Hur funkar CSN-lån och räntor på det?

Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Abeed skrev:

Ellertz skrev:

Abeed skrev:
vad betalar man tillbaka efter man börja jobba då ?

Beror på hur länge du pluggat / Hur stora lån du har...

ja pluggar till läkare började 2008 .. alltså det är 5 1/2 år

Tufft de...  ja ska snart börja plugga 4 år, och ja tycker de känns mycket.. hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Abeed Pekabow i can see u
14 januari 2009 · 644 Inlägg

Ellertz skrev:

Abeed skrev:

Ellertz skrev:

Beror på hur länge du pluggat / Hur stora lån du har...

ja pluggar till läkare började 2008 .. alltså det är 5 1/2 år

Tufft de...  ja ska snart börja plugga 4 år, och ja tycker de känns mycket.. hmm

njaa 5 år är mkt tycker jag med, tvunga mig själv lite:) hade tenta idag gick hur bra , då får man mer kick i sig och då känns att tiden snabbare,,
vad ska du plugga ?

Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Abeed skrev:

Ellertz skrev:

Abeed skrev:

ja pluggar till läkare började 2008 .. alltså det är 5 1/2 år

Tufft de...  ja ska snart börja plugga 4 år, och ja tycker de känns mycket.. hmm

njaa 5 år är mkt tycker jag med, tvunga mig själv lite:) hade tenta idag gick hur bra , då får man mer kick i sig och då känns att tiden snabbare,,
vad ska du plugga ?

Sjökapten eller Sjöingenjör. Beror lite på, har inte bestämt mig riktigt. Men båda utbildningarna finns i gbg och kalmar och är 4:åriga båda två.

Båda två är ju en enorm framtidsbransch med bra betalt smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Martin 9-3 Fisketokig
14 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Sjukt detta med räntorna om det stämmer med bara 2.5%. Vore väl bättre att pressa på med högre ränta och korta ner tiden lite. CSN beräknade en skuld på 180.000:- på 25års avbetalning.

Folk måste ju njuta av att ha lån, sitta och gneta av gamla studielån tills man är 50år på inte ens en tusing i månaden yikes

Tror de fortfarande att det är förmånligt om de betalar ränta i 20år i onödan så är det då inge matte de har pluggat under åren...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Går det att betala av CSN-lånen snabbare än planen från början?

jonesono Personal- och beteendevetare
14 januari 2009 · 1 082 Inlägg

steifan skrev:
Går det att betala av CSN-lånen snabbare än planen från början?

Du kan vandra in där med en säck pengar om du så vill... svarar nog på din fråga.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Mortalis VW-nörd?
14 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Sjukt detta med räntorna om det stämmer med bara 2.5%. Vore väl bättre att pressa på med högre ränta och korta ner tiden lite. CSN beräknade en skuld på 180.000:- på 25års avbetalning.

Folk måste ju njuta av att ha lån, sitta och gneta av gamla studielån tills man är 50år på inte ens en tusing i månaden yikes

Tror de fortfarande att det är förmånligt om de betalar ränta i 20år i onödan så är det då inge matte de har pluggat under åren...

FYI, alla som studerar får inte ett jobb omedelbart och vill lägga en stor klump av lönen till att betala av ett studielån utan värderar ett studielån likt ett huslån: En investering för livet, och därmed har man inte bråttom att betala tillbaka det.
Det är väl jävligt schysst att vi studenter iaf kan få EN enda fördel mot alla andra i samhället, en låg ränta.
Du kan betala tillbaka mer om du vill, no problems. Men du får ett lågt belopp till att börja med, sen kan du slaffsa på 100 000 i månaden om du så önskar.

Till trådskaparen, man klarar sig...typ...med bara studiebidrag+lån. Tänk på att du inte får jobba alltför mycket om du vill behålla bidraget! Står på CSN hur mkt du får jobba, men det var väl runt 40 000 första halvåret på året och 35 på andra eller så.
Jag har bara bidrag+lån just nu och bor i gbg (bostadsrätt), har bil, snabbaste bredbandet osv osv och det går ju, men då har ja sambo tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 januari 2009 · 10 427 Inlägg

jonesono skrev:

steifan skrev:
Går det att betala av CSN-lånen snabbare än planen från början?

Du kan vandra in där med en säck pengar om du så vill... svarar nog på din fråga.

Utmärkt big_smile

Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Mortalis skrev:

Martin 9-3 skrev:
Sjukt detta med räntorna om det stämmer med bara 2.5%. Vore väl bättre att pressa på med högre ränta och korta ner tiden lite. CSN beräknade en skuld på 180.000:- på 25års avbetalning.

Folk måste ju njuta av att ha lån, sitta och gneta av gamla studielån tills man är 50år på inte ens en tusing i månaden yikes

Tror de fortfarande att det är förmånligt om de betalar ränta i 20år i onödan så är det då inge matte de har pluggat under åren...

FYI, alla som studerar får inte ett jobb omedelbart och vill lägga en stor klump av lönen till att betala av ett studielån utan värderar ett studielån likt ett huslån: En investering för livet, och därmed har man inte bråttom att betala tillbaka det.
Det är väl jävligt schysst att vi studenter iaf kan få EN enda fördel mot alla andra i samhället, en låg ränta.
Du kan betala tillbaka mer om du vill, no problems. Men du får ett lågt belopp till att börja med, sen kan du slaffsa på 100 000 i månaden om du så önskar.

Till trådskaparen, man klarar sig...typ...med bara studiebidrag+lån. Tänk på att du inte får jobba alltför mycket om du vill behålla bidraget! Står på CSN hur mkt du får jobba, men det var väl runt 40 000 första halvåret på året och 35 på andra eller så.
Jag har bara bidrag+lån just nu och bor i gbg (bostadsrätt), har bil, snabbaste bredbandet osv osv och det går ju, men då har ja sambo tongue

Du får jobba ihop 102 500 kr/år innan bidraget går ner. Finns även ett förslag på ännu mer nu. Sen tror ja de kan vara svårt att få 7500 att räcka om man inte bor i studentkorridor hela tiden vill säga...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
slippan
29 januari 2010 · 2 Inlägg

kollade lite på min sambos papper från csn, det visare sig att hon hade betalat 7tusen på ett år och lånet hade minska med 3600. det låter inte speciellt fördelaktigt. lite snabbt räknat 45% i ränta eller tänker jag fel?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
29 januari 2010 · 999 Inlägg

Du har tänkt fel.
Dom 3400 hon betalt i ränta är ränta på hela skulden.
Räntan 2010 för studielån är 2,4%, så då har hon ca 140 000 i skuld totalt.
(3400/0,024=141 667kr)

Smajly skrev:
Å ändå hör man var o varranan som "klagar" på att dom har stora studelån som ska betalas tillbaka och att det är dyrt varje månad.
Jag jobbar på en skola med ungefär 100 personal å man hör ju en hel del "lärare" som gnäller över dessa lånen som dom ska betala tillbaka..

Det är för att lärare har långa utbildningstider och dålig lön (mot hur länge man utbildar sig).

Senast redigerat av weeeman (29 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang