Försäkringsfråga: Kostnad för att få en ca 10 cm lång repa fixad?

theworldsgreatest
16 februari 2010 · 11 Inlägg

Hejsan!

Det var för någon dags sen jag råkade av misstag köra in i en väns bil och de blev ca en 10 cm lång repa, dock trodde han att det endast var ytligt och kunde poleras bort.

Nu undrar jag, vad kostar det att fixa en repa på ca 10 cm? Värt att notera är ett jag endast har trafikförsäkring på en billig skitbil samt att han har helförsäkring och ganska fin bil. Han sa till mig att han kunde få det gjort för 500:- men går till en polare och säger att jag kan få betala 5000:-. 5k för 10 cm repa? Kan väl ändå inte stämma? Please, help!

Xtravagant 1337
16 februari 2010 · 1 343 Inlägg

repans storlek är ganska oviktig då hela dörren får lackas om för bästa resultat..
5000kr är att ta i men du kan nog räkna 1000-2000kr

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
discokapten Kapten på disco!
16 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Vad är problemet? Du har trafikförsäkring, du var vållande till en olycka, du betalar din självrisk och ditt försäkringsbolag sköter resten, om nu inte det kostar brutalt mycket mindre att göra det själv, då hade jag valt det alternativet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Xtravagant 1337
16 februari 2010 · 1 343 Inlägg

discokapten skrev:
Vad är problemet? Du har trafikförsäkring, du var vållande till en olycka, du betalar din självrisk och ditt försäkringsbolag sköter resten, om nu inte det kostar brutalt mycket mindre att göra det själv, då hade jag valt det alternativet.

problemet kan ju vara att killen har en självrisk på 6 eller 9000kr..
sen blir det höjning av premien.

Jag skulle nog kollat upp exakt vad en lackerare tar..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Akka
16 februari 2010 · 1 174 Inlägg

kan väl inte bli en höjning av premien om det är du som har orsakat skadan? neutral

Xtravagant 1337
16 februari 2010 · 1 343 Inlägg

Akka skrev:
kan väl inte bli en höjning av premien om det är du som har orsakat skadan? neutral

ok?
du menar att din premie skulle höjas om någon annan är vållande?
nej. är man vållande så KAN ens egna premie höjas om man tar ut skadan på försäkringen.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Jerk-R
16 februari 2010 · 593 Inlägg

Det bästa är väl att, eftersom ni känner varandra, lösa det utan att blanda in försäkringsbolag.. Han lämnar in sin bil och får skadan fixad(karossdelen omlackad) och du betalar det.. Om ni kan få jobbet gjort "svart" så lär det inte kosta mer än en 500kr...

LordLife
16 februari 2010 · 998 Inlägg

han kanske inte behöver lacka om hela dörren, om han har en list eller en kant som går efter hela dörren så kan man "trolla" bort skarven.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Hurpass djup blev repan och var sitter den? går det att polera bort så är det gjort på ca en timme hos en rekondare

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Xtravagant 1337
16 februari 2010 · 1 343 Inlägg

TenZer skrev:
Hurpass djup blev repan och var sitter den? går det att polera bort så är det gjort på ca en timme hos en rekondare

det skrev han att det inte gick wink

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
theworldsgreatest
16 februari 2010 · 11 Inlägg

Hur tar man reda på sin självrisk då? Tacksam för svar smile

Slaylix tratt
16 februari 2010 · 353 Inlägg

Jag gjorde en repa på min fars bil, lackeraren tog 1600, vilket jag tror han tog rätt ner i fickan. Dum nog ringde jag inte försäkringsbolaget så var bara att punga upp ur egen ficka, Men de billigaste du kan göra är att ringa försäkringsbolaget så kommer du nog billigare undan

Torlejf Bilvårdstönt.
17 februari 2010 · 1 109 Inlägg

Konjagare skrev:
Jag gjorde en repa på min fars bil, lackeraren tog 1600, vilket jag tror han tog rätt ner i fickan. Dum nog ringde jag inte försäkringsbolaget så var bara att punga upp ur egen ficka, Men de billigaste du kan göra är att ringa försäkringsbolaget så kommer du nog billigare undan

Hur hög självrisk hade du då?

Det är ju det som är det intressanta.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
discokapten Kapten på disco!
17 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Xtravagant skrev:

discokapten skrev:
Vad är problemet? Du har trafikförsäkring, du var vållande till en olycka, du betalar din självrisk och ditt försäkringsbolag sköter resten, om nu inte det kostar brutalt mycket mindre att göra det själv, då hade jag valt det alternativet.

problemet kan ju vara att killen har en självrisk på 6 eller 9000kr..
sen blir det höjning av premien.

Jag skulle nog kollat upp exakt vad en lackerare tar..

Hur vanligt är det med en självrisk i en trafikförsäkring på 6-9000?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Bjork OEM <3
17 februari 2010 · 6 957 Inlägg

discokapten skrev:
Hur vanligt är det med en självrisk i en trafikförsäkring på 6-9000?

Bor man kring Stockholm är allt möjligt tongue

Akka skrev:
kan väl inte bli en höjning av premien om det är du som har orsakat skadan? neutral

Jopp, oftast brukar ju försäkringsbolaget slå ut sj.risken på försäkringen i efterhand när allt är betalt
och vips så har man en förhöjd premie.

Senast redigerat av Bjork (17 februari 2010)

OEM <3
IceEyes Varningar: För många..
17 februari 2010 · 2 552 Inlägg

Dra inte in försäkringsbolaget, då blir det bara Kalle Anka av allting. Det är både smidigare och bättre att fixa skadan själv eller hitta en lackerare som inte har något emot lite "kvällsjobb" för en billig peng wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Bjornn
17 februari 2010 · 749 Inlägg

Prova Turtlewax scratch remover. Fungerar faktiskt riktigt bra på en del lacker.

Slaylix tratt
17 februari 2010 · 353 Inlägg

Torlejf skrev:

Konjagare skrev:
Jag gjorde en repa på min fars bil, lackeraren tog 1600, vilket jag tror han tog rätt ner i fickan. Dum nog ringde jag inte försäkringsbolaget så var bara att punga upp ur egen ficka, Men de billigaste du kan göra är att ringa försäkringsbolaget så kommer du nog billigare undan

Hur hög självrisk hade du då?

Det är ju det som är det intressanta.

Mvh. David.

Ingen aning, min fars försäkring, jag ringde inte, jag har ingen aning, någon av mina bekanta hade liknande repa, och sa att de fick punga ut 6-700 i självrisk, om detta är sant vågar jag inte säga. är väl från försäkring till försäkring kan jag tänka mig?

Aero T16
17 februari 2010 · 1 327 Inlägg

Är det ingen plåtskada så bör det inte kosta mer än 1500 kr max att få lackat. Lämnade in min opel astra för två veckor sedan sen den blivit påbackad av plogbilen. En bakskärm blev bucklig. Det kostade 7500 kr att fixa. Själva lackningen skulle kosta ca 1000-1500 kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang