Klarlacken släpper på taket !!! Hjälp

ThellaaN
4 december 2009 · 66 Inlägg

Tjena.

Märkte att det var någon konstig genomskinlig "plastfilm" som lossnade från taket när jag tvättade den med högtryckstvätt.

Nu börjar det sprida sig, och har förstått att det är klarlacken som ger med sig. Bilen är en mörkgrön metallic  Saab 900 SE v6:a.


Vad kan man göra för att fixa/förhindra att det sprider sig mer? kan man på något vis fixa så det syns mindre? Hörde nämligen att om man sprejar på ny klarlack på stället där den lossnar, fäster den inte.

Mvh

ThellaaN
4 december 2009 · 66 Inlägg

Ingen som tycks känna igen problemet?

martinn
4 december 2009 · 2 624 Inlägg

Det man kan göra är att matta ner och få det jämt sen ha på ny klarlack om du inte är petig.. men ska du få det hundra så är det nog bäst med en omlack av taket.

(om jag har fel så får någon gärna rätta mig. men har för mig detta smile )

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2009 · 26 167 Inlägg

Farsan har samma problem med sin metallicgröna Volvo 940. Där släpper det allt mer på både huv, tak och baklucka. Vete fasen vad man kan göra åt det, förutom att lämna in för att slipas ner och klarlackas om sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Dubs I got Dubs!
5 december 2009 · 2 423 Inlägg

Bara ny bas och klarlack.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
ThellaaN
5 december 2009 · 66 Inlägg

Asså ?! Med andra ord måste man lacka om hela taket ?


Hur kul är nu det med sollucka o skit..? tongue Kan man inte bara få det till att stoppa upp ? Är inte så värst petig, men om det fortsätter att lossna, så kommer det bli riktigt fult i längden.

snusarn
8 december 2009 · 100 Inlägg

jag har samma problem me min grönmetallic 940 motorhuv små fläckar , tak likaså , bagagelucka nästan hela sad
jag har provat att slipa lite lacka nytt å sen på me klarlack blev inge vidare så antingen lacka om allt eller låta det vara.

Mack Forum- och sitemoderator
8 december 2009 · 26 167 Inlägg

snusarn skrev:
jag har samma problem me min grönmetallic 940 motorhuv små fläckar , tak likaså , bagagelucka nästan hela sad
jag har provat att slipa lite lacka nytt å sen på me klarlack blev inge vidare så antingen lacka om allt eller låta det vara.

Ser ut som identisk lack som på farsans. Tråkigt att se sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
60sportcoupe
30 december 2009 · 14 Inlägg

Om det ska göras seriöst måste All gammal klarlack och bas slipas bort tyvärr. Det kan röra sig om en gammal dåligt utförd omlack, men vissa bilmärken har även detta problem på sina originallacker.
Rent allmänt ska man vara lite försiktig med högtryckstvätt, i synnerhet på de partier som man vet har stenskott mm.

Senast redigerat av 60sportcoupe (30 december 2009)

joonte_ got stance?
30 december 2009 · 546 Inlägg

volvo verkar ha en mettallic grön med detta problem, har sett det på nåagra stycken, bara att slipa bort och måla om.

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Rensvinf
30 december 2009 · 528 Inlägg

joonte_ skrev:
volvo verkar ha en mettallic grön med detta problem, har sett det på nåagra stycken, bara att slipa bort och måla om.

I det här fallet var det två Volvo 940s.  De är från långt in på förra århundradet.  Då får man tåla släpp från klarlack och kanske även inte tillskriva det just ett problem för Volvo utan mer ett problem för det gamla åbäket. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang