Beställa saker från usa?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
21 januari 2010 · 1 140 Inlägg

hejsan, kollade runt lite på ebay efter walbro soppa pumpar, en nästan halva priset på en walbro i usa med frakt jämfört med i sverige, något man behöver tänka på när man beställer från usa eller? betalning via paypal så det är ju hyffsat säkert.
någon som har nå tips så vore det finfint smile
MVh

lamsa
21 januari 2010 · 12 Inlägg

Jag har köpt delar med mitt Mastercard och det funkar fint, det enda som är surt är at man får betala tull på grejerna....

tal0n Mekaniker/Däckmontör
21 januari 2010 · 1 140 Inlägg

okej och hur mkt är tullen? är det 25% av vad det kostar då eller?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/51436/843109_1n4yo1.jpg

kollar man på bilden så står det ju 4st olika fraktbelopp, vad är det som gäller? aldrig använd ebay förut så vet inte rikt.. tongue nu vart bilden liten men klicka på den så blir den större smile
mvh

Senast redigerat av tal0n (21 januari 2010)

henke_99 Offroad Racing
21 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Tullavgiften är bara några få procent. Däremot tillkommer moms oxå, på både prylen och frakten. Den är ju som bekant på 25%.

Angående fraktkostnaden så är det beloppet längst till vänster som gäller. Den lilla summan till höger är nog en fraktökning för om man väljer fler än en. Jag skulle välja första alternativet (priority mail) eftersom det är betydligt billigare. Med det sättet tar det ungefär ett par veckor för grejerna o dyka upp här i sverige.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
21 januari 2010 · 581 Inlägg

Motordelar brukar ligga på 28% (tull+moms).

Typ: 3000Kr + 28% ,och sedan plussar du frakten. Sen om paketet måste hämtas på posten så brukar det gå på ~100Kr.

Använd priority mail, tar 5-10dagar. Ingen mening med Express.

Om du inte redan vet, se bara till att du kan betala när du har tryckt "buy now", att pengar finns på ditt paypal konto eller att du har länkat ditt kreditkort till paypal och vidare till ebay.

Senast redigerat av supersupra87 (21 januari 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
hagg
21 januari 2010 · 36 Inlägg

supersupra87 skrev:
Motordelar brukar ligga på 28% (tull+moms).

Typ: 3000Kr + 28% ,och sedan plussar du frakten. Sen om paketet måste hämtas på posten så brukar det gå på ~100Kr.

Använd priority mail, tar 5-10dagar. Ingen mening med Express.

Om du inte redan vet, se bara till att du kan betala när du har tryckt "buy now", att pengar finns på ditt paypal konto eller att du har länkat ditt kreditkort till paypal och vidare till ebay.

Frakten räknas in i priset på varan alltså: 3000 + frakt + 28%

Ford Mustang GT "Trick Flow 5.0" (1995)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
21 januari 2010 · 581 Inlägg

Just det jag, stämmer nog bra det. Var ett tag sedan jag beställde sist smile Tack.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
tal0n Mekaniker/Däckmontör
22 januari 2010 · 1 140 Inlägg

okej men då har jag lite info iaf smile
tackar

Chrise Det är alltid gratis ost i råttfällan
22 januari 2010 · 175 Inlägg

Om både köpare och säljare har ett rymligt samvete, be då att få grejorna skickade som en gåva, då behöver man inte betala varken tull eller moms:)


Edit: Diverse stav och grammatikfel

Senast redigerat av Chrise (22 januari 2010)

"Assumption is the mother of all fuckups"
torpis Forummoderator
22 januari 2010 · 10 576 Inlägg

Låser här då det är mot reglerna att uppmana till brott

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang