Kombi med ställbara stolar bak

hedmar
30 januari 2010 · 9 Inlägg

Hej

Letar med ljus och lykta efter en kombi med stort utrymme bak. Idag har jag provkört en Renault Grand Scenic och till mitt gillande har den ställbara stolar bak. Vet nån fler märken/modeller som har samma även dom har ställbara stolar bak? Undviker helst mini bussar

Senast redigerat av hedmar (30 januari 2010)

te_wik Forummoderator
30 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Nyare Toyota har väl det? Avensis och kanske t.om Corollan? Inte så jättesäker på detta så jag lovar inget tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
danne9108 Yrkeschaufför
30 januari 2010 · 165 Inlägg

Peugot 307 har jag för mig har det, iaf kan man ställa in alla tre platsers ryggstöd separat

Rquired Allmänt envis
31 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Mercedes A-klass har stolar som kan skjutas i längsled, fällas fram för att ge bättre bagageutrymme eller så kan de tas ut för att ge maximalt utrymme. Även baksätets ryggstöds lutning är justerbar, och i vissa bilar kan man tom plocka ut passagerarstolen fram för ytterligare lite lastutrymme.

Kombi är kanske fel ord, men med baksätet framfällt har den mer lastutrymme än många kombibilar trots att den ofta är en halv till en meter kortare.

I den korta versionen har man utrymme för tex. en stor TV, en diskmaskin i förpackning och liknande. Den långa versionen är ytterligare 20cm längre rymmer därmed mer.

Oavsett kort eller lång version är A-klass en väldigt liten (kort ~3.5m och lång ~3.7m) och ytterst smidig bil. Desto mer förvånande är den stadigare än många betydligt större bilar uppe i fart, och rymmer som sagt last som en betydligt större bil.

Även säkerheten är hög, bla. är motorn lutat 45 grader framåt och trycks ner under bilen vid en kollision. Detta fungerar som en deformationszon och tar upp mycket av krockvåldet, samtidigt som motorn hindras att tryckas in i kupén. Modellen har presterat mycket bra resultat i krocktester, läs tex. omdömen om modellen på www.euroncap.com

Risken för att modellen skall välta är även den borta, men hjälp av styvare fjädring, sänkt tyngdpunkt och ett standard aktivt antisladdsystem är risken att välta lika liten som i en vanlig bil.

Nackdelar? Fjädringskomforten i låg fart är usel, vilket gäller framför allt den korta versionen. Den längre versionen går bekvämare men inte heller denna är riktigt bekväm i lägre farter.

Sedan är kvalitén inte heller i topp, Mercedes har haft en rätt rejäl dal de senaste 15åren. Därmed inte sagt att det är en dålig bil, sedan är den dyr att serva och i vissa fall att reparera, motorn sitter svåråtkomligt under den korta huven och tex. ett startmotorbyte kräver att motorn tas ur bilen.

Men rent generellt är det väldigt mycket bil i väldigt liten förpackning, en rätt trevlig kombination.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sirmiro Double-Unicorn Rider
31 januari 2010 · 2 486 Inlägg

Min har den funktionen. big_smile (Stagea)
Nissan började med bra saker redan på 90talet. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang