Värme/vattenmätaren

Dani_A Tyngaste 2.0
2 januari 2010 · 256 Inlägg

Äger en volvo s60 och har lite problem. Grejen är när bilen är igång i frilägen så börjar vattenmätaren stiga efter ett par min och bilen börjar bli varm, Men så fort jag kör med bilen så går visar de att bilen är kall igen och börjar ge kall luft istället för varm.
Inga konstiga ljud eller någon varningslampa som lyser!

Kan det vara att vattenpumpen börjar ge sig? eller termostaten är trasiga? dålig med kylarvätska?

Senast redigerat av Dani_A (2 januari 2010)

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 januari 2010 · 3 180 Inlägg

mest troligt trasig termostat, men kan också vara vattenpumpen

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Dani_A Tyngaste 2.0
2 januari 2010 · 256 Inlägg

Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
turboforssen Telge Drifting Team
2 januari 2010 · 5 398 Inlägg

Dani_A skrev:
Äger en volvo s60 och har lite problem. Grejen är när bilen är igång i frilägen så börjar vattenmätaren stiga efter ett par min och bilen börjar bli varm, Men så fort jag kör med bilen så går visar de att bilen är kall igen och börjar ge kall luft istället för varm.
Inga konstiga ljud eller någon varningslampa som lyser!

Kan det vara att vattenpumpen börjar ge sig? eller termostaten är trasiga? dålig med kylarvätska?

det finns en spak eller handtag  nånstans vid fötterna på förarsidan
ryck i den så öppnas huven
å nånstans där under  finns det en behållare till kylvätskan kolla nivån på den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Dani_A skrev:
Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Dani_A Tyngaste 2.0
2 januari 2010 · 256 Inlägg

turboforssen skrev:

Dani_A skrev:
Äger en volvo s60 och har lite problem. Grejen är när bilen är igång i frilägen så börjar vattenmätaren stiga efter ett par min och bilen börjar bli varm, Men så fort jag kör med bilen så går visar de att bilen är kall igen och börjar ge kall luft istället för varm.
Inga konstiga ljud eller någon varningslampa som lyser!

Kan det vara att vattenpumpen börjar ge sig? eller termostaten är trasiga? dålig med kylarvätska?

det finns en spak eller handtag  nånstans vid fötterna på förarsidan
ryck i den så öppnas huven
å nånstans där under  finns det en behållare till kylvätskan kolla nivån på den

Va skämtar du finns det verkligen en spak. Lyssna din ironi kan du behålla till dig själv är du snäll. fucking skojjare.

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Dani_A Tyngaste 2.0
2 januari 2010 · 256 Inlägg

NITROUS skrev:

Dani_A skrev:
Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Okej jag byter termostat på bilen kolla nu på Mekonomen var itne alls så farligt prismässigt. vad ska jag tänka på innan jag detta finns det någon packning jag måste köpa till den eller andra diverse saker

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Dani_A skrev:

NITROUS skrev:

Dani_A skrev:
Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Okej jag byter termostat på bilen kolla nu på Mekonomen var itne alls så farligt prismässigt. vad ska jag tänka på innan jag detta finns det någon packning jag måste köpa till den eller andra diverse saker

packningar får man oftast med, det du ska tänka på är att tömma ut tillräckligt med kylvätska innan du lossar slangen till termostaten, annars forsar det ut vatten.

sen ska du köpa glykol med samma färg som den du har, och sen lufta ordentligt när du har bytt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Dani_A Tyngaste 2.0
2 januari 2010 · 256 Inlägg

NITROUS skrev:

Dani_A skrev:

NITROUS skrev:

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Okej jag byter termostat på bilen kolla nu på Mekonomen var itne alls så farligt prismässigt. vad ska jag tänka på innan jag detta finns det någon packning jag måste köpa till den eller andra diverse saker

packningar får man oftast med, det du ska tänka på är att tömma ut tillräckligt med kylvätska innan du lossar slangen till termostaten, annars forsar det ut vatten.

sen ska du köpa glykol med samma färg som den du har, och sen lufta ordentligt när du har bytt.

Tack för hjälpen mannen uppskattar det.

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
bobi85
11 januari 2010 · 177 Inlägg

Hände mig nå liknande idag när jag skulle hem. vattentempen stod långt ifrån under halva eftersom den bara stått på tomgång lite, men ju mer jag åkte ju mer dala tempen mot botten. Oljan på motorn låg på runt 70 grader. Kom aldrig upp i mer. Nån fara för bilen å åka så?

Tacksam för svar..

Oxygen
12 januari 2010 · 629 Inlägg

Nja, den kommer dra mer bensin eftersom den aldrig blir varm... Byt termostaten!

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang