dulken
23 december 2009 · 63 Inlägg

Dani_A skrev:
jag hade detta problem på min S60 2.4t och det visade sig vara Luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter?

Nej inte nu längre, jag gjorde det förut men jag blev lite klokare så jag satte dit original. Kan det ha blivit bättre av att jag bara bytte filter?

Dani_A Tyngaste 2.0
25 december 2009 · 256 Inlägg

Enligt vad jag har hört så även ifall du byter till orginal så kan det endå varit försent ifall du har haft ett öppen sportluftfilter kan vara att den kan vara på väg att paja och nu har pajat kolla den först.
Hur är bilen vid tomgång? Går varvtalet upp och ner hela tiden?

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
dulken
25 december 2009 · 63 Inlägg

Nä alltså nu går den hur bra som helst, det var förut när man startade den efter att den stått över natten och det var kallt ute som den gick konstigt, och den började ju att gå bra efter ca 30 sek. Och angående Öppet filter så var det ett sånt här oljefritt, och nu kör jag som sagt med original. Men om Lmm vore dålig så borde ju bilen gå kasst hela tiden eller?

Dani_A Tyngaste 2.0
26 december 2009 · 256 Inlägg

Min gick kast hela tiden tills jag bytte luftmassemätaren plus min motor lampa börja lysa och senare i och med den gick på så låga varv så börja oljalampan lysa i med det låga varvtalet. Om du har inte kvar problemet så borde du vara glad din bil lagar sig själv:P. Annars kan du alltid gå och kolla upp den hos Bilia Verkstad de ser väl vad som har hänt med deras datorer.

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
dulken
28 december 2009 · 63 Inlägg

ja man ska väl vara glad så länge den går bra, och inte hoppas för mycket kanske tongue 
Men hur funkar det där, om man tar in bilen på forslunds och kopplar upp datorn, kan man då se om någonting är påväg att gå sönder eller måste det vara helt kasst innan det syns?

Dani_A Tyngaste 2.0
29 december 2009 · 256 Inlägg

Fråga bjokka på forumet han jobbar därtongue .

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang